• rosii

Crosstrainer eller styrke för fettförbränning?

Jag älskar styrketräning gym alt. träningsdvd hemma med redskap, men det känns som att det inte tar lika bra som när jag springer på crosstrainern? Förbränner crossen fett bättre än styrke?

Jag upplever att jag blir starkare med styrke & midre fet med crossen, stämmer det? Crosstrainer = förbränna fett/förbättra kondis, styrke träning = bli starkare/tona musklerna

??

• Svar på tråden Crosstrainer eller styrke för fettförbränning?
  • Pickeli

Fettförbränning sker i regel som effektivast när du har hög puls under lång tid. Och således brukar man säga att man bränner mer fett på ex, spinning än på gymmet.

Sen beror det ju lite på också, hur länge du står på crossen i jämförelse på hur mycket du tar i på gymmet.

Ett bodypump-pass kanske skulle passa dig som handsken?

Du kan ju även kolla på hur mycket kalorier du bränner på respektive aktivitet och det kan rent teoretiskt jämföras direkt med fettförbränning.

Google it!
  • rosii

Ja det var väl det jag började misstänka när jag en vecka "bara" powerwalkade istället för styrketräning så visade vågen lite mer minus än vad det gjort när jag styrketränat. Så då borde det vara ännu bättre med crosstrainern.

Kör på motstånd 4/8 i 40 min & snittar 15km/h enligt displayen, har hög puls genom hela passet så det låter väl ändå rätt okej? 4-5 dagar i veckan

• fill hith

Ja det stämmer. Eller egentligen så är det energiförbränning man  sysslar med. Leder det till att man ligger på ett underskott av energi så blir resultatet fettförbränning. Men ligger man fortfarande på ett överskott så är chansen att det leder till fettförbränning ganska liten.

Konditionsträning är betydligt mer energikrävande än att lyfta vikter. Det vanligaste bland kroppsbyggare är att lyfta vikter när man går ned i fett för att behålla sin styrka och sina muskler och man förlorar fettet genom att äta mindre energi. Vissa kör kondition också men det är knappast nödvändigt.

• Knyttensmamma

Men å andra sidan.....

Att träna styrka är ett mycket bra sätt att hålla formen, även om man inte förbränner så mycket fett under själva träningspasset. Mer muskler ger en större energiförbrukning och en högre fettförbränning dygnet runt. Mer muskler ger också en starkare och fastare kropp. Du får en bättre hållning och minskar samtidigt risken för förslitningsskador. Ett mycket effektivt sätt att minska i kroppsfett är att kombinera styrka och kondition...

http://www.hudoteket.se/html/fettforbranning.html

• Sandra 743
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-17 20:26:32 följande:
    Kombinationen kondition och styrka ska vara det bästa. 
    Inte på samma pass i alla fall, eftersom det ger olika hormonsvar.
    Är syftet att få lägre fettprocent är styrketräning överlägset.

Ingen träningsform förbränner fett utslaget över tid. Så det är sak samma. Det förbränner energi.
    Cardio förbränner mer energi, men har inget fördelaktigt hormonsvar om man vill få hårdare kropp.

Styrketräning förbränner inte lika mycket energi, men leder till bättre förmåga att behålla muskler tack vare ett gynnsamt hormonsvar.
    Behåller man muskler krävs lägre fettförlust för att få en bra komposition, eftersom det är förhållandet mellan bra och dålig vikt som skapar utseendet.

Här får du en förklaring till varför träning inte förbränner fett.
    Kortfattat kan man säga att vad som akut förbränns är oviktigt eftersom det kompas ut av EPOC uslaget över dygnet. I slutet blir det ändå skillnaden mellan äten och förbränd energi som avgör.

Så är syftet att få snygg kropp är styrketräning överlägset.

Är syftet att bara bli tunn går cardio utmärkt. Å andra sidan kan man lika gärna skita helt i träningen då och bara dricka vatten och äta kycklingfilé i ett par veckor.
  • fill hith
    Sandra 743 skrev 2012-05-21 13:48:29 följande:
    Inte på samma pass i alla fall, eftersom det ger olika hormonsvar.
    Är syftet att få lägre fettprocent är styrketräning överlägset.

Ingen träningsform förbränner fett utslaget över tid. Så det är sak samma. Det förbränner energi.
    Cardio förbränner mer energi, men har inget fördelaktigt hormonsvar om man vill få hårdare kropp.

Styrketräning förbränner inte lika mycket energi, men leder till bättre förmåga att behålla muskler tack vare ett gynnsamt hormonsvar.
    Behåller man muskler krävs lägre fettförlust för att få en bra komposition, eftersom det är förhållandet mellan bra och dålig vikt som skapar utseendet.

Här får du en förklaring till varför träning inte förbränner fett.
    Kortfattat kan man säga att vad som akut förbränns är oviktigt eftersom det kompas ut av EPOC uslaget över dygnet. I slutet blir det ändå skillnaden mellan äten och förbränd energi som avgör.

Så är syftet att få snygg kropp är styrketräning överlägset.

Är syftet att bara bli tunn går cardio utmärkt. Å andra sidan kan man lika gärna skita helt i träningen då och bara dricka vatten och äta kycklingfilé i ett par veckor.
    Mycket bra skrivet!
  • Sandra 743
    fill hith skrev 2012-05-21 20:56:50 följande:
    Mycket bra skrivet!
    Tack för att du tog dig tid att läsa och försöka förstå.
    Har märkt att många hugger utan att egentligen läsa vad som står, eftersom man vill att saker ska fungera på ett sätt som det inte gör.

Svar på tråden Crosstrainer eller styrke för fettförbränning?