• PetraK

Juni-barnen

Exemplarisk bebis i natt! Amning 21, 00, 03, 07. Hon somnade direkt efter varje gång :) och jag känner mej till och med utvilad idag :)!
    När hon vaknade halv sju så smilade hon och sen log hon och tittade på sin mobil i sängen, så nöjd så :).

• PetraK

Någon vars barn gör fallreflexen spontant även fast han/hon inte faller alls? Elise har gjort det i badet och på skötbordet, ser så där chockad ut och spritter med armar och ben rakt ut (blir inte ledsen dock). Har även hänt i sömnen ett par gånger och då vaknar hon ju :( (och är ledsen).
    Min kompis bebis gjorde likadant, dom fick börja låta henne sova på mage för annars sov hon inte alls...

• PetraK

Har han gjort det från början? När vi var på sjukhuset när Elise var 11 dagar så testade dom den reflexen och den funkade, sen har jag inte sett den förens nu..
    Hispig som jag är så vågar jag inte ha Elise sovandes på mage (hon är inte så förtjust i magläge ändå), så i natt fick jag försöka ha henne på sidan, men till slut vänder hon tillbaka till rygg (även om jag bullar upp bakom).

• PetraK

Sanna87: då är vi två. Färskt blod, trodde det var början på mensen men det kom ingen mensvärk och så lugnade det ner sig...

• PetraK

Gäsp! Min lilla fisunge har inte sovit bra alls i natt, hon ligger och sprattlar och har sig. Har varit så andra nätter också men inte lika många gånger som i natt. När jag la henne på sidan lugnade hon sig och somnade, men två timmar senare vaknar jag av hennes grymtande och fladdrande, och då ligger hon på rygg igen, säkert kämpat med det en stund, så det känns inte som hon sovit mycket :/. Vet inte vad det beror på, hon är ju inte ledsen så det känns inte som det är magen. Funderar på om hon är lite kall och därför vaknar lätt (hon sover själv i sin spjälsäng). Hon sov i långärmad och långbent pyjamas och ett lakan över benen, men det sparkar hon av sig... Vad har era på sig?
    Dom varma nätterna har hon haft blöja eller kortärmat och kortbent pyjamas samt en tunn filt, och då har hon sovit bättre (trots hettan), men som i natt var det ju svalt i sovrummet.
    Någon som har sovpåse och tips på var man kan köpa en billig tunn sådan?

• PetraK

Här bajsas det 2-6 ggr per dag skulle jag tro. Jag har bara druckit kaffe vid fikatillfällen sen Elise kom, men i helgen började jag med min morgonkopp igen, för att få lite energi, men sen dess har hon varit lite lös i magen, och kaffet är det enda jag kan se att det skulle bero på :(. Prövar en kaffefri dag och ser om det blir bättre... Behöver verkligen den där koppen dock :P.

Natten var tokbra jämfört med igår natt! Hon ammade halv nio, somnade halv tio, och vaknade inte förens två!! Så länge har hon inte varit utan mat :P. Hon låg dock och sprattlade, gnodde sig i ansiktet och grymtade, men jag kollade på henne flera gånger och hon sover ju när hon gör det. Frågan är hur bra dom sover då?
    Brösten hade i alla fall blivit så fyllda (aj!) så hon orkade inte ta allt utan jag fick pumpa ur lite ur ena.
    Amning igen vid 06 och sen gick vi upp vid 08:30.
    Nu måste jag lära mej att sova fast hon stånkar, förut har jag ju kollat klockan mer och tagit upp henne för amning, innan hon gnällt om det...

• PetraK

Pluttan: Vi har också babysense ll, köpte begagnat av min systers kompis. Det har larmat en gång och då var det för att hennes dotter hade ställt sig upp i sängen.
    Det är en (eller två) plattor som man lägger under madrassen som känner av andning och rörelser. Superkänsligt med andra ord!
    Jag är väldigt nöjd för även om jag kollar henne ofta så känns det tryggt att ha extra "koll". Elise sover i spjälsäng bredvid våran säng så då funkar det ju, om man vill ha ett larm som man kan ha om man samsover finns det väl såna som man sätter på blöjan vad jag förstått.

• PetraK

Jag hade inte tänkt köpa ett från början, men när Elise var 11 dagar så låg hon i vagnen och sov, och hon reagerade inte när jag rörde henne, inte ens när jag tog upp henne och buffade. Vi ringde ambulans, tog en kvart för dom att komma hit och en kvart in till sjukhuset, på den tiden öppnade Elise ena ögat lite halvt, samt tryckte ifrån lite med ena benet. Sen kollade hon på mej i hissen på sjukan och inne på barnakuten började hon gråta. Dom tog massa prover och vi fick sova kvar, men det var inget fel utan antagligen var hon bara jättetrött (hade varit vaken i två timmar) och att vi inte hade sett henne sån förut... Innan dess var jag lite nojig, efter det var det väldigt mycket värre.
    Min mamma köpte larmet men det tog ett tag innan jag började med det, just för att jag tänkte att jag kommer vara ännu mer nojig, men jag kunde inte ha det och strunta i det, för skulle det då ha hänt något då skulle jag förbanna mej själv. Nu känns det tryggare (inte tryggt för jag kollar henne ofta ändå).
    Jag är så mycket mer hönsmamma än vad jag trodde jag skulle vara. Man har liksom fått hjärtat utanför kroppen, väldigt sårbart!

• PetraK

Sweetlife: Stackare :(! Men om han valde att stanna så visade ju han att han ska ställa upp för er, då kan han inte tycka att det bara var du som valde att behålla! Ni är ju två om eran son!
    Ta ett allvarligt snack med honom!
    Jag skulle bli skitarg om min man sa att vårat barn är jobbigt!

Jag har Elise mer än min man, helt klart, det har bara blivit så (jag är ensam varannan vecka med henne och "kan" väl henne bättre, och då blir det att jag tar henne mer, självmant alltså), och även om han är helt underbar med henne så är det som att jag måste påminna honom om att han också kan ta henne, att det bara är amningen han inte kan göra liksom. Så just den grejen kanske är något "manligt"? :/

• PetraK

Sååå bra sömn i natt! Vi somnade kvart i tio, vaknade klockan tre för amning och torr blöja, somnade om halv fyra till kvart över sju. Första natten som Elise bara ätit en gång! Behöver jag säga att mina bröst sprängde och läckte som bara den haha :P!
    Idag ska vi till busfabriken med moster och kusinen :).

• PetraK

Petra Kloow Ljungsbro (eller Linköping, kommer inte ihåg vad jag har skrivit nu), är gärna med i gruppen :)

• PetraK

Ja, eller att alla här blir vän med den som startade gruppen och sen kan hon bjuda in oss efter det...

• PetraK

Vad gör man på babysimmet? Jag har inte tänkt på det förens nu, nyfiken ju!

Svar på tråden Juni-barnen