Levaxin-tråden!!!
Varför får ni inte svar förän till hösten? För oss gick det över dagen.
Fick precis mina värden och började äta Levaxin i april. Nu 100 mg.
TSH 0,2 vilket var lite lågt,
T4 (fritt) 12
T3 (fritt) 4,9
Antikropparna går inte att bli av med. Vidare uppgav läkaren att man ska undvika naturmedicin med jodpreparat.
I övrigt har jag uppgett för läkaren att jag tar följande naturmediciner:
- Omega 3,
- Folsyra,
- Mitt Val Kvinna,
- D-vitamin,
- Selen.
Inget att detta verkade kontra-produktivt. Nya prover efter sommaren om inget oförutsett inträffar. 100 mg är lite högt, men p g a mina TPO-antikroppar kan jag ligga kvar på det uppgav läkaren.
Vad gäller vid lågt TSH värde. Mitt är nu 0,2 efter 100 mg.
TSH värdet är under 2,0 bra och vad jag förstår små finns ingen underfunktion T4, mitt var 8. Detta bör du dock kolla med läkare då ja jag inte är expert inom området.
I tråden IVF-start 2012 finns de som går inom landstinget i Uppsala. De synes ha fått Levaxin för riktvärdet ligger på 1,0. Så det verkar vara olika siffror.
Bedömningen kan bli olika beroende på vilken läkare som gör den.
Vid TSH-förhöjning (vanligen mindre än 10 mU/L) och normalt fritt T4, kontrolleras proverna om efter 4 veckor och samtidigt tas TPO-antikroppar. Visar kontroll av TSH, fritt T4 samma bild kan tyroxinbehandling övervägas framförallt vid symtom på hypotyreos, förhöjda TPO-antikroppar eller om diffus struma föreligger. Kvinnor med graviditetsönskan ska alltid behandlas med tyroxin vid denna lab-bild. I de flesta fall orsakas tillståndet av autoimmun tyreoidit med förhöjning av TPO-antikroppar.
Hos kvinnor med infertililtetsproblematik och positiva anti-TPO kan tyroxinbehandling övervägas även vid normala TSH-nivåer.
Observera det sista stycket där det står att kvinnor med infertilitetsproblematik kan ibland få behandling trots normala TSH-nivåer.
(i regel <2 mU/L). Vad menas med detta? Är det samma sak som TSH 2,0?
Lillnosen....så gulligt liksom Lillflickan.
Efter samma tid sjönk mitt TSH värde från 3,0 till 0,005 dvs. microskåpiskt lågt. Fick sänkt dos från 125 mg till 100 mg och då var värdet efter ytterligare veckor 0,03. Dvs. alltjämt lite för lågt. Endokrinologen tyckte dock att jag skulle ligga kvar på detta p g a mina TPO-antikroppar.
Jag har en burk Levaxin om 125 mg samt en oöppnad som jag kan hämta ut på Apoteket om det är någon som behöver. Inboxa isåfall. Jag bor i Stockholm.