• emma78

Juni-barnen

Här kommer min och Melwins berättelse!

Vaknade onsdagen den 13/ 6 efter en lååång sovmorgon och kände mig otroligt utvilad och pigg.Maken hade jobbat natt,något som aldrig gör annars och vi hade en riktig mysförmiddag i solen! Vi ett tiden hämtade vi barnen i skolan och gick och käkade lunch på en sommarrestaurang i stan.Tyckte att allt kändes lite konstigt då jag har haft förvärkar typ vartenda dag i flera veckor och denna dag kände jag ingenting!Dagen gick och när kvällen kom gick vi till sängs vid ca 22.Jag hann i stort sätt bara lägga mig så kom en olustig kännsla över mig....gick på toa och såg att det kommit rätt mycket blodblandat slem i trosorna.Men sedan slemproppen gått 4 dagar tidigare hade det kommit lite hela tiden.Gick och la mig igen,då började värkarna!Fort kom dom,och regelbundet men 5 min emellan.Min bm och jag hade kommit överrens om att jag skulle ringa in när det var just 5 min emellan då jag måste ha penicillin pga GBS.Men ändå beslöt jag mig för att vänta....kroppen hade spelat mig så många spratt tidigare så jag var säker på att det skulle avta denna gången oxå....! Men det gjorde det inte:) kl 23.50 gick jag på toa igen,ännu mer blod och fler värkar.Väkte mannen som i vanlig ordning börjar stirra runt......väcker äldsta sonen,ringer grannen som skulle hjälpa till med barnen.Ringer förlossningen som vill att vi kommer in.Är inskrivna 00.30  14/6 .Öppen 5 cm.Kollar av med ctg.Ingen vattenavgång.Fick stå och vanka lite.BM tar hål på fostervattnet,mycket vatten!!Helt plötsligt känner jag hur jag vill krysta.Men jag är inte helt öppen,finns fortfarande "en kant".BM ber mig vänta,men upptäcker att hjätljuden är på väg ner! fler barnmorskor kommer in på rummet.Rätt vad är "beordrar" dom mig att krysta .Efter 13 min krystvärkar kl 04.33  kommer han till världen vår lille prins!!  4050g 50 cm lång och helt perfekt!!Född på BF dessutom:))Pga "kanten" gick jag sönder lite men de flsta stygn satt ytligt,tror att dom sydde 6 totalt.Hade en underbar förlossning då jag andades mig igenom värkarna med hjälp av lustgas.En underbar bm som pratade med oss hela tiden.Helt klart den bästa förlossningen av de tre jag har gått igenom!

• emma78

Hej på er alla!! Var en evighet sedan jag kollade in här....hoppas att ni inte har glömt mig:)) just nu är Melwin på sin första semester med familjen:)) vi är på Öland och har det hur mysigt som helst!! Vet inte vad vi har gjort för att förtjäna en sådan underbar liten krabat!! Han sover och äter,tittar lite på sina bröder,har börjat le lite,sen sover han igen! De enda gångerna han skriker är när han får lite magknip:(( tom amningen som inte funkat på de andra barnen,funkar klockrent denna gången!! Kan bara inte fatta att han redan är en månad imorgon!! Kan någon stanna klockan???!!!

• emma78

Hej på er alla mammor!!Nu var det ett bra tag sedan jag var inne här...jisses vad det händer mycket:))Kan inte fatta tiden går så fort...lille Melwin blir 2 månader på torsdag!Han växer så det knakar! 4890g och 55 cm lång!Vi mår fantastiskt bra,trots att den lille parvlen åkte på öroninflamation vid 5 veckors ålder..:((Själv är jag oehört frustrerad över min mage!!När ska det börja "rinna" av???alla har sagt att om man ammar så bara "rinner" det av....här rinner det minsann inget!! Jag har inte ammat mina andra två barn,men denna gång helammar jag så jag har inga tidigare erfarenheter utav detta.När är det ok att börja göra sit ups??Känner nämnligen att jag måste börja med något väldigt snart,annars har jag inga jeans att ta på mig till hösten....kanske finns fler magövningar som passar "nyförlösta"??

• emma78

Tack för tipset med plankan! Ska börja "på riktigt" på måndag när mannen börjar jobba igen och allt blir lite mer rutinerat! Känns skönt ändå att det finns fler än jag som är stressade över magen. Imorgon ska jag ringa och boka tid för min efterkontroll... här blir det hormonspiral! Hade det innan och tycker det funkar bra,så skönt att slippa mensen:) jag har inte fått tillbaka den än och hoppas att jag inte hinner få den innan omsättningen! Har någon av era bebisar vänt sig? Melwin gjorde det första gången vid 5 v!! Trodde att det var slumpen men nu har han gjort det igen! Jag dom önskade att han skulle vara " sen" med allt ,jag vill ju ha min bebis som bebis lääänge!!!

• emma78

Inatt har Melwin sovit i sin säng hela natten! Det är första gången han gör det! Måste säga att det kändes lite tomt i sängen.... Men jag vet att vi " tjänar" på det i längden. Melwin fick öroninflamation när han var 5 veckor, detta märktes jätteväl då han blev jätte skrikig! Idag börjar operation viktnedgång för min del!!! Semestern är slut och vardagen är kommen! Ska bli riktigt skönt faktiskt, trots att det har varit jättemysigt att ha hela familjen hemma hela sommaren! Vi ska ha dop om 4 veckor och då SKA jag komma i min klänning!!!

• emma78

Hur känns ditt onda i bröstet? Jag har oxå haft jätteont i nästan en vecka nu:( det liksom ilar i bröstet och när han ska börja suga är det fruktansvärt!!! Men någon sa till mig att svamp kliar?! Han har dessutom börjat " gnugga" bröstet när han äter, sen blir han jätteledsen eller arg svårt att säga han gallskriker iaf mitt i amningen!! Har kommit på att oftast när det händer vill han rapa... Men innan han släpper bröstet drar han huvudet bakåt med bröstvårtan i munnen.... SMÄRTA!!! Men jag har inga såriga bröst

• emma78

Har precis varit i kontakt med "amningsjouren"....upptäckte vid senaste amningen att jag över vårtgården fått en rejäl rodnad och när jag kände på den fanns det en knöl i... Troligtvis en början på mjölkstockning:( detta är även det bröstet jag har haft ont i.... Så nu ska jag knapra Ipren hela helgen och se om det blir bättre,att något inte stå helt rätt till med bröstet har jag ju iof förstått och en inflammation av något slag låter ju ganska troligt!

• emma78

melleolle på instragram men jag har precis börjat å fattar inte riktigt allt än....

• emma78

Emma Hermansson Habo , jag är gärna med på fb

• emma78

Hur mycket ska de små liven gå upp i vikt per vecka? Melwin vägde 4990 när han var 7 v nu är han 10 v och väger 5600 har han gått upp för lite?

Svar på tråden Juni-barnen