• Anonym (LIDANDE)

SNÄLLA HJÄLP! Springmasken försvinner aldrig! :(

Jag har haft problem med springmask i drygt 5-7 år nu och är så JÄVLA äcklad, förtvivlad, desperat och lidande! Vad är det för fel på mig?! Kan det vara något annat fel eller? Någon som känner igen sig?

Det funkar så här för mig:
    1. Det börjar klia lite diskret i ändtarmen en kväll, nästa kväll kliar det lite mer och så mer... Det kliar bara på kvällen när jag inte sitter still. Det är alltså en plåga att bara gå till ett annat rum, eller lägga mig i en annan ställning när jag ska sova.
    2. Jag behandlar med rätt dos Vanquin. (Brukar inte kolla upp och bekräfta att jag verkligen har springmask, men jag har sån fobi för det så istället litar jag på mina erfarenheter och känselsinne och behandlar direkt med Vanquin.
    3. Det går över och jag får tillbaks min livslust igen. (Jag skojar inte! Blir seriöst deprimerad av detta...)
    4. Klådan kommer tillbaks igen efter kanske 3-6 månader.

Min livssituation:
    Jag är fortfarande tonåring, singel, bor hos pappa, har inte själv barn, men har två småsyskon i lågstadiet som är hos pappa varannan vecka. Men vad jag vet har de inte springmask för i så fall skulle väl pappa och mamma berätta det för mig?! Vill inte ta upp frågan med dem för det är så pinsamt. Det känns mest okej att prata med mamma om sånt här för hon tar det på allvar och kommer med råd, men hon sa senast jag berättade om mina problem (för typ 3-4 år sen) att det var fel på mig och att en läkare skulle kolla upp mig. Jag ville inte gå till läkare då för jag hade precis varit med om ett sexuellt övergrepp av en barnläkare jag hade då. Så att prata med mamma gör oftast att problemet känns värre.
    Men värst är det att prata med pappa för han tycker själv att det är pinsamt och kan aldrig någonsin stötta mig eller vara till hjälp. Han vill helst inte veta av problem över huvud taget.
    Men om mina syskon skulle ha springmask så skulle väl han ta ett större ansvar än mig och berätta läget för mig? Han skulle inte hålla sånt hemligt för mig på samma sätt som jag håller det hemligt för honom, trots att vi båda tycker det är pinsamt.

Hygienen:
    Jag tvättar händer med tvål och vatten efter varje gång jag går på toa, försöker att inte bita på naglarna och kliar mig inte i stjärten.
    Varje gång jag får springmask blir jag väldigt paranoid och rädd för allt. Mår dåligt av tanken på att de mikroskopiska äggen kan "flyga" runt i rummet och komma in i mina luftvägar, föreställer mig en massa ohyra i min säng, får jobbiga tankar om att jag kanske i kliar mig i sömnen, mår dåligt av mina naglar, känner det som om det finns ägg i mitt hår, klarar knappt av laptopens tangentbord eller mobilens knappar, vill inte röra mina småsyskon, tänker mig hur små maskar krälar omkring i min kropp, lever på min avföring osv osv.
    Jag känner just nu att jag vill flytta hemifrån, till en LITEN lägenhet där det inte är så mycket att städa, där det bara är mig själv jag kan ta hänsyn till och slippa smuts.
    Det är inte så hemskt smutsigt hos pappa, men jag vill ändå härifrån för jag klarar inte av att leva med parasiter och bo ihop med andra samtidigt. 

Men jag förstår inte varför springmasken kommer tillbaks hela tiden! Varför får jag tillbaks problemen igen efter bara några månader? Kan det vara något annat än springmask? Jag är ju som sagt inte 100% på att det är det eftersom jag inte undersöker det noga, känner bara igen känslan och kör med behandling som hjälper. 
    Borde jag gå till en läkare? Måste mamma och pappa veta om besöket då? (Jag är inte myndig) HJÄLP!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-14 21:57
    Förresten!

Är det någon som vet om medicinen har några biverkningar? Jag har ju använt en del under de senaste åren och är lite orolig...
  • Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP! Springmasken försvinner aldrig! :(
  • Anonym (Anne)

Bara en undran - behandlar du i två omgångar med Vanquin? Alltså att du tar tabletter runt 2 veckor (tror jag det är)efter första dosen. Annars finns nämligen äggen kvar och man får tillbaka springmasken. Om det nu är springmask du har. Eftersom att du haft problemen av och till så pass länge tycker jag att ett läkarbesök vore på sin plats.

• Anonym (LIDANDE)
    Mamma till flera skrev 2012-05-14 21:32:31 följande:
    Alla textilier i heeeeela gruset ska tvättas, gardiner, soffa handdukar mm. De kan smitta genom damm och ägg som fäst på textil. De kan överleva ganska så länge utanför kroppen.
    Så ALLA måste behandlas och ALL textil måste tvättas och allt måste torkad av som man rört vid, ex handtag lysknappar osv.

Så du måste nog berätta gör din familj
    Blir så paranoid och hatar mitt hem. Mår illa av tanken på att städa precis allt i hela stora lägenheten och jag vet inte om jag skulle klara av skulden inför mina föräldrar. De visar tydligen inga symptom.. men jaaa. Jag vet inte. Antar att är är naiv...
  • Anonym (LIDANDE)
    Anonym (Anne) skrev 2012-05-14 21:37:31 följande:
    Bara en undran - behandlar du i två omgångar med Vanquin? Alltså att du tar tabletter runt 2 veckor (tror jag det är)efter första dosen. Annars finns nämligen äggen kvar och man får tillbaka springmasken. Om det nu är springmask du har. Eftersom att du haft problemen av och till så pass länge tycker jag att ett läkarbesök vore på sin plats.
    Jo, jag brukade göra det förut. Ibland upprepade jag till och med två gånger så att jag tog tabletter tre gånger under 6 veckors tid.

Funderar på det. Rent intellektuellt vet jag ju att jag kan lita på läkare och att de är professionella, men ju mer jag tänker på det desto sämre mår jag när jag tänker på det jag var utsatt för som barn. Så känslomässigt är jag fortfarande rädd för läkare. :/ Antar att jag får försöka få tag i någon jag litar på. Kan man besöka läkare utan att föräldrarna vet om det? Jag är inte myndig, som sagt.
  • Anonym (ETT)

Om läkaren säger att det är mask vad ska du göra då ?  Jag tänker på städning av hela huset. Alla måste behandlas. Du kan städa och tvätta men sen då ?

Prata med din mamma så hon kan följa med dig.

• Nyfiken gul

hur hårt det än låter så måste du ta dig i kragen och ta dig iväg till doktorn så hela familjen kan bli behandlad. Det finns liksom inget att sätt.

ta med dig någon till doktorn, är det jobbigt med familjemedlemmar kanske du har nån kompis eller nån kompis förälder du litar på som du kan ta med dig och som kan hjälpa dig berätta hemma ?   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (LIDANDE)
    Anonym (ETT) skrev 2012-05-14 21:48:32 följande:
    Om läkaren säger att det är mask vad ska du göra då ?  Jag tänker på städning av hela huset. Alla måste behandlas. Du kan städa och tvätta men sen då ?

Prata med din mamma så hon kan följa med dig.
    Jag "vet" ju redan att det är mask, men det borde inte komma tillbaks hela tiden! Blir så deprimerad av hela den här grejen! Nästan så jag bara vill flytta ut i en koja någonstans och slippa bry mig om städning. Finns inget jag hatar mer än att hålla på med äckliga saker. Låter det hellre vara i så fall... Känns som att det inte spelar någon roll vad jag gör för det kommer ändå tillbaks igen hur lätt som helst. För om jag städar så kommer jag ju få i mig en massa damm, ägg och äckel. Klarar inte ens av tanken på det!
    Vill bara bort härifrån! Mår inte bra här.
  • Anonym (LIDANDE)
    Nyfiken gul skrev 2012-05-14 21:50:50 följande:
    hur hårt det än låter så måste du ta dig i kragen och ta dig iväg till doktorn så hela familjen kan bli behandlad. Det finns liksom inget att sätt.

ta med dig någon till doktorn, är det jobbigt med familjemedlemmar kanske du har nån kompis eller nån kompis förälder du litar på som du kan ta med dig och som kan hjälpa dig berätta hemma ?   
    Har ingen jag litar så pass mycket på. Är en ensamvarg och umgås helst inte ens med min familj.

Du har förstås rätt, men jag känner mig så hopplös. Känns som om det inte spelar någon roll vad jag gör för det kommer ändå alltid tillbaka för minsta lilla och jag skäms så mycket. 
  • Nyfiken gul
    Anonym (LIDANDE) skrev 2012-05-14 21:54:23 följande:
    Har ingen jag litar så pass mycket på. Är en ensamvarg och umgås helst inte ens med min familj.

Du har förstås rätt, men jag känner mig så hopplös. Känns som om det inte spelar någon roll vad jag gör för det kommer ändå alltid tillbaka för minsta lilla och jag skäms så mycket. 

ja det kommer tillbaka så länge inte familjen behandlas.

Det är ingen ide att du behandlar dig själv så länge inte din familj gör detsamma.....

Vill du bli av med det för gott så MÅSTE du ta tag i det - om inte du gör det - vem ska då göra det?     
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (LIDANDE)
    Nyfiken gul skrev 2012-05-14 22:05:04 följande:
    ja det kommer tillbaka så länge inte familjen behandlas.

Det är ingen ide att du behandlar dig själv så länge inte din familj gör detsamma.....

Vill du bli av med det för gott så MÅSTE du ta tag i det - om inte du gör det - vem ska då göra det?     
    Du har rätt. Men jag gruvar mig inför att tala med mina föräldrar. Vet inte hur jag ska säga utan att det blir helt fel. Vill inte att de ser mig som ett problem.

När jag var liten och hade springmask tvingade mamma ner mig för att hon skulle rota i min anal. Det var inte så speciellt kul. Vill inte att det ska bli så igen. 

Men hur kommer det sig att de inte kan få symptom av springmask? Fattar fortfarande inte det.
  • Amelle

Det är inte så att du har torrsprickor? Det äker ju och kommer tillbaka med jämna mellanrum...

• ems87

Jag får lite funderingar när jag läser din ts. Jag vill inte sätta "diagnos" på dig, jag är ingen läkare eller så. Men har du inte funderat på om det kanske är något psykiskt?
    Du har ju inte varit hos läkaren och fått bekräftat att det faktiskt är mask du drabbats av. Du antar det.

Samtidigt skriver du att du har fobi av att drabbas av mask och har dåliga erfarenheter av det. Kan det inte finnas en möjlighet att du liksom är så rädd för att drabbas av mask att du inbillar dig att du har det. Det är en sån ångest som du måste kontrollera genom att ta medicin och hålla dig ren. Du skriver att du är paranoid och tror att det flyger ägg i rummet. Detta styr ju ditt liv, du vågar ju inte ens ta i dina syskon för du känner dig äcklig och du vill flytta till en liten lägenhet där du kan styra masken.

Jag kan ju berätta om en liknande erfarenhet jag har. Jag har fobi mot magsjuka. Jag mår dåligt varje vinter (även om det är otroligt mycket bättre nu) för jag tror att jag kommer bli magsjuk. Varje gång jag åkt kollektivt eller varit i en affär på vintern så drabbas jag av ångest och slutar äta. Jag känner hur jag mår så illa och sitter beredd med en hink för jag kräks närsomhelst. Men sen inser jag att jag inte alls mår illa, jag är ju bara hungrig. Du förstår va, jag blir så rädd och ångestfylld att jag inbillar mig att jag är sjuk. Fast jag inte är det.

Du har även varit utsatt för sexuella övergrepp, har du bearbetat den/de händelserna?

Jag tycker att du måste gå till läkaren och få bekräftat om du har mask eller inte.  Har du mask ska du få behandling som läkaren ordnar. Då måste du även berätta för familjen. har du inte mask måste du kanske söka hjälp hos en psykolog eller nåt liknande, för du kan inte gå omkring och må så dåligt!

Lycka till ts, hoppas du hittar en lösning!

• Eje79

Jag förstår precis hur du känner dig! Jag har samma problem. Men jag har gått till läkaren flera gånger sen jag var liten och tagit mediciner till förbannelse. Bland annat en medicin för tropiska maskar. Då försvann det i ett par år eller så bara för att komma tillbaka. Jag har alltid bara varit den som fått det i vår familj. Det har aldrig smittat vidare, utom en gång när jag fick en väldigt kraftig infektion då jag plockade ut över 40 maskar!! Då fick min dåvarande pojkvän en släng av det. Han fick det aldrig igen. Det var då jag fick den tropiska medicinen efter mycket klagande och många läkarbesök under många år. Men läkaren sa också så att vissa personer var extremt mottagliga och att jag troligtvis var en av dem.

Jag hatar det, och blir väldigt ledsen när det händer men jag kan inte göra något annat än att plocka bort dem när jag känner dem och vara noga med handhygienen och tvätta handdukar och sängkläder och nu kör jag med vanquin.

Jag hoppas att det kan hjälpa dig att känna att du inte är ensam.

• Eje79

Ska kanske tillägga att jag får det inte med jämna intervaller, utan ibland med några månaders mellanrum och ibland kan det gå nåt år eller lite till. Just nu har det gått ca 3 månader sen sist och igår fick jag det igen...

• Anonym (samma)
    Eje79 skrev 2013-12-01 11:40:25 följande:
    Jag förstår precis hur du känner dig! Jag har samma problem. Men jag har gått till läkaren flera gånger sen jag var liten och tagit mediciner till förbannelse. Bland annat en medicin för tropiska maskar. Då försvann det i ett par år eller så bara för att komma tillbaka. Jag har alltid bara varit den som fått det i vår familj. Det har aldrig smittat vidare, utom en gång när jag fick en väldigt kraftig infektion då jag plockade ut över 40 maskar!! Då fick min dåvarande pojkvän en släng av det. Han fick det aldrig igen. Det var då jag fick den tropiska medicinen efter mycket klagande och många läkarbesök under många år. Men läkaren sa också så att vissa personer var extremt mottagliga och att jag troligtvis var en av dem.
    Jag hatar det, och blir väldigt ledsen när det händer men jag kan inte göra något annat än att plocka bort dem när jag känner dem och vara noga med handhygienen och tvätta handdukar och sängkläder och nu kör jag med vanquin.
    Jag hoppas att det kan hjälpa dig att känna att du inte är ensam.
    Oj, vad jag känner igen mig. Har drabbats till och från sedan jag var liten. Min pappa kunde också få det men aldrig syskonen eller mamma. Har inte fattat varför jag får det fortfarande i vuxen ålder och misstänkt att det måste vara så att vissa är mer mottagliga. Men läkarna kände inte alls igen det när jag frågade. Hade mycket besvär under senaste graviditeten. Vad var det för starkare medicin du fick?
  • Anonym (äckligt)

Jag har läst en hel del om detta och det här är det jag tycker är genomgående råd:

1. Behandla alla i familjen, en gång och så en gång till efter 2 veckor. 
    2. Tvätta ALLA textilier och våttorka golv och möbler, särskilt noga i sovrum och hygienutrymmen. Gör detta grundligt vid varje medicintillfälle. 
    3. instruera alla familjemedlemmar att hålla naglar korta, inte klia i stjärten, inte stoppa fingrar i munnen/ögonen/näsan om de inte är absolut nytvättade (på köpet försvinner alla förkylningar också )
    4. Ät vitlök regelbundet
    5. Meddela skola/förskola så att andra föräldrar uppmärksammas och följer behandlingsråden
    6. Om maskarna upptäcks på kvällen/natten, tvätta och sätt tex zinksalva i stjärten, vilket begränsar deras rörelseförmåga så att man kan somna lättare
    7. Om inte Vanquin fungerar, gå till läkare och få Vermox, ett starkare medel (viss födoämnesallergi kan utlösas av Vanquin dessutom)

• Eje79

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad medicinen hette... Det var ca 10-15år sen...

Och angående råden ovan så är det ungefär så jag gör varje gång. Vermox är den medicinen jag har tagit oftast men nu ammar jag och får därför inte ta den. Och sen är det sånt bök att man måste få det utskrivet! Får inte alltid tag på samma läkare och då måste jag dra hela historien igen *pust* Lättare med vanquin, som är receptfritt. Men så fort jag slutat amma blir det vermox igen, eftersom jag fått det igen efter bara tre månader nu. Tror det funkade bättre.

• inteensam

Jag har samma problem, men vågar inte beräyta flr mina föräldrar, är 16 år. Jag har sagt till dem flera ggr innan men dem har aldrig köpt medicin...vill inte besvära dem med att tänka på det just nu för vi går egenom en flytt...har haft såhär kanske tre fyra år och står snart inte ut mer..det brukar hålla på i ett par veckor sen tar det ett par månader innan jag fpr tbx det. Kan man prata med ngn på ungdomsmottagningen? Vill inte säga det till min pojkvön heller..skäms så mycket. Är rädd att han ska bli äcklad äcen fast han inte kommer det. Men jag har hört att man ska ändra sin kost liye, alltsp ibte äta socker eller kolhydrater eller iaf minska intaget. Sen såklart hygienen och behandlingen ...får väl ta tag i der när jag flyttat så äggen inte är spridda i hela mitt hus...

Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP! Springmasken försvinner aldrig! :(