Inlägg från: bebisgalen |Visa alla inlägg
  • bebisgalen
    jag vill men skrev 2012-06-22 22:29:41 följande:
    Grattis till alla nya små! Själv är det väntan och längtan...

En liten fråga: kudde eller inte kudde i vagnen? Hur har ni gjort?

Jag har kudde just för att undvika platt huvud.
  • bebisgalen
    Zvartaliljan skrev 2012-06-22 21:31:06 följande:
    Här blev det en midsommar på sjukhuset. Var på läkarbesök igår med Emilio och han hade då bara gtt upp 60g på två veckor så vi fick en sorts ersättning som var jättekaloririk (infantil eller något liknande heter den) som vi skulle ge lite av efter varje amning. Men 10 minuter efter jag åkt ringer de o säger att jag omedelbart ska komma tillbaka med honom för inläggning. Hans hb-svar hade kommit och det låg på 207 vilket tydde på uttorkning. Så vi blev inlagda på barnmottagningen. Men efter några timmar kom provsvaren från labb om hb (de skickade blodproverna vidare dit efterår) och då låg det bara på 104. Så han var inte alls uttorkad, vilket jag hade svårt att tro från början ändå då han är pigg och vaken o amningen fungerar bra förutom massa kräkande. Iaf blev vi kvar tills idag för att ge honom massa extra mat i sond o nu har han sonden här hemma så vi ska försöka få upp hans vikt. Jättetrist att detta förmodligen kommer avsluta amningen eftersom han blir så mätt på sondmatningen så han vill inte suga De tog en matvikt flera gånger på honom o han får i sig 40-50ml var tredje timma på bröstet vilket ju borde vara ok men tydligen är det väl dålig kvalite på min mjölk eller nåt eftersom han inte går upp

oh fy vad jobbigt det måste kännas för dig....kan tänka mig att mammahjärtat spricker lite för dig.
    Huvudsaken är att han är frisk och kommer upp i vikt, med eller utan amning. Kanske kan du hålla igång amningen med pumpen. 
  • bebisgalen
    dontworrybehappy skrev 2012-06-23 10:35:45 följande:
    Nu har min lilla här hemma också fått ont i magen :(

Hela natten har han vaknat i omgångar och varit ledsen direkt och när man stryker honom över magen så kommer det ut en massa luft.

Tack för tipsen om Ingefära i maten och semperdroppar i tidigare inlägg. Finns det mer man kan gö?

Jag ger både miniform och semperdroppar,

Miniformen reducerar gasbildningen och "slår" bort luftbubblor när dom sväljer. 
  • bebisgalen
    UnderbaraPojke skrev 2012-06-25 18:01:23 följande:

En fråga ang. sängen.
    Ni som har era små i egna sängar... har ni täcke ?? Jag har täcke i Sam´s säng men varje natt hamnar han UNDER täcket. Ändå lägger jag han ca 15 cm ovanför kanten på täcket men han är en vilde. Livrädd för att han ska kvävas.
    Ska jag bylsa på han mer kläder och bara sova med gallerfilt eller hur ska man göra?

HJÄLP   

Man rekomenderar att barnet är minst 1 år innan man har täcke till dom. Filtar e det bästa och lätt att reglera värmen med.
  • bebisgalen
    Uddabus skrev 2012-06-26 10:17:53 följande:
    Klart jag blev rädd men mer rädd att mitt barn skulle dö eller bli skadat... han hade bara 5-25 slag / min

Trodde oxå att det skulle göra ont men det gjorde det inte... Hon hjälpte bara till att dra när jag krystade o emellan höll hon bara emot så att han inte gled in igen som dem brukar göra...

2 dragningar så var huvudet ute nästa krystvärk på det så hjälpte dem honom ut genom att vrida osv så axlarna kommer ut o det sista han gör är att sparka sig ut...

Han hjälpte verkligen till att komma ut... Även under värkarna så sparkade han o tryckte sig neråt o speciellt när värken var på topp o det var inte skönt... Svor faktiskt en del då...

Fler som kände sina barn hjälpa till att komma ut???

Fantastikt!

Japp, jag fick ju oxå ett litet större barn på 4530 och 56 lång. Jag fick inte lov att krysta ut huvudet överhuvudtaget med risk för att spricka rejält så jag låg och flåsa i 20 min och bebis tryckte ut sig själv sakta tillsammans med värkarna.   
  • bebisgalen
    Emma Stark skrev 2012-06-26 14:17:20 följande:
    Varför var det risk för att du skulle spricka rejält?? :O
    Risken var att mitt gamla ärr som jag fick med dottern skulle gå upp igen. Det sprack lite iaf men inte alls mycket.
  • bebisgalen
    LillSnurr82 skrev 2012-06-28 19:39:11 följande:
    Stjärnfrukt: usch då, låter inte alls som en så rolig start. Skönt att det börjar ordna upp sig!

Ursäkta äckel varningen nu.. Men var nyss och skulle byta binda och på bindan ligger en stor gelé aktig klump , typ 5 cm lång och 1 cm bred och mörkröd.. Normalt.? Aldrig haft liknande förr..

koagulerat blod förmodligen, jag har själv
     haft en del.
  • bebisgalen
    PetraK skrev 2012-06-29 13:05:56 följande:
    Är det någon vars bebis haft ögoninfektion? Elise (vi kunde bestämma bannlysning till slut :)) är varig i ena ögat, var det redan på bb och då fick vi koksalt att badda med. Det blev bättre men nu är det tillbaka igen. Vi baddar med koksalt eller ljummet vatten vid behov. Hon är röd runt ögat men inte svullen, och hon kan öppna det som vanligt. 1177 sa att vi skulle avvakta, badda och om det blir svullet ska vi ringa igen.
    Någon som haft likadant? Hur lång tid tog det innan det blev bra? Tycker ju så synd o henne :(.

Trånga tårkanaler? Bägge mina barn har haft det.

Det enda man kan glra är att tvätta och man kan massera lite i ögonvrån. 
  • bebisgalen

Någon mer här som får ge lite ersättning ibland efter amningen?

Har dom blivit hårda i magen? Min bebis har inte bajsat på 4 dagar :(   

• bebisgalen

Här kommer min förlossnigsberättelse

Onsdagen den 13 juni på BF+8  ringde jag förlossningen  pga minskande och svaga foster rörelser och åkte in på kvällen vid 21 för kontroll. Dom tog CTG och gjorde ett UL och allt  var bra.

Barnmorskan ville göra en undersökning och jag var öppen 2 cm och gjorde en rejäl hinnsvepning. Hon hoppades jag skulle återkomma under natten och föda barn.

Redan i bilen påväg hem kände jag en ganska kraftig mollande värk som kom och gick som höll på under några timmar men tog 2 panodil och jag kunde sova ganska bra under natten.

Vaknade runt 8 på morgonen den 14:e av att värken kom tillbaka och nu var dom rejält smärtsamma så jag fick ringa hem mannen från jobbet så han kunde ta dottern då jag kände att jag inte kommer fixa det själv. Men det skulle dröja ett tag innan han kom hem och dottern och jag bädda ner oss i soffan och jag börja klocka värkarna. Dom var väldigt oregelbundna med allt mellan 5,4,10 och 12 min emellan. 

Under hela dagen gick jag med dessa oregelbundna värkar som till och med kunde stanna av om jag satt stilla för att sen komma tillbaka direkt när jag reste mig upp och gick.

Mannen rinde till min mamma och berättade att jag hade värkar och att hon nog skulle förbereda sig att stanna hemma från jobbet. Några minuter senare kom hon hit och hämta dottern så dom kunde gå en runda på stan och mysa under dagen.

Vid 16 tiden ändrade värkarna karaktär och gjorde mer ont i benen på något vis och jag blev mer och mer påverkad av smärtan. Jag ringde till förlossningen och berätta att mina värkar blir inte regelbundna och har hållt på så hela dagen. Fick ett ganska nosigt svar tillbaka att dom ska vara regelbundna och att det kanske till och med kan stanna av helt som det kan göra efter en hinnsvepning.

Bestämde mig för att ta ett bad och låg där i ca 1 timme och sen orkade jag inte mer. Värkarna var mycket smärtsamma men fortf väldigt oregelbundna. Genast efter jag gått upp ur badet gick jag raka vägen till duschen och prova det ett tag och det var skönt för ryggen. Jag börja känna mig illamående och hade så ont nu att jag inte visste var jag skulle ta vägen.  Sedan började jag kräkas av smärta.

Vid 19.00 ringde jag FL igen och sa att jag står inte ut mer, jag kräks av smärta och har så ont. Hon tyckte dom fortf var för oregelbundna men jag bad om att få komma in iaf och det fick jag till slut.  Fixa det sista här hemma och begav oss sedan ner mot Lund. Var inne ca 20.30 och barnmorskan undersökte direkt och jag var så rädd att bli hemskickad igen. Men till vår förvåning säger hon att jag är öppen 6-7 cm och kraftigt buktande hinnblåsa.

Kl. 21 var det skiftbyte och jag fick en fantastisk BM, och jag kan till och med känna mig lite ledsen över att jag kanske aldrig kommer träffa henne igen.

Hon undersökte också mig och erbjöd mig lustgas som jag tyckte fungera jätte bra denna gången. Sen blev det både pilatesboll och mannen massera mig. Tillsammans kämpa vi oss igenom värk efter värk och jag tror ALDRIG jag och min man har haft ett sånt bra samarbete någongång förut. Låter kanske som en dålig kliché men det var fantastiskt. :)

Vid 23 bad jag om EDA och narkos kom direkt och även denna fungera super denna förlossningen. Tog inte alls med dottern. BM bad mig gå och kissa för bebis ligger och stångar med blåsan och jag satt där länge och försökte men fungerade verkligen inte tillsammans med EDA:n. Under tiden jag satt på toa kände jag att det börja trycka ner och tänkte jag måste ta mig tillbaka till sängen. Jag fick ringa på kl och USK kom och jag bad henne hämta BM för det började tycka på. CTG: n hade svårt at registrera bebisen så hon fick sätta en elektrod och vattnet gick och hon kände jag var öppen 10 cm. Dom sattte även en kateter och tappa blåsan.

Krystvärkarna var nu starka men jag fick inte lov att krysta utan bebis och kroppen skulle själv arbeta ut huvudet för att minska risken för att spricka för mycket. I drygt 20 min fick jag bara flåsa och kämpa emot krystvärkana. Detta var det värsta under hela FL.

Men så fort huvudet var ute fick jag lov att krysta och och upp på bröstet kom vår lilla underbaring med sina 4530g och han var 56 cm lång. Han föddes den 14/6 kl 00.48.

Hade alla förlosningar varit så här hade jag kunnat föda MASSA barn. :)

• bebisgalen
    Dancia skrev 2012-07-02 13:11:24 följande:
    Ok då är det kanske helt normalt att hon sover så mycket per dygn :).
    Angående en annan sak... Hur ska jag komma över sorgen över att jag inte kan amma min dotter?? Jag försöker verkligen tänka positivt men jag känner mig jättedeppig över att jag inte kan ge henne bröstet när hon pickar och vrider huvudet mot det. Det känns bökigt medf flaska, speciellt på natten och när man ska bort. Jag är så himla avundsjuk på er och andra där amningen fungerar hur bra som helst och jag blir jätteledsen när folk frågar varför jag slutade amma. Jag känner det som att jag inte hade ett val, jag har inte själv valt att sluta amma, tyvärr kunde jag inte göra mer, men andra får det att låta som att det är ett fritt val jag gjort. Längtar tills jag börjar acceptera detta mer för det är jobbigt att gå och känna så här :(.
    Jag kan inte heller amma fullt ut. Min pojke är 3 veckor på torsdag och går inte upp i vikt som han ska så nu¨har jag tagit fram flaskan och får ge efter varje amning. Jätte tråkigt och kun kanppt prata om det utan att börja gråta. Känns sorligt och ledsamt att man inte räcker till. Men jag har gjort vad jag kunnat så får vi se hur detta utvecklar sig.
  • bebisgalen
    Uddabus skrev 2012-07-02 22:06:19 följande:
    Så illa har jag inte men det typ buktar inne i slidan.

Jag gick upp typ 17-20kg med Charlie men han var ju stor så jag hade tryck länge o sen blev det ju sugklocka så vet inte om det kan påverka...

5264gr 55 cm lång o huvudomfång på 37,5 cm...

Så kanske inte är så konstigt att det känns konstigt... Bara 2 veckor sedan han kom ju...

Fick veta av en vän att det är ganska vanligt med framfall efter sugklocka. Min vännina fick d men fixa sig själv efter massa knipövningar.
  • bebisgalen
    Baby1112 skrev 2012-07-09 12:18:15 följande:
    MissFörstånd: Ja, ligger ner och ammar hela nätterna, så man jan slumra under tiden. Men det hjälper inte längre efter fem veckor med endast två timmars sömn åt gången. :(

mjölken bli ju oftast "blaskigare" på kvällen och tidig natt så han kanske inte får den där "mat koman" på natten så ett tips är att erbjuda ett mål ersättning efter amningen på sena kvällen eller  någon gång under natten och se om det gör skillnad och du kan få sova lite mer.
  • bebisgalen
    Zvartaliljan skrev 2012-07-09 19:02:20 följande:
    Ja här har jag tre spinkiga ungar utan minsta fett o själv har jag kvar 20kg sen graviditeten. Så fel det kan bli liksom...

har oxå 20 kvar och vågen står stilla :(
  • bebisgalen
    Baby1112 skrev 2012-07-09 19:35:32 följande:
    Ni som ger ersättning på kvällen, med eller utan amning också, hur sover era små under natten?

Funderar på att komplettera så jag kanske får sova mer än en och en halv, två timmar åt gången...

Jag ammar min påg vid varje mål och fyller upp med ersättning och då äter han drygt 60ml efter och sover runt kl 23-04.

Du kommer säkert kunna helamma oxå utan problem efter som bebis går upp så fint i vikt och det tar ju inte många veckor tills dom börjar sova längre perioder och inte kräver så mycket mat på natten och då behöver du kanske inte ge ersättningen mer. Jag anser att du helammar även om du börjar erbjuda lite ersättning om kvällen :)

Och du behöver ju minst 3 sammanhängade sömn för att producera upp den lite fetare mjölken. Enligt min BVC sköterska iaf.  
  • bebisgalen
    Nangijala skrev 2012-07-10 16:37:18 följande:
    Den 30 juni kom våran lille son till världen! 3 timmar tog förlossningen, så det var intensivt! Vaknade kl 02 natten till den 30 och gick på toaletten, då såg jag att det var lite blodblandat slem, jippie tänkte jag! Gick och la mig igen för att se om värkarna satte igång.. efter ca 30 min fick jag första krampen i ryggen och behövde gå på toaletten. Satt där ett tag och började klocka värkarna.. 3 min emellan redan, börjar krypa ner till 2 min. Går in till sambon som sover, sätter mig bredvid honom i sängen och tittar på honom. Han vaknar och väser åt mig att lägga mig igen. "Ja jag som tänkte föda barn" svarar jag och går för att sätta på duschen.. Ja med 2 min mellan värkarna! Sambon kommer upp och ringer förlossningen, BM säger att vi är välkomna in när det känns okej för oss. Är inskriven 03:40, tas till ett intagsrum men BM kan inte undersöka mig för jag har så ont. Blir flyttat till en förlossningsal och är då öppen 6 cm. Får krystvärkar 04:50 och är då öppen 8 cm, vattnet går och BM blir plaskvåt för hon stod därnere just då :) Lustgasen hjälper lite grann men inte alls som jag minns från första förlossningen. Den här gången känner jag allt!! Hur han trycks längre ut och hur det spänner! Krystvärkarna dör ut och det blir lite panik. Jag vill inte krysta mer för det gör så ont men när jag ser att han nästan är ute tar jag i för kung och fosterland och ut kommer vår "lille" pojk på 4070g och 51 cm!
    dock hade han så bråttom ut att han glömde ta med sig lite saker på vägen ut.. han har endast 4 tår på vänster fot samt saknar vadbenet i samma ben, Fibula aplasi kallas det. Han har även klumpfot på högersida. Inget av detta upptäcktes på UL så det kom som en chock för oss. Vi har varit och är fortfarande mycket ledsna då vår son kommer behöva genomgå många operationer, bla benförlängningar då vänsterbenet är felställt och för kort. Så nr han var 6 dagar gammal gipsades han på båda benen samt fick en frejkakudde pga en glidning i höften. Inte alls den start vi hade tänkt oss livet som 2 barnsföräldrar skulle bli.. Så vi har en lång resan framför oss.
    Grattis till pojken!

Förstår att det det måste varit omtumlande för er. När det är över så kommer det vara så värt det. 

För er är han ju all säkert den finaste pojken i världen och med kärlek och mammas och pappas omsorg så kommer det gå jätte bra. Kram!

Svar på tråden Juni-barnen