• fallen star

Ge mig era godaste recept på sockerkaka

Jag gillar lite stabbiga sockerkakor. Så skriv gärna om de är åt det stabbiga hållet eller tvärtom luftiga och lätta.

Goda saker att ha i? 

• Svar på tråden Ge mig era godaste recept på sockerkaka
  • Meus Veritas

Jag brukar göra lelas saftiga sockerkaka (googla) och ha i lite extra bakpulver.

Lägg en fjärdedel ca av smeten i en annan bunke och blanda med smält choklad.

Den större delev av smeten blandas med två mosade bananer.

Smeten med bananer ska i formen först och sedan chokladsmeyen som man bara lätt melerar i den andra med en smörkniv eller liknande. Görs med fördel i en stor form med avtagbara kanter.

Gudomligt god och har gått åt direkt hos dom jag serverat den till

• Meus Veritas

En annan fyllning jag testat som blivit uppskattad är att ha i rivet apelsinskal och lite saft och kokos men inget slår den med choklad o banan

• Emmi27

Kan inte hela receptet i huvudet men har gjort efter ett vanligt recept i en kokbok och haft i citronhonung och kokos, supergott. Blir väldigt saftigt.

• Michiyo

victoria sponge cake!

100g smör
    100g socker
    100g mjöl
    2 stora ägg

mixa smör och socker fluffigt..
    vispa ihop äggen och sakta tillsätter dom i smör-socker fluffet.
    vänd sedan ner mjölet i smeten.

kan tillsätta lite vanljextract om man vill

dela smeten jämnt mellan 2 st runda kakformar ungefär 18cm

170 grader i ca 25-30 minuter.

när dessa är klara och dom kallnat så har man lite sylt ibland oxå grädde mellan dom så det blir som en tårta men dom går bra att äta som dom är^^

(ett recept jag lärt mig när jag bodde i wales otroligt gott)

annars brukar jag göra vanlig sockerkaka men byter ut halva mängden mjölk mot saft så blir kakan saftigare!

ett annat tips är att använda kokos ist för ströbröd i formen. otroligt gott.

dubbel nogat är jätte gott att ha i sockerkaka ^^ 

• lövet2

Enkel och god:

65 g margarin
    1 dl mjölk
    2 ägg
    2½ dl strösocker
    2½ dl vetemjöl
    1½ tsk bakpulver
    3/4 tsk vaniljsocker

Jag använder veteströ i formen och gräddar på 175-180 grader

• fallen star
    Meus Veritas skrev 2012-05-14 23:26:52 följande:
    Jag brukar göra lelas saftiga sockerkaka (googla) och ha i lite extra bakpulver.

Lägg en fjärdedel ca av smeten i en annan bunke och blanda med smält choklad.

Den större delev av smeten blandas med två mosade bananer.

Smeten med bananer ska i formen först och sedan chokladsmeyen som man bara lätt melerar i den andra med en smörkniv eller liknande. Görs med fördel i en stor form med avtagbara kanter.

Gudomligt god och har gått åt direkt hos dom jag serverat den till
    Hur mycket choklad ska det vara i?
  • Meus Veritas

Ca 100 gram valfri choklad, brukar ta marabo mjölkchoklad eller den med apelsinkrokant

Behöver stå i ugnen längre än leilas recept oxå. Man får känna med en sticka men den kommer vara lite kladdig pga bananen

• hellokill3r

2 dl socker

75 gram smör

2dl vetemjöl

2 ägg

1 dl creme fraiche

1tsk vaniljsocker

1tsk bakpulver

Vispa ihop socker och smör lite snabbt. I med ägget, vidpa ihop snabbt, sen mjölet (blandat med bakoulver och vaniljsocker) blanda, rör i creme fraichen. Grädde på 175 grader mitten av ugnen i ca 30 minuter. Ju mindre fluffigt och poröst du vispar desto mer stabbig och satt blir kakan.

• fallen star

Å, en sockerkaka med creme fraiche, måste testas.

Idag blir det bakning så det står härliga till. Jag har en massa ägg som behöver användas. Och så har man ju fika i frysen sen till vårens och sommarens utflykter

Svar på tråden Ge mig era godaste recept på sockerkaka