Juni-barnen
Skönt att höra :)
Skönt att höra :)
Och här är en till, två-tre gånger om dagen har hon hicka, men hon bryr sig inte om det som tur är. Och nyser gör hon också ofta.
Ninnabus: Elise är precis som Alfons vad gäller gnällstunden. Inget hjälper, plötsligt är hon kanske lite hungrig/törstig/snuttig ändå, somnar ifrån och sover gott i famnen, lägger jag ner henne så vaknar hon ganska snart. Jag har en lammullsfilt, DEN kan hon somna på i min famn och om jag lägger ner henne i vagnen med den så kan hon sova ett par timmar. Känns som det är för varmt, men bara hon är nöjd så!
Hur gammal är Alfons?
Elise är fyra veckor nu och hon har också haft svårt att amma från vänsterbröstet ett par dagar, bara "pickar" och blir förbannad, men andra bröstet gick bra. Nu har hon bytit bröst. Min granne sa att hon hört att vid fyra veckor så ökas mjölkproduktionen och då kan bebisen bli lite sur vid bröstet för att det kommer mycket... Har inte läst det själv någonstans, men här känns det som det kan stämma, hon spottar ut lite mjölk då och då, och får ta små pauser ibland...
Ninnabus: jag har prövat med sjal och hon verkar inte ha något emot det, men jag har inte vågat ha den så länge för jag vet inte om hon sitter rätt.
Något sjalproffs här?
Det blir rätt varmt med den också. Har funderat på att köpa sele. Hur är dom med värmen? Vilken sele har du?
Vaknade på ett mindre roligt sätt! Elise låg och sprattlade i ren panik, lät som hon skulle kräkas så jag tog upp henne (hon slutade sprattla ganska direkt), hon fortsatte kvälja en stund och det kom lite bubblor med lite småsegt saliv ur munnen, kändes även som att hon inte drog ner tillräckligt med luft i lungorna på en stund, andades kort liksom...
Sen slutade hon kväljas och blev som vanligt igen. Nu har hon ammat och somnat i mitt knä men jag vågar inte somna om! Någon som upplevt något liknande?
Jag ringde 1177. Hon som jag pratade med tyckte inte det lät konstigt utan trodde att hon skulle kräkas eller kanske svalt luft och satt i halsen lite grann. Inget farligt.
Elise har snarkat lite då och då. I natt reagerade jag på det så kanske att hon var lite täppt i halsen på något vis.
Nu får hon i alla fall sova på sidan ett tag känner jag...
Elvis mamma: ja så gör Elise också, det är som att det bara går ner luft men inte ut, bara sväljer och sväljer, innan hon hostar. Och lite så var det väl imorse bortsett från att hon sprattlade och hade uppspärrade ögon, panikslagen kändes det som, men hon hade ammat vid tre och det här var klockan sex.
Hon har även sovit så skönt några gånger men helt plötsligt vaknat och varit superledsen, som om hon drömt en mardröm. Kanske var något sånt annars, att hon vart jätterädd...
Jaja, det gick ju över i alla fall, och hon kunde ändå andas och lugnade sig fort...
Pluttan: Jag är 26 år. Jag och min man byggde hus förra året och flyttade in i november, innan dess bodde vi i lägenhet. Vi bor utanför Linköping.
Själv då?
IdaElinLivia: där höll vi på att hamna först, fast inte i nybyggt. Men vi hamnade i Ljungsbro istället :).
UnderbaraPojke: skönt att inte vara ensam (fast inte kul att det hänt någon mer såklart :(. ) Jag ska till BVC på torsdag så jag tänkte berätta det då och se vad dom säger, men nattetid kommer hon få sova på sidan så länge! Hon gillar det så det är ju bra. Bara att växla sida så hon inte får snett huvud kanske.
Det är lite typiskt att något sånt ska hända när min man är iväg och jobbar i en vecka, svårt att slappna av efter det. Som tur är kommer han hem imorrn!
Elise dröjde dessutom 3 veckor och 6 dagar (dagen efter pappsen åkt till jobbet för en vecka och lämnat oss själva för första gången) med att visa sin övertrötta, otröstliga, ilskna sida :P.
Jag hoppas att första gången hon blir sjuk kommer infalla när han är hemma!
Lenis21: jag håller med dej! Var med en kompis i stan idag, då fick Elise ha kortärmad body, byxor, strumpor och hjälmmössa. Hade en hoodie på från början men det blev för varmt. När vi gick hemåt blåste det mycket så då satte jag en tunn filt i nedersta öglorna på suffletten (så det inte skulle blåsa rakt i ansiktet men så att det ändå var helt öppet.) Det känns som det räckte. Men jag är tokhispig vad gäller klädbiten, oavsett väder, går och känner på henne hela tiden :P.
Alltså hur mycket orkar/orkade era 4-5 veckors vara vakna på dagarna?
I natt var Elise vaken 03:30 till 05:30, somnade, vaknade sen 07:30, men somnade om till 10:00 efter amning, somnade 11:15-11:45, vaken till 14, sov till strax innan 15 och nu är hon vaken, verkar trött ena stunden och sen superpigg helt plötsligt. Försöker söva henne men hon vill inte riktigt. Hon annars ungefär varannan-var tredje timme.
Känns som hon är vaken för mkt?