• Mamma060812

App för att lära sig springa 1 Mil !!

Letar febrilt efter en app som kan hjälpa en att klara av 1 Mil.

Har kollat på flera, alla på engelska såklart, men är nån bra ?

Är det nån som har nåt bra tips på en BRA Löparapp som  coachar en från 0-1Mil ?? 

• Svar på tråden App för att lära sig springa 1 Mil !!
  • Baryk

Åh! Det skulle jag också vilja ha! Men du har inte hittat någon på svenska då?

Jag har liksom ingen riktig koll... skulle gärna vilja tycka det är roligt att springa och klara av det, men då behöver jag nog verkligen coachning misstänker jag...

• Lena

runkeeper är en bra app där man kan ställa i olika program. Gratis dessutom

• Mamma060812

Har hittat några stycken, men jag hittar inga recensioner om dom & dom kostar så då vill man ju gärna veta

Inga svenska alls

Fick ett reklamblad från Stadium eller Intersport för nån månad sen där dom hade tips på appar, men inte fasiken hittar jag den nu när jag behöver den  

Tjejmilen 1/9 2012 - Träning pågår
  • Mamma060812
    Lena skrev 2012-05-15 13:50:50 följande:
    runkeeper är en bra app där man kan ställa i olika program. Gratis dessutom
    Ja men den har inte färdiga program för att klara sig från 0-1 Mil
  • sweran

jag kör runkeeper. den är gratis o funkar kanon... den kan man ju ställa in på olika vis o köra intervaller o mycket mer... den loggar hur lång tid varje km tar o visar på karta vart man har sprungit...
    den går även att använda vid cykling o andra fysiska aktiviteter. 

• Lena
    Mamma060812 skrev 2012-05-15 13:52:22 följande:
    Ja men den har inte färdiga program för att klara sig från 0-1 Mil
    Nej man får lägga in sina egna. Jag kör på ett träningsprogram från sida jag tyvärr inte vet adressen på där man varvar att gå och att springa och utökar mängden man springer tills man springer i en halvtimme sen så springer man hela tiden men längre och längre tid.
  • Mamma060812

Hittade denna http://www.c25k.com/ den är dock bara för 5Km, men har fått enormt bra kritik !

• Mamma060812
    Mamma060812 skrev 2012-05-15 13:56:12 följande:
    Hittade denna www.c25k.com/ den är dock bara för 5Km, men har fått enormt bra kritik !
    Hittade denna app i 1mil oxå, så jag ska nog ta & testa den, man kan tydligen koppla den med Nike+ oxå, har inte fattat riktigt hur det funkar ännu, men det kommer nog .-)

Ska hitta lite bra löpmusik nu med, hittade lite på appstore. Men hur vet man hur många bpm man springer ?  
  • Baryk
    Mamma060812 skrev 2012-05-16 08:13:15 följande:
    Hittade denna app i 1mil oxå, så jag ska nog ta & testa den, man kan tydligen koppla den med Nike+ oxå, har inte fattat riktigt hur det funkar ännu, men det kommer nog .-)

Ska hitta lite bra löpmusik nu med, hittade lite på appstore. Men hur vet man hur många bpm man springer ?  
    Ta en låt som verkar lagom och kör den i ett bpm-program. Glad Tror det finns ett som heter rätt o slätt BPM analyzer att ladda ner gratis. Sen är det "bara" att leta liknande låtar, eller långsammare eller snabbare, om man vill variera sig förstås.
  • Dawwe1974

Om du vill lära dig springa en mil så kan jag ge dig lite tips utan app.

Jag är snart 38 år och har aldrig varit någon löpare i större utsträckning anledningen är nog att jag har rätt korta ben och man är inte byggd för löpning. I Jan/feb skaffade jag mig gymkort för första gången.
    På gymmet började jag alltid uppvärma på löpbandet ett par minuter. Allt eftersom veckorna gick så sprang jag längre och längre på bandet. Det var 1 km, 2,5 km, 3 km, 5 km, 4 km osv.....En dag när jag hade sprungit 5km så tänkte jag att jag skall prova om jag klarar och springa en mil. Troligtvis får jag väl gå ett par kilometer.... och vet du jag klarade 1 mil! Visst jag gick vissa sträckor, men jag hade ingen tidspress. Ett mål har väl alltid varit att jag skulle springa milen under timmen. Just denna gången på bandet tror jag det vart 1tim och 12 minuter.

Idag nu i maj så har jag varit med i ett mästerskap på 10 km och sprang på 54 minuter. Kändes jättekul att nå sitt mål. Jag har flyttat mitt mål nu och skall springa under 50 minuter nästa gång.

Köp schyssta skor, nya kläder, och hitta vänner som springer så lyckas man om man verkligen vill.

Använder själv runkeeper, för att mäta avstånd, och tid. Du hittar mig som dawwe74.

Lycka till! 

• Themis

www.marathon.se

Finns program för alla distanser, förr var de helt gratis men nu får man bara "småtips" i gratisversionen, medan de kompletta med stöd kostar en slant.

Det finns två saker man blir dum i huvet av: Det ena är att jobba, det andra är att inte jobba. /Themis
  • Mamma060812

Denna app laddade jag ner till slut: http://itunes.apple.com/us/app/10k-trainer-pro-run-for-pink/id511600792?mt=8
    Provade den första gg igår & jag tycker den funkade jättebra, inga problem alls att höra eller hänga med.
    Kör nog på den ett tag tror jag så får vi se hur det går

Dawwe1974 skrev 2012-05-20 10:26:40 följande:
    Om du vill lära dig springa en mil så kan jag ge dig lite tips utan app.

Jag är snart 38 år och har aldrig varit någon löpare i större utsträckning anledningen är nog att jag har rätt korta ben och man är inte byggd för löpning. I Jan/feb skaffade jag mig gymkort för första gången.
    På gymmet började jag alltid uppvärma på löpbandet ett par minuter. Allt eftersom veckorna gick så sprang jag längre och längre på bandet. Det var 1 km, 2,5 km, 3 km, 5 km, 4 km osv.....En dag när jag hade sprungit 5km så tänkte jag att jag skall prova om jag klarar och springa en mil. Troligtvis får jag väl gå ett par kilometer.... och vet du jag klarade 1 mil! Visst jag gick vissa sträckor, men jag hade ingen tidspress. Ett mål har väl alltid varit att jag skulle springa milen under timmen. Just denna gången på bandet tror jag det vart 1tim och 12 minuter.

Idag nu i maj så har jag varit med i ett mästerskap på 10 km och sprang på 54 minuter. Kändes jättekul att nå sitt mål. Jag har flyttat mitt mål nu och skall springa under 50 minuter nästa gång.

Köp schyssta skor, nya kläder, och hitta vänner som springer så lyckas man om man verkligen vill.

Använder själv runkeeper, för att mäta avstånd, och tid. Du hittar mig som dawwe74.

Lycka till! 
    Tack för tipset, men jag har inget gymkort då det inte finns ett nära mig med löpband, så jag kör ute istället

Svar på tråden App för att lära sig springa 1 Mil !!