SNÄLLA HJÄLP! Springmasken försvinner aldrig! :(
Jag har haft problem med springmask i drygt 5-7 år nu och är så JÄVLA äcklad, förtvivlad, desperat och lidande! Vad är det för fel på mig?! Kan det vara något annat fel eller? Någon som känner igen sig?Det funkar så här för mig:
1. Det börjar klia lite diskret i ändtarmen en kväll, nästa kväll kliar det lite mer och så mer... Det kliar bara på kvällen när jag inte sitter still. Det är alltså en plåga att bara gå till ett annat rum, eller lägga mig i en annan ställning när jag ska sova.
2. Jag behandlar med rätt dos Vanquin. (Brukar inte kolla upp och bekräfta att jag verkligen har springmask, men jag har sån fobi för det så istället litar jag på mina erfarenheter och känselsinne och behandlar direkt med Vanquin.
3. Det går över och jag får tillbaks min livslust igen. (Jag skojar inte! Blir seriöst deprimerad av detta...)
4. Klådan kommer tillbaks igen efter kanske 3-6 månader.
Min livssituation:
Jag är fortfarande tonåring, singel, bor hos pappa, har inte själv barn, men har två småsyskon i lågstadiet som är hos pappa varannan vecka. Men vad jag vet har de inte springmask för i så fall skulle väl pappa och mamma berätta det för mig?! Vill inte ta upp frågan med dem för det är så pinsamt. Det känns mest okej att prata med mamma om sånt här för hon tar det på allvar och kommer med råd, men hon sa senast jag berättade om mina problem (för typ 3-4 år sen) att det var fel på mig och att en läkare skulle kolla upp mig. Jag ville inte gå till läkare då för jag hade precis varit med om ett sexuellt övergrepp av en barnläkare jag hade då. Så att prata med mamma gör oftast att problemet känns värre.
Men värst är det att prata med pappa för han tycker själv att det är pinsamt och kan aldrig någonsin stötta mig eller vara till hjälp. Han vill helst inte veta av problem över huvud taget.
Men om mina syskon skulle ha springmask så skulle väl han ta ett större ansvar än mig och berätta läget för mig? Han skulle inte hålla sånt hemligt för mig på samma sätt som jag håller det hemligt för honom, trots att vi båda tycker det är pinsamt.
Hygienen:
Jag tvättar händer med tvål och vatten efter varje gång jag går på toa, försöker att inte bita på naglarna och kliar mig inte i stjärten.
Varje gång jag får springmask blir jag väldigt paranoid och rädd för allt. Mår dåligt av tanken på att de mikroskopiska äggen kan "flyga" runt i rummet och komma in i mina luftvägar, föreställer mig en massa ohyra i min säng, får jobbiga tankar om att jag kanske i kliar mig i sömnen, mår dåligt av mina naglar, känner det som om det finns ägg i mitt hår, klarar knappt av laptopens tangentbord eller mobilens knappar, vill inte röra mina småsyskon, tänker mig hur små maskar krälar omkring i min kropp, lever på min avföring osv osv.
Jag känner just nu att jag vill flytta hemifrån, till en LITEN lägenhet där det inte är så mycket att städa, där det bara är mig själv jag kan ta hänsyn till och slippa smuts.
Det är inte så hemskt smutsigt hos pappa, men jag vill ändå härifrån för jag klarar inte av att leva med parasiter och bo ihop med andra samtidigt.
Men jag förstår inte varför springmasken kommer tillbaks hela tiden! Varför får jag tillbaks problemen igen efter bara några månader? Kan det vara något annat än springmask? Jag är ju som sagt inte 100% på att det är det eftersom jag inte undersöker det noga, känner bara igen känslan och kör med behandling som hjälper.
Borde jag gå till en läkare? Måste mamma och pappa veta om besöket då? (Jag är inte myndig) HJÄLP!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-14 21:57
Förresten!
Är det någon som vet om medicinen har några biverkningar? Jag har ju använt en del under de senaste åren och är lite orolig...