Inlägg från: IdaElinLivia040611 |Visa alla inlägg
  • IdaElinLivia040611

Juni-barnen

Ensortsmamma skrev 2012-06-19 11:08:45 följande:
    Här är en till som gråter pga av den här jävla amningen!!
    Hjälp mig någon snälla, smärtan kan jag ta de är inte de och jag tycker att det rinner hyfsad bra och när han väl tuttar så hör jag hur han klunkar. Men han blir helt galen och vill inte ta bröstet alla ggr, typ alla ggr nu sen igår. Varför blir det så? Han bara ligger och gapar och blir jätteledsen. Vi har fått sån där som man sätter på bröstet för att "förlänga" min bröstvårta plus att den vänstra va så sårig. Får ge honom ersättning , och till inatt så räckte de att typ bara ge lite innan amning så att han inte blev så galen men nu funkar inget längre, jag är beredd att ge upp men vill verkligen INTE det. Han ät fem dagar idag, ja vet att de säger att de tar tid innan tekniken kommer men de känns hopplöst:( och jag har aldrig före känt mig så här jävla värdelös! Ska på återbesök nu vill och hoppas att de ger mig ett mirakel tipps :'( är de helt kört om man måste börja med ersättning helt? Sen kan jag inte pumpa heller, de enda som funkar är att handmjölka..
    Hjääälp..
    Det är inte lätt att få det att funka i början. Det hänger på att dom verkligen suger rätt och orkar suga ordentligt så att mjölkgångarna tömms. När jag var på återbesök igår fick jag jätte bra hjälp. Jag ger också tillägg på flaska efter varje amning...ca 30-50 ml. 
    Jag vill också verkligen att det ska funka och idag har det börjat rinna till lite mer men det är ändå inte igång helt. Jag pumpar ur efter varje amning och det kommer en skvätt råmjölk varje gång som han får så den vita tunare mjölken verkar inte ha runnit till än. Dygn 4 nu. Men han är super nöjd och sover bra mellan målen. Och det är ju det viktigaste. Jag känner igen det där pickandet och att dom inte ens vill ta bröstet. Hur ger du ersättningen??? Koppmatar du eller flaska??? Kan ju vara så att han tycker att det kommer för långsamt. Prova att ge lite ersättning först och sen amma, eller handmjölka lite så att det rinner till lite snabbare. Hoppas också att du får bra råd i morgon och att du inte känner dig lika ledsen. Det blir ju liksom som en ond cirkel då. Man blir liksom stressad direkt när man märker att det inte funkar och det blir en sån negativ grej att amma. Lycka till!!! 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120618
  • IdaElinLivia040611
    stjärnfrukt skrev 2012-06-19 11:55:49 följande:

Min älskade Wilton! 3895g, 50cm lång Hjärta
    Åh va fin han är:) Grattis!!!!
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • IdaElinLivia040611

Luca är också lite gul, men i Måndags när dom mätte så låg han ändå en bit under strecket då dom behöver sola. Han ser lite bättre ut nu, ska tillbaka i morgon och väga och mäta gulheten. Hoppas han gått upp lite men det borde han ha gjort eftersom jag ger honom tillägg vid varje mål.

Just det mjölken rann äntligen till på dygn 4....phu så skönt det känns. Nu tar han bröstet direkt jag bara handmjölkar fram lite så att han känner mjölken direkt på läpparna när jag lägger honom till bröstet.

Ensortsmamma: Va skönt att du fick bra med hjälp. typ samma som mig. Jag koppmatade i början men nu har han inga problem att äta på flaska och sen ta bröstet så nu går det så mycket smidigare.

Jag pumpar ur efter varje amning och ger honom det + ersättning. Massor med mjölk som han inte suger ut. Tänker fortsätta pumpa så att produktionen hålls igång och vill gärna kunna frysa ner då svärmor kommer och bor med oss från den 15 Juli och en månad framåt. Då kan hon mata ett mål på dagen så jag hinner gå till gymmet och träna en gång om dagen.

På tal om träning. När kan man börja lite smått???
    Jag tog min första riktiga långpromenad idag på dag 4. Har kännt mig för anfådd och flåsig innan + att jag knappt fått sova alls förrens inatt. Köpte gummiband och en yogamatta idag också. Tänkte börja om en vecka med lite lättare övningar ett par ggr i veckan. Känner att min korsrygg är helt kaputt efter att liggande. Lite magövningar och lite knip förstås.

Oj det blev långt. Godnatt mammisar, hoppas på att få sova lite inatt :) 

• IdaElinLivia040611

Luca sov också bättre inatt. Mellan 23:30 och 04:15, sen var jag också tvungen att väcka eftersom han gått ner lite för mycket.
    Var tillbaka på återbesöksmottagningen i morse  och han hade gått upp Glad. Från 2850-3050 på två dagar så upp på födelsevikten (3250) sen behöver vi förhoppningsvis inte köra var tredje timme. Hopppas också snart kunna sluta med ersättningstillägget.

Dock tar det typ 1 timme att amma och pumpa ur och jag skulle upp vid kvart i  sex så det var ingen idé att somna om, så det blev inte många timmars sömn i alla fall. Men sov en timme nu mellan 10-11 det var skönt.

• IdaElinLivia040611
    Ensortsmamma skrev 2012-06-20 17:22:55 följande:
    Idag går amningen skit igen och han har endast tagit bröstet en gång. Handpumpar som en tok men får typ bara ur 20-30 ml på båda brösten. Han är sex dagar idag, hur länge kan de gå innan mjölken rinner till ordentligt? Åh jag som så himla mycket ville amma! :'(
    Imorgon kommer BVC hem, hoppas de kan hjälps oss..
    Jag hyr en pump från  ks, den e super. Och den där flaskan som Dancia nämnde är kanon. Det blir ju tyvärr lätt så att dom blir så bekväma med flaskan att dom ratar bröstet helt. Jag måste altid ge lite från flaskan först för att stilla den värsta hungern, då tar han bröstet. Det kan vara helt omöjligt annars. Är jag inte hemma måste jag handmjölka lite så han slipper kämpa.
  • IdaElinLivia040611

Kämpigt när dom har ont i magen, Luca är ju bara en vecka och det brukar väl ta lite tid innan dom får det. Än så länge har han klarat sig i alla fall.

Amningen funkar äntligen till 100%. Har inte varit på BVC än och kollat om han kommit upp i födelsevikten än så ger lite extra tillägg när han inte är helt nöjd efter en lååång amning. Nätterna är också mycket bättre. Somnar vid 22 i egen säng, vaknar vid 03:00 och ammas ligganes i sängen. Sover vidare till ca 08:00.

UnderbaraPojke skrev 2012-06-22 05:16:51 följande:
    Efter två jobbiga nätter med två timmar sömn per natt kan jag bara säga TACK för nattens sömn mellan 12-5 !!! Nu lite tutte sen hoppas vi på två timmar till ;)

Glad Midsommar på er ;)
    Visst e det skönt att äntligen sova lite. Hade 3 nätter med typ 2 timmar, kände mig konstant bakis hela dagarna. Fick typ tänka till så att orden kom ut rätt.

Jag saknar INTE magen. Fy va skönt det är att kunna röra sig obehindrat. Och med min Belly bandit så får man så skönt stöd också.

• IdaElinLivia040611
    Zvartaliljan skrev 2012-06-22 21:31:06 följande:
    Här blev det en midsommar på sjukhuset. Var på läkarbesök igår med Emilio och han hade då bara gtt upp 60g på två veckor så vi fick en sorts ersättning som var jättekaloririk (infantil eller något liknande heter den) som vi skulle ge lite av efter varje amning. Men 10 minuter efter jag åkt ringer de o säger att jag omedelbart ska komma tillbaka med honom för inläggning. Hans hb-svar hade kommit och det låg på 207 vilket tydde på uttorkning. Så vi blev inlagda på barnmottagningen. Men efter några timmar kom provsvaren från labb om hb (de skickade blodproverna vidare dit efterår) och då låg det bara på 104. Så han var inte alls uttorkad, vilket jag hade svårt att tro från början ändå då han är pigg och vaken o amningen fungerar bra förutom massa kräkande. Iaf blev vi kvar tills idag för att ge honom massa extra mat i sond o nu har han sonden här hemma så vi ska försöka få upp hans vikt. Jättetrist att detta förmodligen kommer avsluta amningen eftersom han blir så mätt på sondmatningen så han vill inte suga De tog en matvikt flera gånger på honom o han får i sig 40-50ml var tredje timma på bröstet vilket ju borde vara ok men tydligen är det väl dålig kvalite på min mjölk eller nåt eftersom han inte går upp
    Åh va jobbigt att få tillbaka sonden, men hoppas att han går upp fint nu så att han slipper och ni slipper fler inläggningar. 
  • IdaElinLivia040611

Hade en hektisk midsommar med flytt av möbler på förmiddagen, resten av eftermiddagen och kvällen spenderades hos mina föräldrar och syskon. Lugnt och mysigt och massor med gos med bebis Glad.

Luca äter otroligt mycket på kvällstid, från kl 17-18 mumsar han på med endast korta sovpauser till kl 22:00 när det är läggdags. Men han vaknar verkligen som en klocka nu vid 0300-03-30 för mat. Hoppas på sömn till 8:00 sen.

• IdaElinLivia040611
    Cataleya skrev 2012-06-24 06:38:44 följande:
    Fast jag har inte ont i livmodern utan runt och innanför öppningen, ursäkta detaljerna!
    Be och få komma på en kontroll, inte ska du ha sådär ont:( Jag sydde ett stygn och jag har kännt mig som vanligt sen 2-3 dagen. Så det e nog nått knas.

Jag kör pro nan 1 på burk, nån ny sort. Bra att ta med i skötväskan också. Kör också med termos och kallvatten, jätte smidigt:)

Mannen är ledig nu ända till 5 aug, det e så mysigt att få vara tillsammans och bara vara. Och den 24 juli åker han jag och Luca till Grekland i 2 veckor. Stora tjejerna är hos sin pappa och Livia ska vara hos farmor och kusinerna. Ska bli underbart att bara slappa vid havet. 
Svar på tråden Juni-barnen