• Honeybunny

Levaxin-tråden!!!

Den här tråden tänkte jag är till för dom som äter levaxin, oavsett anledning! Den är till för att kunna fråga allt man undrar. Alla som har några kunskaper om ämnet, tveka inte att skriva det du vet. Och du som har någon fråga, tveka inte att ställa den. Hoppas att det är flera kunniga på området, som hittar hit. Jag är den som INTE har några kunskaper och har därför en fundering. Jag tog blodprov den 23/4. Fick då inbokat en tid för spolning den 14/5 också. Den 14/5 fick jag provsvaret och min TSH låg på 3,4 och han skrev ut 25 mkg direkt. Men nu funderar jag på att öka dosen till 50, på egen hand, för att fortare få ner värdet till 1. Är jag bara otålig eller det en vettig ide? Jag tänkte även beställa en tid för provtagning hos vc eller hos ivf-kliniken, ca 4 veckor efter levaxinstart. Vi ska nämligen inte träffa utredningsgyn förrän i sept nästa gång. Jag äter även pergotime dubbel dos och Provera. Vad tycker ni? Hoppas att denna tråden hjälper fler än mig där ute!

Har försökt sen december 2010!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-26 13:44
    Vad sägs om att vi skapar en BIM-lista?
    Någon som är duktig på det?
    Men jag vill ändå att den primära fokusen ska ligga på levaxin-frågor/svar!
    Och BIM-listan är självklart frivillig att vara med i!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 11:23
    Bra sida med info, hitta bra läkare, ref-värden, graviditet mm mm!!
    Finns även en kontakt oss-sida, där ni kan ställa frågor om medicinen, sköldkörteln, graviditet mm!!

www.skoldkortelforeningen.se/
  • Svar på tråden Levaxin-tråden!!!
  • Honeybunny

Jag har än så länge bara ätit 25 i 3 dagar, så vet inte hur jag mår med dom än. För ungefär 2 år sen hittade jag en jättelång lista på symtom av struma och jag hade hur många som helst och det var bl.a. trötthet. Jag har känt sen dess att något är fel i min kropp, typ sjukdomskänsla. Så nu hoppas jag att jag kommer må bättre, speciellt att bli piggare är viktigast för mig. Men då håller jag mig kvar på 25 och ber om nytt prov om ca en månad. Tack för den positiva responsen om startandet av denna tråd, hoppas att fler hittar hit!

Försökt sen december 2010
  • Honeybunny

2år här med och som sagt det börjar bli riktigt tungt. Jag hade ÄL i onsdags men eftersom vi har både smågnabbats och haft stora bråk söndag-torsdag, så blev det inget sex alls dom dagarna utan först igår, jag tror att det tär på oss mer än vi egentligen anar, att gå och hoppas på något som känns så hopplöst varje gång mensen kommer! Jag hade oregelbunden cykel, då fick jag Provera. Det hjälpte inte. Sen hade jag positivt ÄL-test i 7 dagar i rad, då fick jag pergotime. Det hjälpte inte. Då blev det utredning, första besöket tog vi blodprover och gjorde vanlig kontroll. Andra besöket, 3 veckor senare, fick jag reda på blodprovssvaren och han satte in levaxin direkt. Sambon lämnade även spermaprov, som vi får besked om till hösten. Men jag vill gå och ta nytt blodprov i mitten på juni igen, så jag vet om det händer nåt alls. Gyn ville få ner mig till under 2,5, men efter allt jag läst här på fl så vill jag ner till 1! Jaja, mens om 9 dagar eller ett väldigt oväntat plus! Lycka till till er iallafall!

• Honeybunny

Vad sägs om att vi skapar en BIM-lista? Någon som är duktig på det? Men jag vill ändå att den primära fokusen ska ligga på levaxin-frågor/svar! Och BIM-listan är självklart frivillig att vara med i!

• Honeybunny
    Lillstoran skrev 2012-05-26 19:23:45 följande:
    Varför får ni inte svar förän till hösten? För oss gick det över dagen.

Pga att det finns inga tider förrän till hösten. Vi lämnade dessutom in det på Sahlgrenska, för att spara 900kr, som det skulle ha kostat på kliniken, för man vet ju aldrig vad det blir för oväntade kostnader under våra försök. När det fanns ett gratis-alternativ, så varför inte..? Men jag tror inte att det är han det är fel på, han har lyckats i ett annat förhållande 3ggr, dock bara ett levande bevis. Jag tror att det är Sahlgrenska som är långsamma, jag har för mig att Gyn sa att om han lämnar det innan sommaren, så HINNER svaren komma tills vi ska ses i sept.
  • Honeybunny
    MimmiSthlm skrev 2012-05-27 14:23:04 följande:
    Hej! Jag hoppar gärna in här. Slutade med p-piller i juli förra sommaren (efter 8 år, jag är 24 år gammal) och har fortfarande inte fått ÄL/mens än. Sökte hjälp på Sophiahemmet här i Sthlm efter 6-7 månader och jag fick då reda på att jag har Hypotyreos vilket kan vara anledningen till min infertilitet. Har nu ätit Levaxin i 13 veckor men inte fått någon mens än. Om den inte kommer igång snart, när mina värden ser bra ut, kommer jag att behöva äta ÄL-stimulerande tabletter (är dock inte så insatt i hur det fungerar än).  När jag började min behandling åt jag 25 ug för att kroppen skulle vänja sig successivt, men mina värden var oförändrade vid nästa provtagningen så jag fick höja till 50 direkt. Ska tillbaka igen nästa vecka och ta nya prover. Känner på mig att det kommer bli höjning igen. Vet dock inte vad jag har för värden, ska nog fråga nästa gång jag är där.  

När jag slutade med mina p-piller så gick det ca 6 mån utan att jag fick mensen. Gick till Gyn, hade en cysta, som skulle försvinna av sig själv. Men jag fick också börja med Provera för att sätta igång mensen, sen mådde jag psykiskt bättre, när den väl kom. Jag tycker att det är konstigt att du inte fått Provera direkt, när dom insåg att du inte haft någon mens på så länge..?
  • Honeybunny
    isadora81 skrev 2012-05-28 13:42:04 följande:
    Mina tsh-värden har stannat på 2,2. Sköterskan sa att jag inte skulle höja. Jag ska ta upp detta med gyn när vi ska dit den 14 juni. Jag har hört att man helst ska under 1 om man vill bli gravid. Vad har ni fått för referensvärden?

Jag har hört mellan 0,4-2,5 av Gyn men har läst här att andra har fått riktmärket 1 av deras Gyn. Så jag VET ärligt talat inte, men JAG siktar på 1...
  • Honeybunny
    germany skrev 2012-05-29 13:17:48 följande:
    Ehh, vet inte om du Honeybunny missat att jag  angivit samma länk redan i morse.....Och ja, där står det att många IVF-kliniker tycker att TSH på 1,0 är bra, för att bli gravid. Just därför undrar jag VARFÖR säger såå många läkare att Levaxin inte behövs vid ca 2-2,5?! Jag får inte detta att gå ihop!! T.om min IVF-klinik tycker att mitt TSH värde är bra....suck, jag blir bara så less på att måste tjata om allt som har med min kropp att göra....just kring IVF. Kan ju inte vara någon större uppoffring att låta en som gärna vill prova Levaxin få detta utskrivet. Men allt verkar handla om vilken läkare man har att gå till, och alla säger olika (enligt den uppfattning jag har fått av andra som jag har kontakt med här i andra trådar på FL) Fler som har stött på probelm med att få prova Levaxin vid liknande värde som mig (2,2) ?

Jag försökte länka direkt till gravid-frågan, men det gick inte riktigt som jag ville... Men hoppas att ni har nytta utav sidan som du la upp.. Tack för att du delade din research! Lycka till!
Svar på tråden Levaxin-tråden!!!