• Alessandra

Hur göra för att köttbullarna inte ska falla sönder?

brukar gå efter detta recept

500 g köttfärs
    1/2 dl ströbröd
    1 dl Arla Köket matlagningsgrädde
    2 msk finhackad lök
    1 ägg
    1 tsk salt
    1 krm peppar

Jag steker inte på hög värme eftersom de ju blir svarta jättesnabbt!

Behöver hjälp, mina köttbullar brukar falla ihop HELT, blir som köttfärs med klumpar

• Svar på tråden Hur göra för att köttbullarna inte ska falla sönder?
  • hellokill3r

Jag tror du har lite förmycket vätska i. Sänk mängden matlagningsgrädde till kanske 1 matsked eller så. Du kan också testa att riva löken istället för att hacka den, då faller de inte sönder lika lätt, och du kan använda mer lök då om du vill.

• måne11

Jag blandar i 2 ägg i smeten, sen steker jag oftast i ugnen :)
    Goda å hela köttbullar.

Hoppas det hjälpte 

• hallonbåt

Jag gör alltid mina i ugnen innan stekning. 250 grader, 5 minuter och vänd dem försiktigt och så 5 minuter igen. Formen ska stå högt upp. Fyll på med stekning i panna. :)

• She is Me

Ett ägg eller minska vätskan säger jag med. Låter du ströbrödet svälla i grädden innan du blandar resten?

• Miss P71

Jag brukar ta 1 ägg och ströbröd. låter det stå i ca 5-10 min. sedan blandar jag ihopa allt.

• StarStruck

Jag låter ströbrödet stå och svälla i mjölk 10 min och så har jag 1 ägg i smeten

• Flings

Ta bara äggulan inte vitan! Vitan gör nämligen köttbullarna extra luftiga och sväller sönder. Lika om du gör typ köttfärslimpa :) Och jag använder aldrig nå grädde, utan blandar äggula + ströbröd och låter det svälla.

• tro  hopp  kärlek

Jag mixar alltid löken i matberedaren, sen hälla i ströbröd/potatismjöl, grädde .. Låt stå en stund, Sen i med resten och mixa runt

• Magriffe

Bästa knepet : koka köttbullarna! Stek inte! Jag ställer en kastrull med vatten på spisen, har lite köttbuljong i vattnet, kokar vattnet. Rullar köttbullarna, och ner i det kokande vattnet, när de flyter upp är de färdig! Fiskar upp dem med hålslev o lägger i durkslag. :) brukar göra ganska stor sats när jag gör köttbullar, de blir perfekta att frysa in och att kunna ta ut o steka på. När de är kokta brukar jag lägga dem i ugnen i ugnsform för att få yta, eller steka dem.
    Lycka till!

• Höstbebis2010

Jag har varken ägg, ströbröd eller grädde i mina köttbullar, en liten skvätt vatten i färsen så den blir lite mer lättarbetad bara, de faller aldrig sönder.

Svar på tråden Hur göra för att köttbullarna inte ska falla sönder?