Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Juni-barnen

Fick sitta på akuten hela kvällen igår då Emilios pung börjat svullna upp rejält o de misstänkte ljumskbråck. Tog TRE timmar innan vi fick träffa kirurgen!! Sitta där med en liten liten bebis som möjligtvis var riktigt allvarligt sjuk och vi fick vänta så länge!! Det tog läkaren bara två minuter o avgöra att det var ofarligt vattenbråck istället. Tycker det är riktigt dåligt av dom att inte prioritera honom! Sköterskan på 1177 liksom skrek åt mig att åka in OMEDELBART o så får man ändå vänta så länge...

• Zvartaliljan

Emilio 11 veckor 3320g och 51cm. Där snackar vi o ligga i lä vill också ha en liten tjockis medmsåna där härliga babyveck överallt o dubbelhaka!

• Zvartaliljan

Ja här har jag tre spinkiga ungar utan minsta fett o själv har jag kvar 20kg sen graviditeten. Så fel det kan bli liksom...

• Zvartaliljan
    Uddabus skrev 2012-07-12 02:04:03 följande:
    Hur stor är då Charlie? Som en 3-4 månaders??? Mina andra pojkar har vägt som Charlie vid 6 veckor. Alltså runt 6 kg o 60cm långa... Mon Charlie är idag oxå 3 veckor o i måndags vägde han 6240g o var 60,5 cm lång

Det är ju så individuellt o viktigast är ju att de följer sin egen kurva. Emilio ligger ju utanfr normalkurvan men om jag räknar honom som nyfödd nu (han är 11 veckor) med hans vikt på 3,5kg så kommer han väga 6kg om tre månader.
  • Zvartaliljan
    Uddabus skrev 2012-07-12 07:01:02 följande:
    Räknar man Charlies tre veckor som jag gick över så skulle han ju vara 6 veckor nu...

Ja o då är han ju inte så mycket större än normalt
  • Zvartaliljan
    inarosegarden skrev 2012-07-19 21:20:08 följande:
    hej! idag var vi ute på stan o kollade affärer, o käkade lunch. precis när vi fått in maten( satt på en liten uteservering, i ett hörn, själva) då min 6 veckors blev hungrig. vad göra? tar fram bröstet o börja amma. jag är väldigt obekväm med att visa minsta lilla, men skylde mig så det kan knappast ha synts nåt hur gör ni andra? man måste ju kunna gå ut! men är så rädd att nån tilltättavisar en, då många avskyr offentlig amning... 

Jag hänger en filt över axeln o bröstet så inget syns. Ammar ofta offentligt o har inte fått några lustga miner från nån än. Har t.o.m behövt amma inne på Coop en gång...ställde mig i en gång utan så mycket folk o hängde som alltid filten över o ingen verkade reagera....
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-07-19 21:37:21 följande:
    Kan tillägga att jag inte använder någon filt. Barnet ligger ju ändå för bröstet.. Jag brukar dra upp tröjan först sen lägga barnet till rätta och sen öppna upp bh:n då behövs ingen filt :)

Haha min unges huvud täcker inte ens halva bröstet så här behövs visst filt ^^ de har ju exploderat i storlek liksom, värsta bomberna. Synd bara att de kommer bli hängande påsar sen istället
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-07-19 21:54:21 följande:
    Haha jo har oxå bomber just nu.. Är det så här det känns att ha silikon typ ;) så inget bebis huvud täcker mina heller.. Men bröstvårtan täcks ju. Men sen är jag personligen inte så känslig.. Folk behöver som sagt inte glo..

Fast mina bröstvårtor är rejält stora också...de täcks inte helt om man tittar från sidan och så är det ju mycket bökande ibland då han släpper o krånglar o då är det skönt med en filt som skyler...
  • Zvartaliljan

Idag blev Emilio 3 månader o fick första sprutorna. 3885g och 55cm. Var på Kolmården sön-mån o han var jättesnäll hela tiden börjar vara väldigt mycket aktiv när han är vaken o vill att vi pratar med honom hela tiden.

• Zvartaliljan
    Annelie81 skrev 2012-08-03 12:57:26 följande:
    Hej! Måste bara uppdatera er kring Ludwigs prickar! Jag slutade helt med mjölk - inget överhuvudtaget! När jag gjorde det försvann prickarna + att jag slarvade med hans droppar för den misstänkta koliken, när han inte fick sina droppar skrek han inte...vilket han gjorde annars! Så nu är både prickar och "kolik" borta tack vare borttagande av mjölken! ( finns bild på hans fina ansikte på bloggen) Så glad! fuskade dock med en mjukglass härom dagen och då dök det upp prickar igen...:( Fast då har man det bekräftat.... En fråga då är bröstmjölken- hur skiljer den sig från den jag dricker? Hur kan han tåla den? altberg.blogg.se

För att bröstmjölken innehåller inte komjölksprotein som han förmodligen inte tål.
  • Zvartaliljan
    Uddabus skrev 2012-08-07 20:17:57 följande:
    Är det fler som står helt still i vikten vid amning ?
    jag har gått UPP 10kg sen han föddes så ligger nu på 30kg+ sen i somras.
  • Zvartaliljan
    Uddabus skrev 2012-08-09 16:40:07 följande:
    Samtidigt som man tycker det är skönt att han är stor osv så är det lite jobbigt oxå eftersom många tar honom för att vara äldre...

Jag förstår dig. Ärligt talat, hoppas du inte blir sur för att jag säger så men om jag fått en så stor kille hade jag känt mg lite "snuvad" på bebistiden för de känns så stora så fort och som du säger tror väl många att han är äldre. Plus att Gud vad jobbigt det måste vara för din rygg o bära på honom hela tiden! Får du inte ont?
  • Zvartaliljan
    Uddabus skrev 2012-08-09 20:04:04 följande:
    Jag ammar enbart... Ja det är lite så jag känner när alla har små bebisar på stl 56-62 o allt fortfarande är så smått... Samtidigt är han ju ändå liten eftersom man blir hemmablind... Ja det blir inte några längre stunder att bära i sele på eller på en arm... Hänger honom oftast över axeln...

Grädde i brösten jag kan aldrig hänga över axeln, han kräks kaskader då går med honom på ea armen i stort sett hela dagen o jag får ont fast han bara väger 4,5. Men nu har han börjat acceptera babysittern små korta stunder iaf så man får lite vila (fast då brukar storebror passa på o ska upp i famnen).
  • Zvartaliljan
    Dancia skrev 2012-08-10 00:39:24 följande:
    Jag vet inte om ni kommer ihåg att jag hade problem i våras med att jag ville resa över till min farmor i usa som är väldigt sjuk i cancer?Hon blev bättre efter några rejäla behandlingar. Men nu 2 månader senare har det blivit oerhört sämre igen o h läkarna tror inte att hennes kropp klarar fler behandlingar nu. Det är ingen som vet hur lång tid hon har kvar, läkarna tror inte lång tid och jag fick panik över detta, är så rädd för att inte hinna träffa henne. Men nu är jag inte gravid längre så nu är det safe att flyga, men det blir inte alls roligt att lämna min bebis hemma :(. Jag åker i slutet av månaden och min man tar ledigt från jobbet. Hon kommer ha det jättebra hemma med honom och syskonen men jag kommer tycka att det är jobbigt att vara så långt ifrån henne när hon är så liten. Men det blir bäst så för det är inte roligt att flyga så långt med en liten bebis, dessutom har hon sin kolik och receptbelagda mjölkfria ersättning så det hade bara blivit dumt att ta med henne för min egen skull. Jag vill ju också kunna stötta och finnas där för farmor fullt ut de dagarna jag är där.

Jag har liknande problem...en pojke jag var au-pair åt i italien har hjärncancer jag vill så gärna åka o hälsa på honom men ammar ju o tycker Emilio är för liten för att flyga. Men samtidigt vet jag att om han dör så kommer jag bli helt förtvivlad för att jag inte åkt till hnom
  • Zvartaliljan
    emma78 skrev 2012-08-27 11:51:50 följande:
    Hur mycket ska de små liven gå upp i vikt per vecka? Melwin vägde 4990 när han var 7 v nu är han 10 v och väger 5600 har han gått upp för lite?

Minst 20-25g/dag
Svar på tråden Juni-barnen