• germany

Levaxin-tråden!!!

Hej! Hoppar in här i Levaxin tråden då jag snart blir tokig över vad alla läkare säger så olika....
    För 9 månader sedan hade jag ett TSH på 1,8.
    Men då vi genomgått 3 IVF så har jag äntligen lyckats tjata mig till att få ta om TSH samt T4.
    TSH visade nu på 2,2 och T4 på 13. Enligt min läkare så är värdet fortfarande "perfekt".
    Men precis som flera av er andra redan skrivit så läser man om så många vars läkare vill ha ner deras TSH till ca 1.0.

Bör jag vända mig till en annan läkare för att få Levaxin eller törs jag helt enkelt lita på min nuvarande läkares uttalande om att mitt värde är bra för att kunna bli gravid?

Kikade nyss in på denna länk. Jag klickade på "kontakta oss".

www.skoldkortelforeningen.se

• germany

Ehh, vet inte om du Honeybunny missat att jag  angivit samma länk redan i morse.....Och ja, där står det att många IVF-kliniker tycker att TSH på 1,0 är bra, för att bli gravid.

Just därför undrar jag VARFÖR säger såå många läkare att Levaxin inte behövs vid ca 2-2,5?!
    Jag får inte detta att gå ihop!! T.om min IVF-klinik tycker att mitt TSH värde är bra....suck, jag blir bara så less på att måste tjata om allt som har med min kropp att göra....just kring IVF. Kan ju inte vara någon större uppoffring att låta en som gärna vill prova Levaxin få detta utskrivet. Men allt verkar handla om vilken läkare man har att gå till, och alla säger olika (enligt den uppfattning jag har fått av andra som jag har kontakt med här i andra trådar på FL)

Fler som har stött på probelm med att få prova Levaxin vid liknande värde som mig (2,2) ?

• germany

Nu lägger jag ner min "kamp" om att få försöka få ner mitt TSH värde.
    Har varit i kontakt med min IVF-klinik i dag och haft ett långt samtal gällande TSH.
    De anser också att mitt värde är bra för att bli gravid och att de har gjort egna studier och de ger inte Levaxin vid detta värde, punkt slut....Däremot OM jag nu blir gravid så ska nytt prov tas och då tar dom nytt beslut.

Så, nu måste jag lita på vad dom säger och inte leka doktor själv Tungan ute, men sjukt tycker jag fortfarande att det är att det ÄNDÅ är många läkare som VILL få ner TSH till 1.0.

Lycka till alla ni andra!
    Nu ska jag ruva i lugn och ro med min och min mans två små Solig

• germany
    Kattflickan skrev 2012-06-28 16:27:31 följande:
    Mina antikroppar är tydligen ok, kanske därför jag inte behandlas? Men det var på Reproduktionscentrum på akademiska jag blev nekad Levaxin vid TSH 3,97. Nya riktlinjer sa läkaren. TSH under 4.0 ska inte påverka en graviditet. Samma sak sa karolinskas fertilitetsenhet samt min husläkare. Så jag tror att det håller på vända. Jag vill gärna ha Levaxin men nu har 4 olika läkare vägrat skriva ut det till mig.
    Men Katt, så högt TSH säger inte min hemortsläkare att det är ok att ligga på om man vill bli gravid (jag har heller inte fått Levaxin och jag har legat på 1,8 resp. senast 2,2). Men över 2,5 vill han inte att värdet ska ligga på.
    Fast har du haft så högt när du blivit gravdi tidigare? Det har ju gått bra då så jag tror inte att just du behöver vara orolig över att  du ej fått Levaxin utskrivet.

Kram till dig! {#emotions_dlg.flower}
  • germany
    Lisa Lee - Kära vän, håller med Kattflickan om att du ska byta läkare och det genast! Dina värden talar ju för att du behöver Levaxin och du mår ju dessutom väldigt dåligt.
    Det är ingen omöjlighet att byta läkare. Om du inte vill byta till annan läkare där du nu går så kan du helt enkelt välja en ny vårdcentral. Själv har jag bytt till en vårdcentral ca 8 mil från mig, just för att jag ska kunna vara lite mera anonym när jag uträttar mina "ärenden" (försöker bli gravid) och sedan för att jag har försäkrat mig om att den nya vårdcentralen kommer att utföra bla TSH prover på mig när jag känner att jag vill kolla mina värden. Jag vill inte behöva tjata och åter tjata mig till dessa, för så har det varit för mig och till sist så ledsnade jag och det enda man kan göra är att byta läkare. För det finns bättre läkare som faktiskt är mera tillmötesgående.

Kram på dig och hoppas du slipper må som du mår nu.....det är ju inte bra för varken kropp eller själ. Rynkar på näsan
  • germany
    Kattflickan skrev 2012-07-23 08:54:01 följande:
    Jag blir galen!!!! Mitt TSH är uppe på 3,98 och jag är gravid. Jag får inget Levaxin av VC och Reproduktionscentrum har sommarstängt. Läkaren på VC har skickat remiss till endokrinolog men det kommer säkert ta tid. Min privata gyn har semester. Har ni tips om vart man kan vända sig för att få Levaxin.
    Va?! Men ditt TSH ska ju inte vara så högt och när man är gravid så är det ju känsligt.
    Fy vad dåligt av din VC att vägra skriva ut preparatet! Kan du inte vara mera påstridig när du talar med läkaren?
    Ring närmaste sjukshus (kvinnokliniken) och ta upp ärendet med dom.

Jag måste säga att jag blir mkt förvånad över att läkare säger så olika om detta TSH värde! Hur kan det vara möjligt att det inte finns en allmän gräns som läkarna följer?! MIn hemortsläkare säger att jag kommer att få Levaxin om mitt TSH är högre än 2,5. Och om jag blir gravid så kommer jag nog att få Levaxin om det är strax under det också.

Åh, om jag bara kunde hjälpa dig! Men lova att du inte är för snäll och säger "ja & amen" när läkarna säger nej. Och jag hoppas att du kan vända dig någon annanstans för att få Levaxin.
    Alternativt så kanske du ska överväga att lägga ut en förfrågan här om att få köpa av någon som redan äter Levaxin. Det finns säkert massor av personer här som har ätit Levaxin vid samma värde som dig och som kan ge dig en dosering som du kan följa. Jag skulle sedan inte vara rädd att tala om för din privata gyn sen att jag på eget bevåg ätit detta tills denne är tillbaka från semestern. Ingen skulle halshugga dig för att du tagit saken i egna händer och förmodligen så skulle du få fortsätta äta Levaxinet, fast sedan då med recept.

Kan inte tänka mig att ditt värde nu när du är gravid är acceptabelt.....Usch, vad utelämnad vi är i denna barnverkstad. Blir ledsen över att det som för många är så enkelt och naturligt ska vara en himla kamp för oss från början till slut. Gråter

Håller tummar för att allt löser sig till det bästa så du kan känna dig lugn.
    Kram!
  • germany
    Katt  - Men vad bra! Vilken tur att du inte gav upp!
     Vad sa enkrinologen om värdet då? Skrev han ut för att vara snäll med dig eller tyckte han att värdet var för högt i och med att du är gravid?
  • germany

I går tog jag TSH prov. Jag anar att det kan ha ökat då jag gjort 3 IVF inom loppet av 7 månader. I maj låg de på 2,2 och gränsen för att jag ska få det utskrivet av min läkare är 2,5. Inte för att jag egentligen vill ha Levaxin i vanliga fall....Men efter 3 misslyckade IVF så vill jag hellst få ner mitt TSH till 1,0 just för att kanske öka chansen att bli gravid. Annars så får det väl ligga där kring 2,5 i vanliga fall. Men jag vill ju så gärna bli gravid....

Drömde i natt att jag helt plötsligt var gravid :) Allt gick så fort liksom. Hann tyvärr ej drömma klart så jag vet inte vad fortsättningen bestod av.

• germany

LYCKA!!! Fick svar på mitt TSH prov och det låg nu på 1,2 Skrattande. Lägre än så känns inte aktuellt och detta värde utan medicin (har aldrig ätit Levaxin). Tänk så lite som kan göra en såå glad.

• germany

Någon som vet om man kan ta TSH prov om man samma dag har tagit låg dos (5 mg) kortison?

• germany

Kan medvetet försök till mindre stressande leda till att TSH värdet sjunker?
    Jag hade i våras 2,1 och i mitten av augusti tyckte jag det låg bra till, dvs 1.2 och nyss fick jag svar på provet jag tog i torsdags och det låg på 0,9, alltså det som jag hellst vill ligga på :) T4 på 16 vilket ska vara ok.

Jag har verkligen försökt tänka till när stressen över saker griper tag i mig. Försökt tänka STOP tankar och verkligen mota bort stressen som ju förstås alltid måste göra ett försök att hälsa på....
    Kan det vara så att kroppen svarar och tackar med ett bättre TSH värde för att jag försöker hjälpa min kropp så gott jag kan?

Är i allafall glad över det bra värdet...men vad hjälper det när jag går i ovisshet om jag får köra igång med IVF kommande cykel pga ev myom som kanske måste tas bort.....Alltid är det något som ska hindra ens planer Obestämd

• germany
    Honeybunny - Tack för tummarna om att vi får köra igång med IVF snart.
    Ang. mitt stresshanterande så vet jag faktiskt inte om det hjälper mig att bli gravid....men helt klart så är ju stress inte bra för mitt allmänna mående och därför något som jag försöker hantera innan sterssen hunnit helt satt sina klor i mig.

Jag tävlar en hel del och har gått på föreläsning om stress & negativa tankar som helt kan sätta en ur spel, på många vis.Det är bevisat att mental träning gör skillnad, bara man är medveten om det och att det faktiskt går att styra sina tankar så att det påverkar kroppen positivt istället för negativt.

För det första så tänker jag (när stressen börjar göra sig påmind) att ingenting faktiskt blir bättre av att stressa upp sig....När stressen knackar på dörren så stannar jag helt upp och tar djupa andetag och försöker att tänka på just ingenting.....bara att andas lugnt och sansat. Bara genom att man stannar upp och blundar och andas gör att man oftast får kontroll på läget igen. Sedan "pratar" jag med mig själv tankemässigt om att jag ska ta det lugnt, inte stressa upp mig, ingenting blir bättre utav det osv. Jag ersätter verkligen stresstankarna med andra tankar som kan mota bort stresstankarna (dessa måste du finna själv, vad du mår bäst av att tänka på)

Detta ämne kan man skriva så mkt om! Men några små enkla men viktiga punkter kan vara dessa :

* Använd tankestopp- om negativa tankar uppkommer sätt STOPP! (kan gärna ha små kort med dig där du skriver tex STOP och tittar på när du känner dig stressad. Alternativt andra fina kort där du skrivit andra lugna saker som får dig att slappna av (använd fantastin om vad du vill ska stå på just dina kort). Varför man gärna kan ha kort också är för att då kopplar hjärnan på och tar in intrycket av vad vi ser på kortet. Du kan också ha en fin bild tillsammans med en lugnande text som du sammanknippar med enbart harmoni.

* Positiva affirmattioner morgon & kväll (i mitt fall också före träning & tävling)

* Fokusera bara på det som du själv kan kontrollera, dvs dig själv.

* Ha kul & tro på dig själv!

Nu låter jag som värsta stressgurun Flört. Självklart drar jag också iväg i mitt mående som i mitt fall barnlösheten är värsta boven. Men faktiskt så kommer jag snabbare till "sans" nu och reser mig oftast betydligt snabbare än vad jag gjorde för ett  år sedan. Försöker så gott jag kan att hantera stresen & ångesten över att inga barn har kommit till ännu....Och det blir inte sämre av att jag numera är medveten om att det går att möta stressen på ett bättre sätt än att bara låta den klampa in och enbart förstöra ännu mera för mig. Jag låter den numera inte gå rakt igenom mig och på det viset så kommer den inte riktigt åt mig med näbbar och klor.

Lycka till!
Svar på tråden Levaxin-tråden!!!