• Erik

Juni-barnen

NinnaBus skrev 2012-06-30 12:55:26 följande:

Hemma igen efter att ha tillbringat en vecka i föräldrarnas stuga.
    Sambon hemma och jobbade.
    Lite av ett äventyr att åka ca 22 mil, enkel väg, själv med en 8-åring, en 5½-åring, en bebis och en hund.
    Men det gick.

Jag har också en 8 åring, 5 åring o en Junibebis :)
    Erik -04, Elias -07, Edit -12
  • Erik

Det absolut bästa mot mjölkstockning: Kålinpackning av bröstet! Ta kålblad o "picka" dom med en gaffel lite så saften slipper ut och packa in hela bröstet. Fungerar alltid!! Och amma, amma, amma. Samt varm dusch (försök massera bort stockningen i duschen). 

• Erik

Tips att sluta använda amningsnapp: Klipp bort lite av änden av amningsnappen... och sen lite till och lite till... Så att barnet inte märker att den inte behöver amningsnappen längre... 

(kanske någon redan tipsat om detta....) 

• Erik

MissFörstånd: Ja, det är väl vitkål... Eller huvudkål... Som har stora blad som är färdigt "bröstformade" :) 

• Erik

Mina avslag har också tagit "slut" fort... men i mitt fall har det visat sig att jag haft blod i livmodern men det har bara inte kommit ut... Bl.a. p.g.a koagulerat blod som täppt till så inget har kommit ut... Därav har jag fått Cytotec den här gången o Methergin med förra barnet... Så det gäller att inte ropa hej för fort ;) Det kan bara bero på tillfälligt stopp.

• Erik
    jag vill men skrev 2012-07-15 20:52:17 följande:
    Hur har ni gjort med napp? Vi introducerade natten till idag. Sonen var nöjd och somnade jättebra i sin vagga. Han blir 2 veckor idag. För tidigt?
    Har erbjudit alla tre barn napp redan på BB men det var bara den här sista som tagit nappen (tack o lov att hon gjorde det). 
  • Erik

Vi körde säkra perioder och nu har vi Edit som blir tre veckor gammal i dag. Hjärta Så vi kör nog inte med den p-metoden i alla fall nå mer eftersom jag är färdig med barnafödandet nu. Vi har våra tre underverk o det får räcka. Jag tål inga som helst hormonpreparat så det blir kopparspiral eller total avhållsamhet Flört

• Erik

Prickarna i ansiktet är säkert hormonprickarna. Alla får dom mer eller mindre. Dom brukar också kallas dop-prickar för dom brukar komma lagom till doper. :)  Utslagen på halsen o bröstet kan vara svettprickar? Det har min dotter massor av för hon är så tjock o har så många dubbelhakor. :D O så spyr hon ofta o blir fuktig runt halsen o bröstet. 

• Erik

I dag är Edit 4 veckor gammal. Tänk vad tiden går. :)

Jag bor i Finland. 32 år o gift med min man som jag träffade för över 17 år sedan. Snart blir vårt förhållande "myndigt". Vi har två pojkar 8 o 5 år gamla samt lilla Edit då. Vi bor i ett egetbyggt hus långt ute på landet.  

• Erik
    sanna87 skrev 2012-07-30 13:28:14 följande:
    En fråga; kaffe...! Dricker ni det och hur mår bebis av det? 
    Jag slutade för jag inbillade mig att hon kanske fick ont i magen men jag tror det bara var inbillning. Hur som haver började jag dricka kamomill te i stället för kaffe o har fortsatt med det. 
  • Erik
    LillaGrynet skrev 2012-07-30 18:20:10 följande:
    Usch börjar bli orolig vår lilla tjej är 7 veckor idag och ökar inte i vikt direkt:( väger nu 4430(födsel 4050) o 56(52 födsel) så längd ökar men inte vikt.. Va på BVC idag hon har gått upp 80gr på 5 dgr då vi va där sist.. Hon visar inget missnöje när jag ammar henne utan är nöjd å glad.. Vaken en hel del och ler å skrattar.. Bajsar å kissar.. Märker inga fel på henne.. Men BVC tycker det är lite oro nu och att vikten måste börja öka.. Hon tycker jag ska prova ersättning en skvätt på kvällen... Några andra goda råd o ge mig??
    Ojdå... min är 5 veckor gammal idag, var o vägde henne till BVC. När hon föddes vägde hon 4070 g o i dag vägde hon 5210 g (51,5 cm --> 56,5 cm). Så hon är en riktig tjockis! 

Jag skulle inte ta någon stress över att hon inte ökar i vikt... Om hon är nöjd o glad o annars följer utvecklingen. Hon tar säkert igen det senare :) Lite sen i starten bara... :D Men ersättning är kanske ett bra förslag... Alla babyn utvecklas ju i sin egen takt. 
  • Erik
    LillSnurr82 skrev 2012-08-08 20:51:08 följande:
    Hur gör ni för att komma ihåg att ge d- droppar ? Glömmer dem varje dag. Med storasyster ger jag i kvällsvällingen.
    Har dom också vid skötbordet så det blir en del av morgonrutinen. :) 
  • Erik
    Pluttan skrev 2012-08-09 15:09:43 följande:
    Blev något smått chokad när jag tittade med handspegel i underlivet idag. Tycte att jag fortfarande var rätt så svullen precis ovanför slidan. Åtta veckor sedan nu. Någon som vet om det är normalt???!
    Jag har ännu inte vågat titta en enda gång på mitt underliv. 6 ½ veckor sedan förlossningen nu... Undrar när jag ska ta mod till mig. :D
  • Erik

Är det normalt att gå från att bajsa flera gånger per dag (minst 4 gånger) till att inte bajsa någon gång alls över en natt?! I dag har inte dottern bajsat något alls... Hon helammas så hon borde ju inte bli förstoppad... Men jag har varit så van att hon alltid bajsar minst 4 gånger per dag men idag har hon inte gjort det en enda gång?! Är det så att dom börjar bajsa mer sällan när dom blir äldre? Hon blev 7 veckor i går... Har två barn från tidigare men kommer inte ihåg deras bajsmönster. :D

• Erik

Dottern bajsade sist o slutligen i går kväll, äntligen. Först kom det mycket gult som det brukar men sen kom det lite grönaktigt med blodstrimmor. Inte mycket men så man såg att det var blod... Ringde BVC i morse men hon sa att jag kan avvakta... Kommer det mera i samband med att hon bajsar ska jag ringa läkare. Hon sa att det kan vara p.g.a hennes känsliga slemhinnor... Det var klarrött blod så det har inte kommit längre upp från magen utan antagligen från ändtarmsöppningen. Men skraj blev jag...

• Erik

Visst har ni olika sorters D-vitamin märken i Sverige också? Här finns ett som är oljebaserat som bebisarna får ont i magen av ofta och ett som är vattenbaserat som dom flesta tål... Här = i Finland alltså. :) Pröva byta märke.

• Erik
    Emma Stark skrev 2012-08-18 22:00:05 följande:
    Lilltjejen som sovit så bra vaknade för matning varannan timme inatt :S det kanske var magont som gjorde henne orolig för idag kom ett rejält bajslass i (och utanför) blöjan efter att inte ha bajsat på några dagar. Hoppas på en bättre natt inatt! :D
    Så är det för Edit också... Hon låg och "knorrade" natten igenom. Åt oftare än vanligt osv. Och i morse började hon prutta jättemycket o så fick hon till sist bajsat o var hur nöjd o glad som helst sen. :) Hoppas också på en normal natt nu inkommande natt. :) 
  • Erik

Var på 2 månaders kontroll med Edit i dag: 5930 g samt 58,5 cm huvudmått 40,5 cm. Hon följer sin kurva fint. :)

• Erik
    Aikotakara skrev 2012-08-24 22:39:55 följande:
    Känner mig lite orättvist behandlad här hemma. Mannen jobbar, jag är hemma. Jag tar natten, morgonen, dagen.. tills han kommer hem. Sen ska han bygga i saker, kanske handla eller leka med sin hobby.

Blev jävligt irriterad då han tog FÖRSTA matningen nu kl 22:30 på hela dagen. Så får Melker en jobbig stund o gnäller då han ska äta. Mannen börjar svära och irritera sig direkt. SÅ jävla dåligt tålamod mot en liten bebis. Så säger han "HÄR ta honom, jag klarar inte av det!!"....

Så ska JAG ta honom, som har haft han hela dagen. "Du sitter ju ändå o inte gör nått".. nä, har bara tagit hand om hundarna, städat, diskat o tagit hand om sonen HELA dagen. "Men jag har ju jobbat" kommer han med.

Rättvist?? Tror inte det.
    :( Var tråkigt! Jag hade ju varit så fräck så jag hade helt enkelt lagt på mig ytterkläderna och sagt att nu går jag ut o gå en sväng. Du får ta hand om babyn så länge. :) Då hade han ju varit tvungen till det! Pappor är många gånger jätteosäkra o känner att mammorna står bakom hörnet o tittar om dom säkert gör saker o ting rätt. Om han tvingas att ta hand om sitt barn så får han komma på egna sätt att göra det... Bara mitt tips. Kram
  • Erik

Vi var rekordsnabba med dopet den här gången. :) Edit föddes 25.6 och döptes redan 18.7. Skönt att man fick det överstökat.

Svar på tråden Juni-barnen