Hur är ryttarens sits?
Hej,
Jag undrar om någon här vet hur ryttarens sits är? då menar jag lättsits, tvåpunktssits osv, vad dem innebär, hur många sitser det finns. Har inte riktigt förstått det och hoppas någon här kan förklara :)
Hej,
Jag undrar om någon här vet hur ryttarens sits är? då menar jag lättsits, tvåpunktssits osv, vad dem innebär, hur många sitser det finns. Har inte riktigt förstått det och hoppas någon här kan förklara :)
Lätt sits är när du står upp i stigbyglarna och när du hoppar. Två punkt sits då halvstår du och rumpan nuddar sadeln varje gång hästen tar ner bakbenen i marken
Tvåpunktssits innebär att 2 punkter på dig nuddar hästen, dvs dina skänklar enbart. Det är detsamma som lätt sist.
Alltså när man står upp i sadeln.
Trepunktssits innebär att 3punkter nuddar hästen, skänklarna som innan och även att rumpan nuddar sadeln lite. Detta kan man med fördel anbända vid hoppning när man vill komma ner och styra hästen lite mer med sitsen, men inte sitte ner tungt i sadeln utan lätt komma upp och stå över hinder tex.
Sedan finns ju nedsittning också som används mer vid dressyr eller möjligen markarbete.
Blev det klarare?