Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Flög Muhammed på en bevingad häst?

Bra poäng - och precis som med liknande historier i bibeln så kan man ju undra hur det kommer sig att ingen utanför den muslimska gruppen noterade att "oj, där kommer en häst med vingar". Man kan ju tycka att någon av dem som såg det kunde ha tyckt det var värt att berätta för andra.

• Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:32:13 följande:
    Och efter miljoner år, hur kommer vi och hästar att se ut utifrån din tro på evolutionen? Kommer människor att ha vingar och hästar få prata? Och de fyra benen hos hästar blir ben och armar, dvs få liknande kropp som människans?  
    Varför skulle någon kunna förutsäga vad som kommer att hända utifrån evolutionen?

Att människor kommer att ha vingar är inte sannolikt eftersom det strider mot det principer som det naturliga urvalet följer. Att hästar skulle kunna prata är osannolikt men inte omöjligt, att de skulle få en mer människoliknande kropp är däremot inte troligt.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:33:26 följande:
    Eftersom du instämmer med TS så bör även du hänvisa till källan, dvs var i islamsgrundkällor står det om det?
    I haditerna men jag antar att du inte anser att de tillhör islams grundkällor.
    en.wikipedia.org/wiki/Sahih_al-Bukhari
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:45:55 följande:
    Varför gör det det? 
    Du menar att du avfärdar evolutionen utan att förstå dess grundprinciper?

Det naturliga urvalet strävar inte mot någonting, det belönar det som ger en viss individ en ökad chans att få avkomma. Att under hundratusentals år lägga energi vingar som inte fungerar är inte förenligt med den principen.
    Av samma skäl är det inte troligt att hästar skulle få mer mänskliga kroppar eftersom det samtidigt förstör det som idag ökar deras överlevnadschanser - förmågan att springa snabbt och långa distanser.

Däremot skulle en ökad förmåga till kommunikation mellan (vilda) hästar kunna öka deras chanser att överleva vilket i förlängningen skulle kunna innebära att de kan tala.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:54:48 följande:
    VG hänvisa till dessa hadither!
    Tydligen nämns det i Sahih Bukhari Volume 5, Book 58, Number 227 hadith
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 10:57:21 följande:
    Vem har bestämt allt dessa? Och vilka grundprinciper talar du om här? 

Eftersom du inte ser något fel i att hästar kan möjligen få prata så tror jag inte att du ser något fel i att hästar förr i tiden flög (nu talar jag inte om ämnet i TS) heller. 
    Principen för det naturliga urvalet - så som de har beskrivits.

För att ha varit ateist som du hävdar verkar du dåligt påläst inom det de alternativa förklaringarna till hur världen kom till.

Jo, det är lika otroligt att hästarna hade vingar tidigare också eftersom de vid något tillfälle måste ha utvecklat dem.

Sedan ställer fysikens lagar till det också ifall du försöker sätta vingar på ett djur med den tyngden och utformningen.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:02:55 följande:
    Finns det inget svar på det?
    Frågan är irrelevant eftersom ingen har bestämt det, det är en konsekvens av hur universum fungerar.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:05:35 följande:
    Tydligen? Hmm

Ok, var står i denna hadith om att ... 

Koranen ger oss Al Buraq (blixten) en häst med vingar. Tydligen kunde denna flygande häst leasas då bla Abraham/Ibrahim använde den för att flyga mellan sin ena fru i Syrien och sin andra fru och familj i Mekka. Al-Buraq var en flygande häst
    ??? 
    I koranen nämns resan, i haditen beskrivs hästen och i andra historier används tydligen samma häst (eller ifall det är en likadan flygande häst så behöver den såklart inte ha leasats).

Förnekar du att det inom islam finns många som tror att Muhammed flög på en bevingad häst eller gäller det bara att visa att det inte står så uttryckligen i koranen?
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:09:32 följande:
    1 )Vem har satt priciper för det naturliga urvalet? 

2) Kunde pterosaurier som var stora som flygplan flyga så kan även en häst göra det. Varför inte? 

3) Eftersom jag inte fick svar på det som en fd. ateist därför har jag blivit troende. 
    1) Darwin var en av de första att beskriva det naturliga urvalet. Det finns också ett sexuellt urval och ett onaturligt urval (t.ex. det som vi människor ägnar oss åt vid avel).

2) Därför att de inte vägde i närheten av vad en häst gör på grund av luftfyllda ben och små kroppar. Dessutom kom de större formerna från mindre versioner som redan kunde flyga - det var alltså inte en stor varelse som utvecklade vingar.

3) Nu när jag har förklarat det för dig - är du redo att bli ateist igen?
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:24:25 följande:
    Toboas

För att hålla oss on topic utan att gå in på evolutionen, VG citera referenserna om de påståenden i TS du håll med!
    Jag håller med om att det finns historier inom islam som beskriver Muhammeds resa med en bevingad häst och att det är märkligt att ingen annan observerat det. Jag tror du inte är omedveten om det men du bortser från vissa haditer med motiveringen att de inte är ursprungstexter.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-15 11:22:07 följande:
    1. Vad är naturliga urvalet? Och vad är ett sexuellt urval och onaturligt urval? 
    2. Hur mycket vägde en pterosaurie jämfört med en häst?
    3. Du har inte svarat på något. Ateisternas svar blir luddiga när någon ställer såna frågor. 
    Jag svarar dig här för att inte bli mer OT i den här tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-26-279/m64924421.html

Det är bra att du ställer frågor och är intresserad. Kanske blev du troende för att du inte fick saker förklarat för dig ordentligt när du var "ateist".
Svar på tråden Flög Muhammed på en bevingad häst?