• Dancia

Juni-barnen

Den mjölkfria ersättningen är jättedyr att köpa utan recept. Men när man väl fått recept så är det jättebilligt. Jag ger Minnah Pepticate...den ska tydligen smaka bäst av de olika mjölkfria alternativen. Jag fick ge 235 kr för en burk som varade i knappt 4 dagar. Men när jag nu fått det på recept så betalar jag bara 120 kr per uttag. Köpte 6 burkar för 120 kr så det är jättebilligt. Om jag hade köpt ett 16-pack så hade det blivit 120 kr för 16 burkar.

• Dancia

Tänderna kan verkligen komma när som helst. Min kompis son fick sin första tand när han var 3 månader och nu som 10 månaders har han 8 tänder!

Min son fick sin första tand väldigt sent trots att han började dregla och bita väldigt tidigt, den kom dagen innan han fyllde ett år :). På grund av att han var så sen så trodde jag ju inte att det skulle komma tänder på väldigt länge när dottern började dregla och bitas, men hennes första tand tittade fram när hon var 5 månader.

• Dancia
    Uddabus skrev 2012-08-11 11:34:31 följande:
    Vilken försäkring har ni till era små?

Jag har Skandia till alla tre barnen.
  • Dancia

Vad jobbigt med alla allergier :(. Minnah får ju mjölkfritt nu på grund av koliken som nästan inte märks av nu längre tack vare den ersättningen. Det rör sig inte om någon allergi vad vi vet än så länge iaf. Kan tänka mig att det är jobbigt för er med större barn med allergi och ammar som måste tänka på allt man måste undvika och vad det finns för andra alternativ, men man lär och vänjer sig förmodar jag :).

Läste att ni prata läggningsrutiner. Här somnar Minnah för natten mellan 21-22 efter en ny blöja, pyjamas och en flaska. Sedan sover hon till någonstans mellan 05-06. (Igår fick jag väcka henne 6.15 då jag tyckte att hon sovit för länge utan mat). Efter en flaska och lite mys så sover hon vidare till 9-10 beroende på när storasyster och storebror vaknar. Detta är rena drömmen då hon vaknade varannan till var tredje timme när koliken var som värst, och då kunde hon heller inte somna om så det blev ca 2 till 3 timmars upphackad sömn fram tills hon var 7veckor.

Hon samsover med oss och det funkar bra. Om hon börjar bli störd i sömnen sen så får hon nog sova i egen säng. De äldre barnen har börjat sova i egen säng när de var 1 resp. 3 månader. Minnah är nu 2 månader och jag känner att jag vill ha henne i sängen ett bra tag till så det blir nog längre denna gången. Men jag ska försöka vänja henne vid att sova i egen säng innan 6 månaders ålder då det kan bli väldigt svårt efter det annars.

• Dancia

Uddabus: vad härligt med såna skratt :). Minnah ler mycket med hela ansiktet och gör tydliga miner med små ljud ibland men något riktigt skratt har det inte kommit än. Ska bli så härligt när man får höra det och det smittar ju verkligen av sig också :)

• Dancia

Usch för mens :(. Jag hoppas inte min är på G nu. Har känt mig väldigt öm över livmodern i 2 dagar och imorse kom det lite blodslem på papperet. Men blodet kan lika gärna vara för att vi hade sex igår, hoppas på det iaf för jag hoppades att jag skulle hinna sätta in spiralen innan första mensen.

• Dancia
    inarosegarden skrev 2012-08-15 13:27:41 följande:
    idag är jag så jäkla trööööt! är tom sur för att det inte regnar som det skulle... hur knäpp e man då, haha... men jag ville verkligen vara inne med gott samvete men det är svårt när solen gassar ute. lilleman var onöjd hela natten, så det blev väl ca tre timmars effektiv sömn... =( hur gör ni andra för att hålla humöret uppe sånna dagar? tillåter ni dagar av ingenting eller aktiverar ni er varje dag med städning, tvättning, disk o promenader?  jobbigaste är när man har en tre åring som knappast vill slappa...

Man behöver inte alltid ha humöret uppe :). Men för mig så brukar just solen och barnen gå mig på bättre humör :). Vissa dagar när man är riktigt trött så struntar jag i vissa måsten och gör bara det viktigaste, tex. Nu när jag varit bombförkyld och lite febrig så har jag lämnat disk och städning till mannen efter jobbet och bara sett till att barnen har fått i sig mat och det de behöver under dagen.

Då brukar lite pennor och papper och tv:n funka bra, varvat med att de stora barnen får gå ut och leka i trädgården emellanåt, antingen med varandra eller någon grannkompis. Risken är då bara att man får fler barn på köpet :P. Idag har jag känt mig lite som en 5-barns mamma då jag hade 2 granntjejer som lekte med barnen från morgon tills nu :P.
  • Dancia

Precis som ni skriver så tar det nog lite längre tid för pappan att komma in i det. Denna gången hade min man mycket sämre tålamod än med de första barnen. Därför blev det att jag tog henne mest i början. Jag tror att det gjorde stor skillnad att han inte var med under BB vistelsen, vilket han var med de 2 första barnen.

Jag tror att han missade lite av den där allra första anknytningen då.

Men nu har vi henne nästintill lika mycket, när han inte jobbar. Hon är inte mer mammig än pappig längre utan båda funkar lika bra vilket är jätteskönt. Det där brukar alltid gå i perioder, de stora barnen har varit jätte mammiga och pappiga vid olika tillfällen så det är nog bara att räkna med samma sak även med detta barnet :).

• Dancia

Idag var jag på efterkontroll och fick träffa min härliga barnmorska som gav mig en stor kram och grattade mig och mina barn :). Hon var så gullig och ville hålla i Minnah och medans hon höll i Minnah och de stora barnen lekte med leksaker kunde jag i lugn och ro berätta om hela förlossningen in i minsta detalj så som jag kom ihåg den. Det var så skönt att få prata av sig ordentligt och känna att hon verkligen lyssnade :), stor skillnad mot mina tidigare barnmorskor.

Hon rådde mig att ta det lugnt med träningen som jag tänkt börja med imorgon, så jag kör nog bara lite crosstraining i mjuk takt. Just nu har jag min första mens och vid nästa mens ska jag sätta in hormonspiral. Vid det besöket ska jag nog ta med någonting att ge henne som tack och att visa uppskattningen för den stora omtanke och vård hon gett mig från början till start. Har ni något tips på vad man kan ge? :)

• Dancia

Elvis mamma: åh vad mysigt :). Vi ska ha dop den 16 sept. Och vi håller det enkelt och bjuder bara på smörgåstårta, småkakor, kaffe/the, vatten och läsk. Vi känner att vi inte orkar stå med något mer avancerat. Det blir i kyrkan och så har vi bokat kyrkans lokal i byggnaden bredvid eftersom vi aldrig hade fått plats här hemma :).

• Dancia

Förlåt att det blir en massa inlägg men måste klämma in lite till ;).

Lenis: oj vad tidigt! Då förstår man ju varför hon verkar ha haft ont.

Sweet life: vad härligt att höra att han själv tog det initiativet och att de båda var glada och nöjda när du kom hem :).

• Dancia

Hej allihop!
    Jag har nu startat en sluten facebook grupp som heter FL Juni-Barnen :).
    Just nu är det bara jag och JennieJ som är medlemmar och jag ska försöka hitta er som skrivit upp era namn, men vi kan väl börja på en lista här så att fler kan skriva upp sig?, och lämna gärna någon ledtråd om vad ni har för profilbild etc. så det blir lite lättare att hitta er i facebook djungeln :).

FL Junibarnen:
    Caroline Hofer (Dancia)
    Jennie Johansson (JennieJ)

• Dancia

När jag sökte på Marie Gunnarsson så var det ju först omöjligt att hitta dig MarieG81, men med hjälp av att du bor i kalmar så skrev jag även det på sökfältet och du kom upp direkt :). Så vi lägger till vår ort i Grupplistan så blir det lättare att hitta varandra :).

FL Junibarnen:
    Caroline Hofer Skånes Fagerhult (Dancia)
    Jennie Johansson (JennieJ)

• Dancia

Lillsnurr82: oj vad dyrt! Men vad intressant att din äldsta fortfarande kan hålla andan som 1,5 åring, det märks att "lektionerna" gjort nytta :).

• Dancia

Gruppen heter FL juni-barnen. Den ska gå att hitta, men man kan inte se bilder och vad som skrivs o.s.v. förrän man är medlem.

• Dancia

Ni som inte hittar gruppen, skicka en vänförfrågan till mig så kan jag bjuda in er :).

Sök på Caroline Hofer Skånes fagerhult så hittar ni mig med samma profilbild som här :).

• Dancia

Uddabus: jag har skickat en vänförfrågan och så fort du har accepterat den så kan jag bjuda in dig till gruppen :).

Svar på tråden Juni-barnen