Juni-barnen
Hemma igen efter att ha tillbringat en vecka i föräldrarnas stuga.
Sambon hemma och jobbade.
Lite av ett äventyr att åka ca 22 mil, enkel väg, själv med en 8-åring, en 5½-åring, en bebis och en hund.
Men det gick. ![]()
Hemma igen efter att ha tillbringat en vecka i föräldrarnas stuga.
Sambon hemma och jobbade.
Lite av ett äventyr att åka ca 22 mil, enkel väg, själv med en 8-åring, en 5½-åring, en bebis och en hund.
Men det gick. ![]()
Men vad liten sover idag.
Det är ju nästan så man blir lite orolig.
Är ju så van vid att han ska äta stup i kvarten och det senaste har han haft längre vakenperioder.
Men idag sovs det mest. Inte ätit alls så mycket som vanligt heller. Men å andra sidan har han inte spytt upp så mycket mat efter måltiderna idag heller...
Han sov även hyfsat natten som var också.
Ska bli spännande att se hur kvällen och natten blir sen då...
Sweet life:
Skönt att höra att det är fler som har sov-dagar.
Lite gott har det ju varit då jag fått en del saker gjorda här hemma.
Man är bara så ovan vid att hinna med nåt..
Alfons både hickar och nyser en hel del.
Ätandet på nätterna har blivit bättre. När han lägger sig för natten kan han i alla fall sova ett par timmar innan han vaknar igen. Han brukar äta 4-5ggr/natt...
Enstaka nätter har han sovit ca 4 timmar innan han vaknat för första nattmålet.
Kvällarna brukar det vara en gnäll-stund. Ibland är det pga magknip, men inte alltid. Ibland är han bara övertrött och kommer inte till ro. Då kan man prova allt utan att något fungerar och sen kommer han på att han är nog lite hungrig ändå, snuttar max två min och stensomnar.
Dagarna vill han helst vara i famnen. Går att lägga ned han kortare stunder innan han vaknar igen. Vissa dagar kan han ta en längre lur mitt på dagen, i sängen eller vagnen.
Helammar.
Hade planer på att pumpa ur så sambon kan ge på flaska nån enstaka gång om det behövs.
Är så sugen på att komma upp på hästryggen igen.
Pumpade ur en skvätt igår kväll som jag värmde idag.
Men lillkillen fattade inte alls att man kunde äta ur flaskan, inte ens när jag doppat "nappen" i mjölk.
Provade att ge bröstet och sedan byta till flaska vilket resulterade i en mycket arg liten gosse som sedan vägrade ta bröstet igen på en lång stund. Det var först när jag bytte till det andra bröstet som han blev nöjd.
Han har humör den lille och en vilja av stål så liten han är.
Kvällstid har han fått för sig att vänstertutten inte duger. Spelar ingen roll hur hungrig han är. Det går bara att lägga honom på höger när han är på det humöret.
Kanske skulle se om han tar vanlig "napp" på flaskan. Köpte en medela calma, men den fattade han ju inte alls... Med hans två storebröder så fungerade det på en gång... Men då hade vi ju bara vanliga...
Ska på efterkontroll nu till veckan. Sa att jag ville sätta in hormonspiral i samband med den. Men det fick jag inte. Här vill de inte sätta in den nu eftersom det är den sk rötmånaden. Så jag får vänta med insättningen till september. Morr...
Ville ha in den innan mensen kommer igång eftersom chansen att slippa mensen helt lär vara större då...
PetraK: Alfons blir 2 månader imorgon.
Syrrans pojk kunde de bara lägga i sängen om de värmt upp den med vetepåse först. Har testat det med Alfons, men på honom fungerade det inte. Han vill ha mycket närhet. Ska leta reda på bärselen... Skulle gjort det tidigare men så glömde jag det innan vi for till stugan ett par veckor. Men nu är vi hemma så ska testa om han gillar den.
Vagnen går sådär. Brukar oftast sluta med att han hänger på ena armen och jag puttar barnvagnen med den andra.
Elvis Mamma: Alfons bajsar också flera gånger om dagen. Pruttar gör han en hel del med. Och hans fisar luktar inte hallon direkt...
Tjohooo... Nu tog han flaskan. Ljummade bara en liten skvätt mjölk denna gången så det blev tutten efteråt... Och inte ett dugg arg var han heller. Det finns hopp om att jag kan få komma iväg till stallet i framtiden i alla fall...
PetraK: Den bärselen som vi har är en Baby Björn. Har några år på nacken nu då vi använt den både med ettan och tvåan innan och de är 8år och snart 6år gamla...
Tycker att den är rätt varm den med att ha bebisen i.
Har funderat på att skaffa en sjal, men det har inte blivit av... Verkar mysigare...
Ang. vagn... Vi köpte begagnad av min lillsyrra som i sin tur köpt den av en annan. Men den är jättefin och fräsch. En Emmaljunga. Modell och ålder har jag inte en susning om... Men det är en sådan där man kan fälla över handtaget när man vill byta riktning på barnet. Med breda lufthjul. Är supernöjd.
Enda nackdelen är att den tar stor plats i bagaget... Men älskar att den går mjukt och lätt även på grusvägar. Nu är iofs inte Alfons något större förtjust i att åka vagn alltid, men ibland går det...
32år.
Bor i en liten enplansvilla på 90 kvadrat, 5rok.
Där bor jag och sambon (35år i dec.), Hugo 8år, Victor som blir 6år i september, Alfons som är 2 månader idag, en hund, tre katter och en kanin.
Idag har vi varit till stranden på förmiddagen.
De stora barnen var med på simskolan. Kallt i sjön tyckte de...
Alfons och jag höll oss i skuggan. En rätt nöjd gosse idag. Skönt för han har varit lite grinig de senaste dagarna.
Han sov bara en kort stund i vagnen vid stranden. Var tydligen jättetrött sen för när vi kom hem sov han i 3 timmar i sträck. Dagtid vet jag inte om det hänt nån gång tidigare. Han brukar oftast sova bara kortare stunder på dagen, även om det är många korta stunder då...
Men det var jättegott att hinna med att greja lite.
Igår provade vi bärselen. Tog en kort promenad. Men det blir ju så varmt och svettigt med den. Alfons gillade i alla fall att sitta i den.
Mina planer på att pumpan ur och Andreas ska kunna ge Alfons flaska så jag kan åka till stallet ligger dock på is... Har bara lyckats få han att ta flaskan en gång... Måste ju veta att han verkligen tar den om jag ska kunna ge mig iväg. Nappen har han också börjat rata. Han gillade den i början men nu är den tydligen inte lika god längre. Bara mammas tutte som är god att svaggla på tydligen.
BVC i torsdags.
Alfons var då 2 månader och 3 dgr.
Vikt 5590g (3105), längd 58cm (49) och huvudomfång 39cm (33,5).
Skrattar och pratar en hel del. Börjat gilla att ligga i babygymmet i alla fall lite korta stunder. Pratar med leksakerna och ler. Första svarsleendena mot oss kom vid ca en månads ålder. Log lite mot andra saker innan det.
I natt har vi haft en sån där natt när det ska ätas i princip hela tiden... 6ggr på 8 timmar... Sen tyckte lillkillen att det var dags att gå upp. Bara sovit kortare stunder idag. Vaknar ca 15-20 min efter att jag lagt ned han i sängen. Vill helst bara ligga i famnen och mysa... eller snutta tutte, vilket medför att han äter så mycket att han spyr, blir arg och vill sen snutta mer... Försökte med bärselen, men den ville han inte alls idag... Vägrar nappen...
Sambon jobbar 6-14 denna veckan... Kom hem och tog Alfons så jag kunde laga mat och sen for han iväg med de två stora på simskola.
Gääääsp...
Skulle behöva sova i en vecka i sträck minst...
Eller kanske ta en kopp kaffe...
De två stora är i luven på varandra stup i kvarten, retas och surar och skriker... (syskonkärlek)
Sambon jobbar och idag är det dessutom övertid så han jobbar 3 tim längre än vanligt.
Alfons vill bara vara i famnen... Helst sova lite med näsan på tutten...
Hundvakt åt syrrans hund som bara står och gnyr vid kaninburen....
Åååh vad sådana här dagar är underbara
Skönt att inte alla dagar är sådana...
Igår var Alfons jättenöjd och glad.
Så kul att titta på honom när han leker i babygymmet. Älskar nyckelpigan som hänger där i. Den plingar när han slår på den. Så han tittar på den, styr handen så han slår på den och sen skrattar han och pratar med den när den plingar till. Handledsskallran gillar han också. Tar man på den så viftar han som en tok med armen och skrattar.
Uddabus: Så de kan reagera på d-dropparna? Har nämligen funderat på om de kunde göra det...
Samma här...
Varit på BVC-kontroll med Alfons på 3-månaders dagen. Vaccination, en i varje ben. Första sprutan gick jättebra, den andra sved mer och Alfons blev jätteledsen.
Lillkillen väger nu 6490g och är 60,5cm lång. Växer så det knakar med andra ord...
Var iväg till mina föräldrar några dagar och Alfons sov plötsligt hela nätter när vi var där. Kunde somna mellan 21-23 och sova till 06-07. Snacka om sprängfyllda tuttar sen
Sov hela nätter ett par dagar efter att vi kom hem med men sen har han börjat vakna flera gånger igen...
Men det är lite mysigt när han kommer över i våran säng också...