Juni-barnen
Hemma igen efter att ha tillbringat en vecka i föräldrarnas stuga.
Sambon hemma och jobbade.
Lite av ett äventyr att åka ca 22 mil, enkel väg, själv med en 8-åring, en 5½-åring, en bebis och en hund.
Men det gick. ![]()
Hemma igen efter att ha tillbringat en vecka i föräldrarnas stuga.
Sambon hemma och jobbade.
Lite av ett äventyr att åka ca 22 mil, enkel väg, själv med en 8-åring, en 5½-åring, en bebis och en hund.
Men det gick. ![]()
Det absolut bästa mot mjölkstockning: Kålinpackning av bröstet! Ta kålblad o "picka" dom med en gaffel lite så saften slipper ut och packa in hela bröstet. Fungerar alltid!! Och amma, amma, amma. Samt varm dusch (försök massera bort stockningen i duschen).
Tips att sluta använda amningsnapp: Klipp bort lite av änden av amningsnappen... och sen lite till och lite till... Så att barnet inte märker att den inte behöver amningsnappen längre...
(kanske någon redan tipsat om detta....)
MissFörstånd: Ja, det är väl vitkål... Eller huvudkål... Som har stora blad som är färdigt "bröstformade" :)
Mina avslag har också tagit "slut" fort... men i mitt fall har det visat sig att jag haft blod i livmodern men det har bara inte kommit ut... Bl.a. p.g.a koagulerat blod som täppt till så inget har kommit ut... Därav har jag fått Cytotec den här gången o Methergin med förra barnet... Så det gäller att inte ropa hej för fort ;) Det kan bara bero på tillfälligt stopp.
Vi körde säkra perioder och nu har vi Edit som blir tre veckor gammal i dag.
Så vi kör nog inte med den p-metoden i alla fall nå mer eftersom jag är färdig med barnafödandet nu. Vi har våra tre underverk o det får räcka. Jag tål inga som helst hormonpreparat så det blir kopparspiral eller total avhållsamhet 
Prickarna i ansiktet är säkert hormonprickarna. Alla får dom mer eller mindre. Dom brukar också kallas dop-prickar för dom brukar komma lagom till doper. :) Utslagen på halsen o bröstet kan vara svettprickar? Det har min dotter massor av för hon är så tjock o har så många dubbelhakor. :D O så spyr hon ofta o blir fuktig runt halsen o bröstet.
I dag är Edit 4 veckor gammal. Tänk vad tiden går. :)
Jag bor i Finland. 32 år o gift med min man som jag träffade för över 17 år sedan. Snart blir vårt förhållande "myndigt". Vi har två pojkar 8 o 5 år gamla samt lilla Edit då. Vi bor i ett egetbyggt hus långt ute på landet.
Är det normalt att gå från att bajsa flera gånger per dag (minst 4 gånger) till att inte bajsa någon gång alls över en natt?! I dag har inte dottern bajsat något alls... Hon helammas så hon borde ju inte bli förstoppad... Men jag har varit så van att hon alltid bajsar minst 4 gånger per dag men idag har hon inte gjort det en enda gång?! Är det så att dom börjar bajsa mer sällan när dom blir äldre? Hon blev 7 veckor i går... Har två barn från tidigare men kommer inte ihåg deras bajsmönster. :D
Dottern bajsade sist o slutligen i går kväll, äntligen. Först kom det mycket gult som det brukar men sen kom det lite grönaktigt med blodstrimmor. Inte mycket men så man såg att det var blod... Ringde BVC i morse men hon sa att jag kan avvakta... Kommer det mera i samband med att hon bajsar ska jag ringa läkare. Hon sa att det kan vara p.g.a hennes känsliga slemhinnor... Det var klarrött blod så det har inte kommit längre upp från magen utan antagligen från ändtarmsöppningen. Men skraj blev jag...
Visst har ni olika sorters D-vitamin märken i Sverige också? Här finns ett som är oljebaserat som bebisarna får ont i magen av ofta och ett som är vattenbaserat som dom flesta tål... Här = i Finland alltså. :) Pröva byta märke.
Var på 2 månaders kontroll med Edit i dag: 5930 g samt 58,5 cm huvudmått 40,5 cm. Hon följer sin kurva fint. :)
Vi var rekordsnabba med dopet den här gången. :) Edit föddes 25.6 och döptes redan 18.7. Skönt att man fick det överstökat.