• Anonym

Jag vill inte leva såhär mer... (flytta isär eller ge det en sista chans och testa på särbolivet?)

Är så förvirrad, jag känner starkare och starkare för varje dag att jag vill separera från sambon. Vi lever i en så grå vardag så jag har helt tappat lusten till allt, vårt förhållande är stendött. Jag har ingen sexlust alls, jag har ingen lust att vara med honom alls och skulle han vara borta en helg saknar jag inte honom utan tycker snarare att det är jäkligt skönt. Jag vet inte ens om jag älskar honom längre, hur vet man det?

Jag funderar på om jag ska föreslå särbo, tror ni på det? Att vi bor separat i veckorna och kanske ses på helgen bara. Jag tror det är vardagen vi inte fixar tillsammans, vi tycker och tänker så olika om allting. Vi kan inte ens dela på vardagssysslor och jag skulle hellre sköta allt själv än att behöva tjafsa om allt hela tiden. Jag är irriterad på honom dagarna igenom för att han inte ser när nånting behöver göras här hemma, han tar sig inte för nåt utan att man ska behöva tjata eller be honom (sen säger han att jag är en tjatig jävla kärring). Mitt tjat resulterar i bråk och sen blir det ändå inget gjort... Trött på att vara hans hemhjälp. Han tror att allt fixar sig självt ungefär och det har det ju gjort för honom. När han jobbade så gjorde ju jag hushållssysslorna eftersom jag var hemma (mammaledig) men nu är han arbetslös och tror att det fortfarande funkar så. Han kan dra iväg och träna och tror liksom att hemmet ska vara i ordning när han kommer hem, maten på bordet osv.

Hur som helst, jag har aldrig levt ensam, inte han heller. Vi fick barn som ganska unga och flyttade ihop bara några veckor innan första barnet kom (vi har nu två). Så vi har aldrig fått leva tillsammans på riktigt bara VI två. Kanske är det där skon klämmer, hade vi fått leva själva först så kanske vi redan då insett att vi inte är gjorda för varandra, eller hade vi hunnit bygga upp något slags system och komma in i sambolivet innan familjelivet. Jag vet inte alls faktiskt, allt jag vet är att det är så jävla tråkigt att leva med honom och jag är trött på det.

Men givetvis vill jag ge det en sista chans för barnens skull så om någon har positiva erfarenheter från särbolivet så berätta gärna! Alternativet är ju att separera och göra slut, jag är bara så rädd och jag vet inte ens varför. Vet inte ens om jag stannar för att jag är rädd för att leva ensam eller för att jag älskar honom längre...

Jag har ingen inkomst, men det har inte han heller just nu men allt känns lättare när man är två att dela på skiten. Men så kan man ju inte heller tänka, jag vill visa mina barn något annat liv. Jag vill att de ska se mamma och pappa glada, se kärlek och inte två kompisar (för det är så det känns) som delar lägenhet. Vi har sex max en gång i månaden och då för att han tjatat så länge och jag ger med mig för att stilla hans lust, jag har ingen alls, aldrig.

Vi tycker inte lika om nånting och det känns alltid som att jag måste försvara mina åsikter när vi pratar, han tycker tvärtemot i precis allt jag tycker. Vi tycker olika om hur vi ska uppfostra barnen, om hur vi ska bo, vart vi ska bo, han vill inte lägga pengar på resor utan på elektronik och jag vill resa och uppleva saker tillsammans. Och när man helt prioriterar olika saker blir det svårt att vara lycklig. Jag är så trött på det, på att aldrig bara få känna mig ompysslad och älskad för den jag är. Vi har helt tappat all respekt för varandra och gör aldrig något extra för den andra. På kvällarna sitter vi vid varsin dator och vi pussas inte ens varje dag längre...

Åh jag vill verkligen inte leva såhär mer... Och det känns mer och mer som att han aldrig kommer vara den där personen som jag vill leva med, varför är det så svårt att släppa taget?

Blev ett långt inlägg men behövde ösa ur mig lite känslor bara. Nån annan som sitter fast i ett grått träsk som bara längtar efter kärlek och glädje igen?

• Svar på tråden Jag vill inte leva såhär mer... (flytta isär eller ge det en sista chans och testa på särbolivet?)
  • finezz

Åh, det är som om du skumme beskriva mitt o sambons förhållande
    Funderar oxå på att lämna, bara barnen som håller nog kvar. Vet inte om jag fixar att ha barnen på halvtid

• Anonym (Samma)

Det du skriver skulle lika gärna kunna varit jag som skrev, nästan in i minsta detalj. Har precis separerat för en månad sen, och själva känslan att bo själv är faktisk skön. Ingen som har en massa åsikter men vägrar göra nåt själv, ingen som hela tiden ska tycka tvärtemot och tycka att vad jag än vill, så är jag dum i huvet. Tyvärr tror han fortfarande att jag ska fixa allt det praktiska, trots att vi pratat om det innan och jag sagt ifrån att det går inte, och det håller på att knäcka mig. Mitt råd till dig är att separera, han kommer ALDRIG ändra sig om han inte måste. Du kommer må så mycket bättre när du vet vad du behöver göra själv och inte hoppas på att nån annan ska lyfta en han då och då. Dessutom sparar det faktiskt tid och ork.

• Anonym (jobbigt)
    finezz skrev 2012-05-15 13:10:24 följande:
    Funderar oxå på att lämna, bara barnen som håller nog kvar. Vet inte om jag fixar att ha barnen på halvtid
    Ja förstår dig, idag är första dagen jag är utan min dotter sen hon föddes. Känns jätte jobbigt, jag försöker rada upp med tv så det e ljud i bakgrunden och har inte ätit så mycket idag.... är helt slut men jag tror det blir bättre när man ommer in i de rutinerna...
  • Anonym
    finezz skrev 2012-05-15 13:10:24 följande:
    Vad tråkigt att ni också har det så. Jag är inte så rädd för barnens skull, tror vi skulle lösa det bra och vi är båda överens om att barnen är alldeles för små för varannan-vecka-boende så hade förmodligen blivit så att vi haft varannan helg och han t.ex haft dom tis-ons varje vecka och jag resten. Vi pratade om det (rent allmänt alltså) för länge sedan vad man skulle göra när det diskuterades separationer i bekantskapskretsen. Jag är nog mest rädd för att ångra mig sedan och då förlorat honom eller för att jag aldrig igen ska träffa någon (kanske löjligt jag vet). Våra barn skulle nog inte fara illa på nåt sätt av att vi separerade, de är med mig mestadels av tiden ändå och ärligt talat tror jag knappt de skulle märka om pappa flyttade. De skulle givetvis undra över varför de skulle bo på två ställen men tror inte de skulle fara illa alls, kanske snarare tvärtom. Även om vi inte bråkar direkt framför barnen så de far illa så vill man ändå att dom ska få växa upp med kärleksfulla föräldrar, vi är mest som kompisar...
  • finezz

Det är väl fördelen med min sambo, han tar barnen och vi hjälps åt bra med dom. Men sen får jag sköta resten v hemmet. Tror inte heller jag kommer kunna ha kvar min hund, vem ska gå ut med henne när barnen har lagt sig? Skulle kanske funka om jag fick lgh på bottenvåning med uteplats..

• Anonym

den där känslan tampas jag också med. tänk om jag ångrar mej o då förlorat honom....
    jag vågar inte ta steget
    vill ta steget
    vill inte
    ahhhhh

• mammamiia

Har ni varit på familjerådgivning? Jag vet att många är skeptiska till det - precis som jag var innan vi var där. Vi fick stor hjälp där, inte direkt i form av konkreta råd men hjälp att formulera vad vi vill ha ut av förhållandet och vad vi upplevde var fel. Dessutom var vi båda tvungna att lyssna ordentligt på hur den andre kände och tyckte. Livet är inte perfekt nu 2 år senare, men helt ok. Barnen har dessutom blivit större och livet enklare iaf på det sättet.

Nu vet jag ju inte hur gamla dina barn är, men de första åren ÄR pest för många och det är inget konstigt då att sexlusten försvinner - jag tycker egentligen att det är först nu när våra är snart 5 resp 8 som jag börjar ha det riktiga intresset igen. 

Och igen med familjerådgivningen, den är absolut inte bortkastad även om det blir separation - tvärtom! Skillnaden är att fokuset är att alla inblandade ska må så bra som möjligt även under den processen.

Lycka till hur det än blir.... 

• Anonym
    mammamiia skrev 2012-05-25 00:17:43 följande:
    Har ni varit på familjerådgivning? Jag vet att många är skeptiska till det - precis som jag var innan vi var där. Vi fick stor hjälp där, inte direkt i form av konkreta råd men hjälp att formulera vad vi vill ha ut av förhållandet och vad vi upplevde var fel. Dessutom var vi båda tvungna att lyssna ordentligt på hur den andre kände och tyckte. Livet är inte perfekt nu 2 år senare, men helt ok. Barnen har dessutom blivit större och livet enklare iaf på det sättet.

Nu vet jag ju inte hur gamla dina barn är, men de första åren ÄR pest för många och det är inget konstigt då att sexlusten försvinner - jag tycker egentligen att det är först nu när våra är snart 5 resp 8 som jag börjar ha det riktiga intresset igen. 

Och igen med familjerådgivningen, den är absolut inte bortkastad även om det blir separation - tvärtom! Skillnaden är att fokuset är att alla inblandade ska må så bra som möjligt även under den processen.

Lycka till hur det än blir.... 
    Vi har aldrig provat familjerådgivning, jag föreslog det en gång för länge sedan men sambon bara fnyser åt det. Han tycker att man kan inte fixa en sån sak själva så kan man lika gärna separera... Han är inte den som skulle diskutera sina känslor framför någon annan, inte en chans. Tyvärr, jag skulle annars gärna testa. Det skulle nog vara nyttigt att få en opartisk syn på förhållandet. Kanske är det vad man behöver, nån utomstående som kan peka lite finger och säga att "nej nu har nog faktiskt *** rätt". För våra gräl slutar ju alltid med att ingen ger sig sen går vi och lägger oss arga på varandra, vaknar upp morgonen efter och det är glömt sen börjar det om. Men så ska det ju inte vara, man måste ju kunna lösa saker. Men min sambo har inget intresse i att ens fundera på hur jag känner mig, han tycker det han tycker sen är det bara så. För honom är man klen och barnslig om man gråter (för att man mår dåligt för nåt) osv.

Barnen är 3 och 2 år.
  • Anonym (Samma)

Vi testade familjerådgivning en gång men han vägrade lyssna på vad rådgivaren sa, han hade ju redan bestämt sig och kunde inte tänka sig att fundera på andra sätt eller andra möjligheter... Jag använde tiden mest åt att lyssna på vad han sa eftersom han inte ville prata så mycket annars, och rådgivaren tycktes liksom jag förvånad över att man kan bara släppa allt för ett infall... Men trots allt var det bra, jag insåg då att han aldrig kommer att ändra sig, inse något med någon annans "hjälp" utan han får i så fall komma fram till det helt själv. Hans instälning till det mesta är rent egoistisk och barnslig men ändå tycker han precis som din sambo att det är barnsligt och dumt att gråta och visa sina känslor...

• Anonym (Att våga)

Hej

Jag känner också igen mig jätte mycket i det du skriver. Vi har varit sambo i 4 år och har en dotter på 2,5 år. Vi har haft det dåligt länge egentligen, men aldrig pratat om att separera. För det har varit upp och ner och sen har det blivit att man vant sig vid att det inte är helt bra. Jag har känt länge att jag vill lämna honom, men inte kunnat/vågat pga dottern och för att vi bodde i Spanien. Nu bor vi i Sverige sedan ca ett halvår och i veckan pratade vi om separation. Det jobbiga är nu att när vi har pratat om det så känns det alldeles för verkligt och jag blir rädd. Men jag vet att det kommer bli bra så småningom. Att vara utan honom alltså.. Han var bortrest precis i två veckor och jag mådde bra och var glad mest hela tiden. När han kom tillbaka fick jag ont i magen igen...

Men hur hanterar man att bo tillsammans tills sambon hittar någon annanstans att bo? Det kan ju ta lång tid..Då ska man bo under samma tak och gå runt och veta att man ska separera..usch..

Så jag säger som andra. Våga göra det! Man ska aldrig ångra det man gjort utan det man aldrig gjorde.

• Anonym (SAMMA)

Jag funderar också på att lämna min sambo... Han är så negativ och hjälper aldrig till med någonting. Barnen anser han att jag ska ta hand om han skulle aldrig för sitt liv hjälpa till med tandborstning eller bad på kvällarna. Ibland tömmer han diskmaskinen men sedan är det stopp. Jag jobbar heltid och är borta från hemmet 10 timmar varje dag och är jättetrött på kvällarna och skulle uppskatta mer hjälp och kanske en lite mer positiv inställning till livet från hans sida. Han pratar om våra barn som om de var bördor och när någon i bekantskapskretsen ska ha barn kan han vräka ur sig ojjjj ni har ingen aning vad som väntar er osv. Jag älskar våra barn över allt annat och de är ganska glada för sin pappa för de fattar ju inte vad vi har för problem utan ser honom som en kul typ och därför är jag tveksam till separation för jag vill inte att de ska vara ledsna och behöva sakna sin pappa. Jag hoppas också att förhållandet ska bli bättre och har föreslagit parterapi men han bara fnyser åt det han med................ Sedan är det hela den praktiska biten också med att vi bundit huslånen på tre år och måste betala dessa räntor till banken under desa tre år varje sig vi sält huset eller ej..

SUCK

• Anonym (sammalika)

Skulle kunna vara mina ord oxå

Jag vet inte om jag orkar längre ? samtidigt är jag å feg att ta upp diskusionen med min man, han är ingen människa man "pratar" med. Han blir så arg & tycker att allt funkar jättebra, självklart i hans ögon då jag gör allt hemma

Jag är så ledsen, mest ledsen hela tiden, vet inte hur jag ska sortera ut mina känslor ? Jag orkar snart inte längre, vill bara lägga mig ner & gråta .... 

• Anonym (samtalsterapi)

Till er som inte vågar ta steget att lämna: Boka tid hos en samtalsterapeut/psykolog/kurator och diskutera igenom situationen, be om hjälp i ett svårt beslut En psykolog kan ge bra stöd och uppmuntran, kan hjälpa er att bena upp situationen så att ni ser klarare på den. Så att ni kan se på situationen som en utomstående där känslor inte är inblandade. Ni kan också få hjälp med att bli mer självsäkra och få bättre självkänsla.

Det är inte förrän ni känner er starka som rätt beslut kan tas. Först då ni kan se klart på saker och ting och kanske inse att det finns ett annat liv bortom det olyckliga som ni lever i nu. När ni är trygga i er själv, det är då ni vågar!

Jag menar alltså att ni ensamma, utan sambon som ni vill lämna, ska gå på samtal.   

• Anonym (sammalika)
    Anonym (samtalsterapi) skrev 2012-06-19 15:46:28 följande:
    Till er som inte vågar ta steget att lämna: Boka tid hos en samtalsterapeut/psykolog/kurator och diskutera igenom situationen, be om hjälp i ett svårt beslut En psykolog kan ge bra stöd och uppmuntran, kan hjälpa er att bena upp situationen så att ni ser klarare på den. Så att ni kan se på situationen som en utomstående där känslor inte är inblandade. Ni kan också få hjälp med att bli mer självsäkra och få bättre självkänsla.

Det är inte förrän ni känner er starka som rätt beslut kan tas. Först då ni kan se klart på saker och ting och kanske inse att det finns ett annat liv bortom det olyckliga som ni lever i nu. När ni är trygga i er själv, det är då ni vågar!

Jag menar alltså att ni ensamma, utan sambon som ni vill lämna, ska gå på samtal.   
    Det var nåt av det mest förnuftiga jag hört på länge
Svar på tråden Jag vill inte leva såhär mer... (flytta isär eller ge det en sista chans och testa på särbolivet?)