LiveHappy skrev 2012-05-22 20:20:39 följande:
Så tränade jag till en början, helt fel, magen blev inte plattare utan musklerna byggdes snarare utåt. Plus att det absolut inte är bra om man som jag har lite delade magmuskler efter en graviditet.
Fick nästan skäll på gymmet.
Jag gör plankan och sen en övning där man ligger på rygg, sträcker benen upp till taket (rakt upp alltså), ner bed benen så dom nuddar golvet och så upp igen. Det tränar dom inre magmusklerna och drar ihop magmusklerna.
Om du har svag rygg TS så träna ryggen, den ska du absolut inte strunta i. Har du inte bra ryggmuskler får du ingen snygg hållning .. BÅDE mag- och ryggmuskler måste finnas där.
Lycka till.
Inte för att vara taskig, men du tramsar.
Alla muskler ser ut som dom ser ut och kan bara växa och krympa i storlek. Det är genetiskt styrt.
Växer magmusklerna utåt så är det för att muskelns form i kombination med fästen gör att den formen bildas när muskeln växer.
Tough shit, men så är det.
Det positiva är ju att när du crunchade så växte ju uppenbarligen dina muskler.
Att dom inte gör det av att köra plankan är ju inte så konstigt, eftersom det är en statisk övning som rent generellt är skit om man vill bli starkare eller utveckla muskelvolymen.
Så om jag förstår dig rätt är ditt syfte att ha en platt mage enbart. Då kan behöver du ju inte träna alls, alternativt köra plankan och uppnå muskelnedbrytning och sen skita i att äta.
Att få snygg mage utan några bra ryggmuskler går utmärkt. Däremot blir hållningen en smula knepig.
Men då måste man först definera vad som är en snygg mage och det har inte gjorts än så länge.
Innefattar det att utveckla musklerna så krävs en övning som faktiskt fyller det syftet.
Att dina magmuskler genetiskt böjer utåt är ingenting någon annan ska behöva ta hänsyn till. Det är bättre att testa att göra sina muskler större och se om det passar.