• Dancia

Juni-barnen

AAEV: Stooort grattis till din lilla Olympia!

• Dancia

Ser att ni pratar preventivmedel. Här blir det nog kondom och minipiller ett tag (dubbelskydd eftersom jag har väldigt lätt för att bli gravid). Sen ska mannen sterilisera sig.Det här med mannens sterilisering kändes 100% rätt när jag väntade Minnah men nu efter att hon kommit så känner jag mig jättesorgsen över att det isf blir helt omöjligt att gå igenom detta igen om man känner för det om några år. Jag klarar inte av att vara gravid igen, men jag hade gärna velat föda barn och få gå igenom den här första bebistiden om och om igen :). Men nu har vi 3barn och fler än så har jag aldrig tänkt att jag skulle vilja skaffa....men ja, det är nånting som säger mig att jag inte längre är 100% säker på att jag är färdig än, men min man är verkligen 100% säker och jag tror inte att jag skulle kunna övertala honom till en till i framtiden ändå och då är det bäst att han får sterilisera sig så att vi inte riskerar att det råkar bli en graviditet som jag sen måste ta bort, det vill jag aldrig behöva gå igenom.

• Dancia

Det skiljer 17 mån mellan mina 2 första barn och jag säger som ni andra. Det kunde vara lite mycket i början när den minsta var bebis men med tiden blir det lättare och lättare och när de kan leka med varandra har de så stor glädje av varandra. Nu vill de i princip aldrig vara utan varandra :). Nu är de 4 och 2,5 och leker jättebra tillsammans och de har varit så duktiga sen vi fick Minnah :). Jag har knappt känt att det varit jobbigt sen vi fick tredje barnet för de två stora sysselsätter varandra och hjälper till med småsaker.

Jag hade Colin på förskola precis när Julia föddes men kände ganska snabbt att varken jag eller han hade behov av det så jag hade barnen hemma tills Julia blev 1,5 och jag började plugga. Sen blev jag gravid ett halvår senare och efter halva graviditeten blev jag sjukskriven och då valde jag att ha dem hemna igen så de har varit hemma nästan hela vårterminen båda två. Nu har de sommarlov men ska börja 15 timmars till hösten när de är 4,5 och 3 år gamla. Nu känner jag att de är så stora att de har lite mer behov av att gå på förskola lite grann.

• Dancia

Nu har jag och mannen pratat och kommit fram till att han INTE ska sterilisera sig trots allt. Så som vi känner just nu så vill vi inte ha fler barn, men vi kan inte veta hur vi känner om 5-6 eller 8 år? Därför ska jag ge hormonspiralen ett till försök. Jag hade hormonspiral i 5 mån efter andra barnet men tog ut den för att jag hade väldigt oregelbundna blödningar, men nu ska jag låta den sitta i minst 7 mån innan jag bestämmer mig för att den inte är bra om jag har blödningar, för de flesta upphör blödningarna helt efter 5-6 mån. Det som är så bra är ju att den sitter där i 5 år så funkar det så är det ju riktigt smidigt och hormonerna är ju mycket snällare än p-piller och många andra hormonella preventivmedel.

• Dancia
    Lenis21 skrev 2012-07-17 15:43:08 följande:
    Hej. Är det någons barn som har storkbett??? Min stora tjej har ett bak på ryggen och Minella har fått det på båda ögonen. De är inte så stora lr så jätteröda så andra lägger inte ens märke till det. Men hoppas att de inte blir större och rödare bara och att de då håller i sig så och inte växer bort. Min stora tjejs storkbett har inte blivit mindre och hon är snart 4 år. Men är det inte värre än ett rött märke så gör det ju inget.

Min äldsta dotter som snart blir 3 har knappt något kvar av sitt storkbett men det syns lite grann. När hon var bebis syntes det mycket mer. Det är lite lustigt för det sitter i pannan och när hon var bebis så såg det ut som att hon hade en Harry potter blixt i pannan :).
  • Dancia

Minnah sover bara på mage om hon sover på mig eller sin pappa, aldrig själv. Jag hade nog skaffat andningslarm om hon hade sovit på mage när hon sover själv så jag hade kunnat känna mig lugn :). När hon sover själv så ligger hon på sidan eller ryggen.

• Dancia

Nu har jag skickat iväg inbjudningarna till Minnah's dop som blir den 16 sep när hon är 3 månader. Facebook är enkelt och smidigt att skapa evanemang och skicka inbjudningar på :). Jag satsar helldre på fina tackkort med posten efter dopet, då har man nog lite mer ork också :). Nu vill man mest njuta av sin lilla bebis och hinna med lite semester också :).

Är det någon mer som bokat och planerar dop/namngivning?

• Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-07-18 20:13:54 följande:
    Vi ska ha trädgårds dop den 25 augusti beställde inbjudningar på nätet i söndags :)

En fråga, Hampus är 5 veckor imorgon och får nu bara ersättning en ca 1,5 vecka tillbaka. Ni som också ger ersättning som har likagammla barn hur mycket äter de och hur ofta?

Oftast ger vi 90 ml och sista målet 120 för att han ska sova längre. Ibland blir han inte mätt på 90. Hur mycket äter era? Och hur är avföringen? Vi använder både semperdroppar och rapsolja men han är ändå hård i magen. .

Mysigt med trädgårdsdop :).

Minnah och din Hampus är ju precis lika gamla, skiljer bara en dag :). Minnah äter också enbart ersättning och får 120 flaska varje gång. Förra veckan åt hon alltid upp flaskan, men nu brukar hon lämna nästan 30-40 ml varje gång så då får hon i sig 90-100 ml. Hon äter med 3-4 timmars mellanrum. Hennes avföring är också hård på grund av ersättningen men vi ger henne en till två flaskor med babysemp bifidus från apoteket varje dag som innehåller laktulos och gör avföringen lite surare och lösare.
  • Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-07-20 09:34:39 följande:
    Phua.. Vaken natt var det här! Han har haft ont i magen och velat äta typ hela natten ( fast han får ersättning?!)

Har nog lyckats dra på mig en så kallad "buffarm" som de säger i solsidan ;) låg och buffade på honom mest hela natten då de va de enda som hjälpte sen..

Usch, vet precis hur det känns :(. Har du provat att hjälpa honom att få ut gaser och bajs genom att stoppa in tempen eller en så kallad fisventil. Det hjälper jättebra på Minnah som både har problem med hård mage och kollik. För bästa effekt kan man också massera magen precis innan också.
  • Dancia

Lenis: Det är fullt möjligt att du kan öka produktionen genom att pumpa extra. Du kan hyra en elektrisk pump på BB. Den är verkligen jättebra. Vet inte om det går att låna gratis någonstans.

Svar på tråden Juni-barnen