Inlägg från: Bumman79 |Visa alla inlägg
  • Bumman79

Juni-barnen

MissFörstånd skrev 2012-07-17 12:40:52 följande:
    Det är svårt, det måste ju passa på den lilla också. Vi har haft färdiga namn till båda barnen och tack o lov så har namnen passat när bebisen väl kommit . Mitt tips till dig är att inte stressa fram någon namn, ta det lugnt och fundera, bara du och sambon! Låt folk fråga vad hon ska heta och säg att det inte är så lätt. Tråkigt om ni stressar fram ett namn och så blir ni inte helt nöjda.
    Nä precis å alla frågar hela tiden...haha först var frågan vad det skulle bli för kön i 9 månader sen fick man frågan om man inte skulle klämma ut ungen någongång å nu är frågan om namn...alltid är det något :p.
  • Bumman79
    Lenis21 skrev 2012-07-17 15:43:08 följande:
    Hej. Är det någons barn som har storkbett??? Min stora tjej har ett bak på ryggen och Minella har fått det på båda ögonen. De är inte så stora lr så jätteröda så andra lägger inte ens märke till det. Men hoppas att de inte blir större och rödare bara och att de då håller i sig så och inte växer bort. Min stora tjejs storkbett har inte blivit mindre och hon är snart 4 år. Men är det inte värre än ett rött märke så gör det ju inget.
    Ja min flicka har storkbett i nacken å en lite mindre fläck på ryggen..jag undrade först vad det var å min mamma berättade om det..
  • Bumman79
    Emma Stark skrev 2012-07-17 20:02:37 följande:
    Nu har jag äntligen läst ikapp alla 1200 inlägg :P vår Lilly (som det blev till slut) är 2 veckor och 2 dagar idag :) det började lite jobbigt för oss då jag direkt drog på mig sår på båda bröstvårtorna och inte långt därpå en bröstinflammation. Jag går därför på antibiotika sen i onsdags och började amma igår igen efter att ha pumpat med elektrisk pump i nästan en vecka. Det gör inte längre lika ont att amma även om det kan sticka till som f*n i brösten i början av varje amning. Hon ammar nu väldigt ofta och oregelbundet (ibland går det 30 min mellan amningarna och ibland 2,5 tim) hoppas mjölkproduktionen snart stabiliserar sig :/

Jag måste säga att INGET med att bli förälder var som jag tänkt mig :P all tid man skulle ha när barnen sover sina 20 tim/dygn, vart tog den vägen? :P tur att mannen är hemma 5 veckor till för detta fixar jag inte helt ensam :P

En fråga till er experter :P när vågar man lämna huset och känna sig trygg? Man ser alla folk på stan med sina tysta nyfödda i vagnen fikande med sina vänner i flera timmar... Jag får panik så fort jag märker att hon är påväg att vakna bara vi är ute på promenad på vägarna hemma :P amma offentligt känns inte tryggt eftersom det är sånt joxande innan hon tar bröstet ordentligt + att jag nu bara ammar i tvillingposition pga mina sår... När känner man sig tryggare med tillvaron?
    Jag känner igen mig i det du skriver om att man känner att man inte fixar det ensam...allting blir så mycket jobbigare när pappan är borta allt tar sån tid...jag gick upp 2 tim å 20 min innan jag skulle iväg häromdagen å hann inte ens äta frukost när mamma kom å hämtade mig. Jag fick då kasta på mig å henne kläder osv. Å hon var gnällig å ledsen å då kan man ju inte bara lägga ner henne å göra det man ska...

Angående att vara ute på stan osv känner jag mig oxå osäker när man ska lämna hemmet...man måste planera allting så mycket mer komma ihåg att ta med sig grejjer till bebisen..blöjor, tvättlappar, ev napp, filt mm...å eftersom jag oxå har lite strul med amningen och hon är stor kör jag även med ersättning så då måste man packa med sig det oxå. Men det är skönt att slippa amma offentligt iaf tycker jag speciellt när hon ibland inte vill ta bröstet...trodde aldrig att det skulle vara så svårt att amma men man kanske lär sig med tiden. Min dotter e 2 v och 1 dag idag.
  • Bumman79

Hur är det med barnbidraget kommer det automatiskt eller måste jag skicka in papper om det?

• Bumman79
    Sweet life skrev 2012-07-18 14:55:39 följande:
    Det kommer automatiskt från och med månaden efter barnet är fött.. Så din lilla tjej föddes väl i juli? Då kommer första barnbidraget i augusti...
    ja det gjorde hon, bra då vet man..
  • Bumman79

PetraK gud vad jag känner igen mig i det du skrev iaf idag..."lillgrodan" som kanske har fått namn snart har bara velat sova i min eller pappans famn hela dagen hon somnade snabbt men såfort vi la henne i sin säng så skrek hon efter 5 minuter! Skitskumt jag undrade nästan om hon var sjuk eller något..men de kanske är lite extra närhetstörstiga ibland :).

• Bumman79
    PetraK skrev 2012-08-05 05:53:44 följande:
    Sanna87: då är vi två. Färskt blod, trodde det var början på mensen men det kom ingen mensvärk och så lugnade det ner sig...
    Samma här...hade länge lite rosa/bruna flytningar men sen en dag kom det massor av blod så jag tänkte att jag måste ha fått tillbaka mensen tidigare i veckan..men den kommer väl inte tillbaka efter lite mer än 4 v efter förlossningen? Det har lugnat ner sig lite men det kommer lite rött blod å å då.
  • Bumman79
    Baby1112 skrev 2012-08-05 19:15:02 följande:
    Liam har också sina reflexer. Speciellt när man lägger ner honom i sängen. Han sprattlar som bara den... :)

Underbarapojke: på efterkollen med dottern pratade vi om förlossningen, hur mammarollen funkade, om sexet kommit igång och p-medel. Blev erbjuden Gyn undersökning men tackade nej.
    Tog kanske 20 minuter.
    Är det barnmorskan som gör gynundersökningen? Min barnmorska undersökte aldrig mig under min graviditet så det skulle kännas lite konstigt om just hon gjorde det tycker jag...henne snackar man bara med skulle hellre göra en undersökning med hos en läkare känner jag om ni förstår vad jag menar...
  • Bumman79
    Zvartaliljan skrev 2012-08-09 19:59:39 följande:

Jag förstår dig. Ärligt talat, hoppas du inte blir sur för att jag säger så men om jag fått en så stor kille hade jag känt mg lite "snuvad" på bebistiden för de känns så stora så fort och som du säger tror väl många att han är äldre. Plus att Gud vad jobbigt det måste vara för din rygg o bära på honom hela tiden! Får du inte ont?
    Så känner jag att man blir lite snuvad på bebistiden även om min Selma var något mindre än  Uddabus ca 4,8 kg och 53 cm lång å 37,5 i huvudomfång. Å alla tror att hon är äldre än sina 5 veckor. Kanske 3 månader. Sen blir det tungt att bära och vanka runt ja...å det känns som att hon redan börjar växa ur sin babysitter, liggvagnen mm trots att hon inte ens börjat tycka om babysittern ännu...:P.
  • Bumman79
    Dancia skrev 2012-08-10 00:39:24 följande:
    Jag vet inte om ni kommer ihåg att jag hade problem i våras med att jag ville resa över till min farmor i usa som är väldigt sjuk i cancer?Hon blev bättre efter några rejäla behandlingar. Men nu 2 månader senare har det blivit oerhört sämre igen o h läkarna tror inte att hennes kropp klarar fler behandlingar nu. Det är ingen som vet hur lång tid hon har kvar, läkarna tror inte lång tid och jag fick panik över detta, är så rädd för att inte hinna träffa henne. Men nu är jag inte gravid längre så nu är det safe att flyga, men det blir inte alls roligt att lämna min bebis hemma :(. Jag åker i slutet av månaden och min man tar ledigt från jobbet. Hon kommer ha det jättebra hemma med honom och syskonen men jag kommer tycka att det är jobbigt att vara så långt ifrån henne när hon är så liten. Men det blir bäst så för det är inte roligt att flyga så långt med en liten bebis, dessutom har hon sin kolik och receptbelagda mjölkfria ersättning så det hade bara blivit dumt att ta med henne för min egen skull. Jag vill ju också kunna stötta och finnas där för farmor fullt ut de dagarna jag är där.
    Oj tufft av dig att resa så långt utan bebis...men det är som du skriver kanske det lättaste då hon har kolik. Jag tror att min bebis oxå har det då hon har skrika hela nätterna ibland. (Eller måste de göra det varje natt för att det ska klassas som kolik?)
    Förstår att du vill träffa din farmor när hon är så sjuk...ush vad jobbigt mitt i bebislyckan :(. Det kommer säkert att gå bra att pappan tar bebisen när du är borta.
Svar på tråden Juni-barnen