Honeybunny - Tack för tummarna om att vi får köra igång med IVF snart.
Ang. mitt stresshanterande så vet jag faktiskt inte om det hjälper mig att bli gravid....men helt klart så är ju stress inte bra för mitt allmänna mående och därför något som jag försöker hantera innan sterssen hunnit helt satt sina klor i mig.
Jag tävlar en hel del och har gått på föreläsning om stress & negativa tankar som helt kan sätta en ur spel, på många vis.Det är bevisat att mental träning gör skillnad, bara man är medveten om det och att det faktiskt går att styra sina tankar så att det påverkar kroppen positivt istället för negativt.
För det första så tänker jag (när stressen börjar göra sig påmind) att ingenting faktiskt blir bättre av att stressa upp sig....När stressen knackar på dörren så stannar jag helt upp och tar djupa andetag och försöker att tänka på just ingenting.....bara att andas lugnt och sansat. Bara genom att man stannar upp och blundar och andas gör att man oftast får kontroll på läget igen. Sedan "pratar" jag med mig själv tankemässigt om att jag
ska ta det lugnt, inte stressa upp mig, ingenting blir bättre utav det osv. Jag ersätter verkligen stresstankarna med andra tankar som kan mota bort stresstankarna (dessa måste du finna själv, vad du mår bäst av att tänka på)
Detta ämne kan man skriva så mkt om! Men några små enkla men viktiga punkter kan vara dessa :
* Använd tankestopp- om negativa tankar uppkommer sätt STOPP! (kan gärna ha små kort med dig där du skriver tex STOP och tittar på när du känner dig stressad. Alternativt andra fina kort där du skrivit andra lugna saker som får dig att slappna av (använd fantastin om vad du vill ska stå på just dina kort). Varför man gärna kan ha kort också är för att då kopplar hjärnan på och tar in intrycket av vad vi ser på kortet. Du kan också ha en fin bild tillsammans med en lugnande text som du sammanknippar med enbart harmoni.
* Positiva affirmattioner morgon & kväll (i mitt fall också före träning & tävling)
* Fokusera bara på det som du själv kan kontrollera, dvs dig själv.
* Ha kul & tro på dig själv!
Nu låter jag som värsta stressgurun

. Självklart drar jag också iväg i mitt mående som i mitt fall barnlösheten är värsta boven. Men faktiskt så kommer jag snabbare till "sans" nu och reser mig oftast betydligt snabbare än vad jag gjorde för ett år sedan. Försöker så gott jag kan att hantera stresen & ångesten över att inga barn har kommit till ännu....Och det blir inte sämre av att jag numera är medveten om att det går att möta stressen på ett bättre sätt än att bara låta den klampa in och enbart förstöra ännu mera för mig. Jag låter den numera inte gå rakt igenom mig och på det viset så kommer den inte riktigt åt mig med näbbar och klor.
Lycka till!