Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Juni-barnen

Uddabus skrev 2012-07-29 12:40:18 följande:
    Hur länge sover era små åt gången?
    Dagtid allt ifrån 10 min till 4 timmar, nattetid 3-6 timmar...
  • Sweet life
    Lina007 skrev 2012-08-01 20:56:57 följande:
    Tycker dottern äter alldeles för ofta. Jag försöker få det att gå åtminstone 1,5 timme mellan varje måltid (vilket även barnläkaren ansåg att vi skulle göra när vi var dit i fredags) men hon vill ha mat varje timme, eller som hon börjat med nu någon dag tillbaka; ibland två gånger/timme. What!?
    Hon får NAN 1 och jag gör i ordning antingen 120 eller 90 ml vid mattillfället. Gör jag i ordning 120 ml så är det mer ovanligt än vanligt att hon äter upp allt, det blir en slatt kvar. Gör jag i ordning 90 ml så är det inte alla gånger det räcker.

Nu ikväll t.ex gjorde jag i ordning 120 ml som hon åt 18.45 och då åt hon tills det var ca 80 ml kvar. Sen 19.15 började hon grina efter mat igen och då gatt jag ju ge henne resterande.
    När jag gör i ordning 120 ml så brukar jag rapa henne efter en stund för att sedan se om hon vill fortsätta äta upp resten, eller ibland så äter hon utan att rapa. Men jag kan ju inte sitta och tvinga i henne det som är kvar om hon inte vill ha det.

Vad ska jag göra!? Känns som jag står med nappflaskan i högsta hugg dygnet runt snart. Jag/vi försöker stimulera henne och försöka få henne att "tänka på annat" alt låta henne hållas med nappen. Om inte NAN hade ändrat åldersstegen på NAN 2 till från 6 månader (var från 4 månader när sonen var liten) så hade jag köpt en sån och0börjat blanda fifty fifty.
    Testa Babysemp 1 extra! Innehåller mer energi (kalorier) som bebisen ska stå sig på längre. Vi har testat det i natt till Simon, men det känns för tidigt att utvärdera ännu. Enligt semper ska man kunna ge det från dag ett i bebisens liv om man märker att bebis inte håller sig mätt på den vanliga ersättningen.
  • Sweet life
    Dancia skrev 2012-08-03 10:22:08 följande:
    Någon som vet om det finns ersättning med lactulos i som är liknande semper bifidus fast utan mjölkprotein? Ska fråga bvc sköterskan sen när hon ringer annars.
    Tror inte det finns, utan man brukar ge lactulos på recept till såna barn istället. 1ml dagligen i ersättningen. Men man ska inte ge det utan läkares eller BVC sköterskas ordination...
  • Sweet life

Simon började sova 8 timmarsnätter med ett uppvak för mat vid 4 veckors ålder. Han somnar aldrig före 22 utan det är då han somnar. Och sen är det dags för mat vid 04 och sen sover han till 7-8 ungefär. Väldigt skönt för mig som mamma.

Har sedan dag ett kört enligt den sk. "standardmodellen", dock inte slaviskt utan har den mer som en vägledning och sen får Simon bestämma hur det går. Det går 9 av 10 dagar superbra och jag tror att det är det som gör att han sover så bra om nätterna. Mätta bebisar är nöjda bebisar som sover bra!

• Sweet life
    Havsjungfrun skrev 2012-08-03 17:01:06 följande:
    Eftersom det är så få dagar det gäller, kan inte din man följa med till studieorten och så ammar du när du har rast? Till en börja med.

Sweet life: Vad är den s.k. standardmodellen? Har aldrig hört talas om någon sådan. 
    "Standardmodellen" är ett sätt att uppfylla barnets alla behov. Äta, ny torr blöja, sova, kel & mys och social samvaro. Modellen är framtagen av Anna Wahlgren och alla har vi ju våra åsikter om henne. Jag tycker att just standardmodellen i modifierad form för vad som passar mig och min bebis är bra. Men skulle aldrig kunna följa den slaviskt då man från 2 månaders ålder ska ta bort nattmålet genom att helt enkelt vagna (köra med vagnen hårt och snabbt fram och tillbaka) tills barnet somnar om... Jag är av åsikten, vaknar bebis på natten så gör han det för att han behöver mat och då ska han få det!

Barnet får fyra-fem "stora mål" om dagen. Dessa ska vara ca 1-2 timmar långa och bli längre ju äldre barnet blir. Barnet Varje mål följer en och samma modell varje gång, dels för att man som förälder får en rutin och dels för att barnet lär sig hur det ser ut varje dag och därför inte behöver oroa sig över sin överlevnad. För det handlar om att stilla barnets överlevnadsångest. Sömnen ska helst vara sammanhängande 1,5-2,5 timme de första månaderna, för att successivt minska i takt med att vakentiden ökar. Ett mätt barn sover bra för att det inte behöver vara orolig för att det inte ska få mat.. Tänk dig som en liten fågelunge som föräldrarna ihärdigt proppar full med mat för att den ska överleva.

Så här ser modellen ut dagtid:
    1. Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
    2. Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
    3. Skötning (ny blöja, nya kläder om barnet kräkts ner de gamla)
    4. Umgänge (samtal, lek i babygym, upptäcka världen i mamma eller pappas famn)
    5. Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
    6. Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
    7. Sova. 

Och så här nattetid:
    1. Mat omedelbart, så fort den lilla piper.
    2. Rap.
    3. Snabbt blöjbyte utan tvättning (om det inte hänt större saker) och utan prat.
    4. Påfyllning ur bröst nummer två.
    5. Rap och somna om.

Ett exempelschema över en dag kan se ut såhär:
    8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
    9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
    11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
    13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
    15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
    17.30-19.30: sova 2 timmar.
    19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och (flaska).
    22.30-4.30: sova natt 6 timmar
    4.30-4.50: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
    4.50-8.00: sova 3 timmar till.

Funkar väldigt bra för oss. Vi har inget slaviskt tidschema som det här ovan utan vi tar varje dag som den kommer. Natten däremot där ligger han i fas med schemat här ovan.

• Sweet life
    LillSnurr82 skrev 2012-08-03 20:14:44 följande:
    Här går vi inte efter något schema utan matar, byter blöja, pratar och leker när Märta vill både natt som dag. Sömn och mat tider kommer bli regelbundna i alla fall tids nog.
    Absolut. Simon styr vår dag.. Men när han vaknar är det alltid påfyllning med mat, sen blöjbyte och sen samvaro så länge han orkar och vill och en slurk mat till som gör att han somnar i famnen och jag sen kan lägga honom i famnen. Men inga bestämda tider, utan när han själv vaknar så vaknar han, när han vill sova så får han sova.

Enligt Annas "strikta" modell ska man ju helst väcka barnet om det sover längre än vad schemat säger. Det skulle jag ALDRIG göra. Sover han så sover han och jag passar på att sova jag med, eller göra saker i hemmet...
  • Sweet life
    MarieG81 skrev 2012-08-04 13:40:17 följande:
    Härligt att va föräldraledig så man kan se det mesta på OS :)
    Haha eller hur!

Men Simon är en kille som inte gillar att vara stilla och det betyder att hans mamma fått se OS stående....

• Sweet life
    PetraK skrev 2012-08-04 19:01:43 följande:
    Någon vars barn gör fallreflexen spontant även fast han/hon inte faller alls? Elise har gjort det i badet och på skötbordet, ser så där chockad ut och spritter med armar och ben rakt ut (blir inte ledsen dock). Har även hänt i sömnen ett par gånger och då vaknar hon ju :( (och är ledsen).
    Min kompis bebis gjorde likadant, dom fick börja låta henne sova på mage för annars sov hon inte alls...
    Simon gör det varje gång han ligger på rygg...
  • Sweet life

Hej!!

Har massa att läsa igen märker jag. Har vart på minisemester med bara Simon i min hemstad. Fick skjuts dit men skulle idag ta mig hem med tåg och buss, det gick men var meckigt med vagn, babyskydd, och två väskor...

Under tiden vi vart borta så har Simon accepterat ryggläget och sover nu bara på rygg, ibland på dagen om han är kinkig men inte kommer till ro själv så får han ligga på mage och sova lite.

Vi provade även en ny flaska till honom då MAMs flaska gav honom massa ont i magen. Så vi köpte en Dr. Browns och den funkar verkligen mycket bättre. Han är inte alls lika fisig, stånkig och kräks inte alls lika mycket...

• Sweet life
    Bumman79 skrev 2012-08-10 03:15:56 följande:
    Så känner jag att man blir lite snuvad på bebistiden även om min Selma var något mindre än  Uddabus ca 4,8 kg och 53 cm lång å 37,5 i huvudomfång. Å alla tror att hon är äldre än sina 5 veckor. Kanske 3 månader. Sen blir det tungt att bära och vanka runt ja...å det känns som att hon redan börjar växa ur sin babysitter, liggvagnen mm trots att hon inte ens börjat tycka om babysittern ännu...:P.
    Jag känner tvärt om.. Jag vill att han ska bli större fort, Simon har fortfarande sina 50 kläder... Alla frågar hur gammal han är och jag säger 6 veckor och får då alltid höra "oj, han ser ut att vara max 2-3 veckor...." Har inte vart på BVC på tre veckor, ska dit på tisdag, mäta och väga tänkte jag...

Börjar misstänka mjölkproteinallergi hos Simon. Hans pappa har det och Simon skriker hysteriskt och drar ihop sig som en boll direkt efter han ätit. Sen har han massa prickar i ansiktet och överkroppen.
Svar på tråden Juni-barnen