• Ginny

Juni-barnen

Sex veckor efter hemkomsten från BB kanske det är dags att slänga in en redogörelse av min förlossning. Det har varit dåligt med datortid det senaste kan man säga.

Efter flera besök och kontroller på förlossningen på grund av min graviditetsklåda bestämdes det för att jag skulle bli igångsatt och detta skedde kl. 10 på morgonen den 6 juni. Då var jag redan öppen några centimeter eftersom flera personer hade varit och pillat på livmodertappen de senaste dagarna och därför kan man säga att jag slapp genomgå latensfasen. 

Kl. 11 hade det inte hänt någonting och därför fick jag värkstimulerande dropp i en timme, vilket gjorde att jag öppnade mig en centimeter. Då kopplades droppet bort för att vi skulle se om det gick att fortsätta utan. Det gjorde det inte, för det hände ingenting. Dropp igen. När värkarna tog fart började jag må illa. Lustgas och värmedyna. Ny barnmorska. Försökte gå lite för det hade jag tänkt att jag skulle göra, men det blev inte många rundor i korridoren för min del kan jag lätt påstå. Försökte vandra lite fram och tillbaka i förlossningsrummet istället. Fick massage, det var skönt.

Vid 22-tiden kom den tredje barnmorskan och kort därpå gjorde krystvärkarna entré. 23.04 föddes vår dotter Isabelle, alldeles lagom stor med en längd på 50 cm och en vikt på 3450 gram. 

På det stora hela är jag nöjd med förlossningen. Lustgas, massage och värmedyna var precis vad jag hade skrivit om i mitt förlossningsbrev och det känns skönt att jag slapp något starkare. Negativt var alla grejer man var kopplad till, CTG-maskinen, elektroden till bebisens huvud och droppmaskinen. En igångsatt förlossning var väl inte vad jag hade planerat men om man ser det från den ljusa sidan föddes min lilla töd bara en dag efter den beräknade och jag slapp den förbaskade klådan tidigare än om jag hade gått över flera dagar, kanske upp emot två veckor!

Vi stannade på BB till den 10 juni. Jag hade tänkt åka hem tidigare men en släng av gulsot satte stopp för dessa planer och förresten var det kanske lika bra att jag blev kvar med tanke på att amningen var lite krånglig. Jag fick dras med en amningsnapp på grund av att dottern inte ville hålla nere tungan, men den har vi blivit av med nu. Nappen alltså, inte tungan... 

• Ginny
    MissFörstånd skrev 2012-11-13 09:42:40 följande:
    Nu har vi haft dop, i söndags, och allt var jättefint! Dock har båda barnen vattkoppor! Men det gick bra, de är inte så påverkade av det.

Är två tjejer från den här tråden som plussat igen . Kan inte deras nick här på fl.

Hur mår ni annars?

Oj det var snabbt jobbat. Jag skulle inte orka vara gravid för tillfället. En viss liten dam vaknar och vill äta ofta så jag är rätt trött... min man sa till mig att jag såg ut som ett utsketet äpplamos en dag, vad ger du mig för den liksom...
Svar på tråden Juni-barnen