• Dancia

Juni-barnen

Zenobla: Vet precis hur det känns men kom ihåg att du är absolut INTE en dålig mamma, tvärtom ser du till att ditt barn blir mätt och belåten :). Jag blev väldigt upplyft av det Uddabus skrev till mig, ta till dig det du med :). Jag var även på amningsmotragningen idag då jag fortfarande inte kan amma eller pumpa ut mjölken själv och hon var ganska kunnig om amning efter operation och sa att det är ytterst individuellt om det funkar eller inte men att det är ju jättebra om man kan delamma iaf :). Jag fick hjälp med olika amningsställningar för att tömma olika delar av bröstet och även med att prova ut rätt storlek på amningsnapp så nu hoppas jag att jag kan amma lite iaf.

• Dancia

Ett stort tips till er som vill kombinera flaskmatning och amning. Köp en flaska på apoteket som heter medela calma. Den imiterar ett bröst och bebisen måste suga ungeffär på samma sätt på flaskan som på bröstet. Matningarna blir lugnare och bebisen får inte lika ont i magen eftersom maten inte kommer ner lika fort och mindre luft släpps ner i magen. Jag önskar att jag visste om detta tidigare :).

• Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-06-20 17:22:55 följande:
    Idag går amningen skit igen och han har endast tagit bröstet en gång. Handpumpar som en tok men får typ bara ur 20-30 ml på båda brösten. Han är sex dagar idag, hur länge kan de gå innan mjölken rinner till ordentligt? Åh jag som så himla mycket ville amma! :'(

Imorgon kommer BVC hem, hoppas de kan hjälps oss..

Ring och boka besök hos en riktig expert på amningshhälpen, de kan ge mer hjälp än man tror. Prova också den flaskan jag rekommenderade för om det är så att han inte vill ta bröstet för att det är lättare att äta med flaska så kanske det ändras när även rillmatningen sker på samma sätt som amningen :). Nu när det gått 6 dagar så har mjölken runnit till ordentligt, men att du bara får ut 20-30 ml behöver inte innebära att du inte har mer utan snarare att brösten inte släpper ifrån sig mer och det kan bero på att man spänner sig etc. Om man vill öka mjölkproduktionen ska man försöka tömma bröstet helt och låta barnet suga ofta.
  • Dancia
    Lenis21 skrev 2012-06-21 09:45:26 följande:
    Ni som har fler än ett barn! Hur har ni dom placerade i bilen. Dottern har fortfarande en bakåtvänd bilbarnstol. Vet inte riktigt hur det är bäst att placera lillasyster. Några förslag???

Jag har Minnah (bebisen) fram, mellandottern bakom henne bakåtvänt och storebror sitter framåtvänt bakom föraren. På så sätt är det lätt att spänna fast alla barnen och föraren kan föra fram och tillbaka stolen hur man vill utan att där är en bakåtvänd stol bakom som blockerar :).
  • Dancia
    Lina007 skrev 2012-06-21 22:10:37 följande:
    Vad är skillnaden mellan Sempers magdroppar och Minifom? Vad tycker ni är för- och nackdelarna med dem?

Miniform måste man ge före varje måltid, och effekten är inte så stor. Sempers magdroppar ger man en gång om dagen och fungerar också mycket bättreå om vi kommer behöva ge magdroppar till Minnah så blir det helt klart sempers.
  • Dancia

Här blev det väldigt lugnt midsommarfirande hemma bara vår familj. Vi skulle egentligen varit hos mina föräldrar med massor med folk men på grund av att jag fått fruktansvärda hemorrojder så jag knappt kan gå och jag fortfarande kämpar för fullt med amningen så valde vi att vara hemma ändå.

Glad midsommar på er!! :)

• Dancia
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-06-24 16:18:19 följande:
    Gud va fin:) Ja tiden går så himla snabbt, Luca är 9 dagar och jag vill ha honom så här liten och nyfödd för alltid....kanske för att detta är sista bebben i huset.

Jag känner precis likadant. Blir till och med nästan lite deppig när jag tänker på det. Nu ärdt verkligen sista bebisen och man vill hinna njuta men hon växer ju så himla fort!
  • Dancia

Ja det här med viktnedgången har också gått helt över mina förväntningar. Det här var min tredje graviditet och redan en vecka efter förlossningen hade jag tappat alla gravidkilon (10kg) och magen dragit ihop sig riktigt ordentligt, nu är det bara lite magträning som behövs för att få den helt platt. Nu under sommaren kommer jag ägna mig åt promenader för att sakta bygga upp muskler igen och vänja kroppen successivt vid träning eftersom jag knappt rört mig någonting alls under graviditeten och musklerna känns nästintill obefintliga :P. Till hösten blir det träning på Gym :).

• Dancia

Vi har ett Babynest till Minnah men hon har inte sovit i det en enda gång än. Här är det också ligga på sidan och så nära mig som möjligt som gäller. Ibland känner jag mig lite orolig över det men man verkar ha någon sorts "inbyggd" förmåga att ligga blickstilla när man sover med en bebis. Mina 2 första barn har legat likadant de första veckorna och även då låg jag på exakt samma sätt när jag vaknade som när jag somnade.

Svar på tråden Juni-barnen