Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Flög Muhammed på en bevingad häst?

Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:57:21 följande:
    Vem har bestämt allt dessa? 
    Det där är som att fråga "vem har bestämt att objekt som inte påverkas av annan kraft faller mot jorden", en helt meningslös fråga.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:11:33 följande:
    Ingen har bestämt det säger du, dvs det kom av en slump. 
    Falsk dikotomi och således felaktig slutsats. De enda möjliga positionerna är inte att någon bestämde det eller att det tillkom av slump.

Att vissa egenskaper premieras och avlas fram har inget med slump att göra utan det handlar om yttre förhållanden som formar principer. Alltså varken slump eller någon som bestämmer, precis som gravitation.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:18:14 följande:
    Vem gav dessa yttre förhållanden den makten att forma principer?  
    Är det verkligen så att du inte förstår att frågan utan någon form av gud blir meningslös? Är det omöjligt för dig att tänkta dig det och du därför måste ha med en fråga som till slut pekar på att ditt svar är det enda rätta (som dessutom är ett felslut)?

Om det är så finns det ingen mening att diskutera saken, du har låst in dig på att det kräver en entitet som dikterar och ger mandat till icke medvetna principer (vem gav entiteten mandat att diktera det?).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:23:14 följande:
    Jag tänker inte ödsla min tid åt att läsa såna inlägg. Har du inget svar på frågan så säg det som det är. 
    Jag har inget svar på frågan eftersom frågan som du ställer den är meningslös och endast syftar till att visa att ditt svar är det enda rätta (= att det måste finnas en gud).

Om du inte ens på ett hypotetiskt plan kan tänka bort din gud en stund finns det ingen som helst mening att diskutera, du kan då omöjligen förstå varför din fråga inte är meningsfull.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 15:52:33 följande:
    Om någon knackar på din dörr så vet du att det är säkert en person som gör det trots du inte ser personen göra det. Så utifrån ditt resonemang är det ingen som knackar på din dörr. Det är så går era resonemang på, att yttre förhållanden har fått makten från ingenstans men ändå format principer och all det där dynga. 
    Och du går ett steg längre, du säger att Gud har gjort det. Frågar man vem som gett Gud det mandatet säger du att inget sådant behövs eftersom Gud är evig. Samtidigt accepterar du inte samma resonemang utan en gud.

Principerna för tyngdkraft och naturligt urval har funnits sedan tidens början (också känt som big bang) även om det naturliga urvalet kom betydligt senare, i alla fall här på jorden.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-15 15:55:50 följande:
    Och du går ett steg längre, du säger att Gud har gjort det. Frågar man vem som gett Gud det mandatet säger du att inget sådant behövs eftersom Gud är evig. Samtidigt accepterar du inte samma resonemang utan en gud.

Principerna för tyngdkraft och naturligt urval har funnits sedan tidens början (också känt som big bang) även om det naturliga urvalet kom betydligt senare, i alla fall här på jorden.
    Den här diskussionen kan vi ta i Toboas tråd också för övrigt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 16:03:17 följande:
    Strunta i vad jag tror på. Jag frågar er som tror på sånt skit. Ni är inte kapabla att svara på en liten simpel fråga men ändå spyr galla över de troende för att de tror på Gud. 
    Vi kan som sagt fortsätta diskussionen i den andra tråden. Så jag svarar på det här inlägget där.
Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?