• MalinEddie

Arga bebisar och sömnmetoder

Något man stöter på ofta är föräldrar som försvarar användandet av en CIO-metod med att bebisen skrek av ilska. Anna Wahlgrens forum kryllar av arga bebisar om man ska tro henne själv. Ibland är barnen så små som en månad. De ska lämnas ensamma att skrika för att inga verktyg biter på arga barn. Skaparen av 5-minutersmetoden är av samma åsikt. Barnet är argt för att det inte vill sova och det är därför helt okej att ignorera det. Själv mår jag illa av denna beskrivning av små spädbarn. De är inte arga eller manipulerande! De skriker av en orsak, ett behov. Är det inte föräldrarnas uppgift att ta reda på vad det handlar om och tillfredsställa detta behov? Jag tycker det.
    Jag har funderat mycket på varför det är så viktigt att peka på att barnet var argt när CIO-metoder diskuteras.  Jag tror att man gärna intalar sig att barnet är argt för att göra det lättare för sig själv. Det är ett sätt att lätta samvetet. Ett försvar för att klara av att gå emot sina instinkter. Skaparna är intresserade av att sälja sin metod och att sprida detta synsätt fungerar uppenbarligen.
    Vad har ni för åsikt om detta? Ni som tror att spädbarn skriker av ilska när de utsätts för en CIO-metod får gärna svara på varför det då skulle vara okej att ignorera just denna känsla? Som jag ser det är alla känslor viktiga och barn ska givetvis få hjälp att hantera dessa om de har ett behov av det.

• Svar på tråden Arga bebisar och sömnmetoder
  • La Lola
    MalinEddie skrev 2012-05-16 22:03:34 följande:
    Gick det bra?GladTyvärr blev jag fast i den där jäkla tråden och är fortfarande.
    Det gick så där.....
    Ajdå...ja jag kunde inte låta bli att läsa den.....o sen sitta på fingrarna.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MalinEddie
    La Lola skrev 2012-05-16 22:21:23 följande:
    Det gick så där.....
    Ajdå...ja jag kunde inte låta bli att läsa den.....o sen sitta på fingrarna.
    Berätta gärna för mig hur du gör, La Lola. Så jäkla svårt att inte börja knappa speciellt om man har de dator framför sig en stor del av dagen.
  • La Lola
    MalinEddie skrev 2012-05-16 22:40:51 följande:
    Berätta gärna för mig hur du gör, La Lola. Så jäkla svårt att inte börja knappa speciellt om man har de dator framför sig en stor del av dagen.
    Man tar en paus, rör på sig, pratar med sig själv o säger allt det som man eg skulle vilja skriva....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Wimlan

MalinEddie, jag kan tyvärr inte citera från mobilen, men jag förstår inte varför du ställer frågor till mig om de där metoderna du pratar om. Jag har ju precis förklarat att jag varken har provat eller skulle få för mig att prova dem, att det hela låter både hemskt och obegripligt. Nu hoppas du att jag ska förklara hur jag tänker kring att barn kan bli trygga av att bli ignorerade!? Hur tänker DU?

• MalinEddie
    Wimlan skrev 2012-05-16 23:38:12 följande:
    MalinEddie, jag kan tyvärr inte citera från mobilen, men jag förstår inte varför du ställer frågor till mig om de där metoderna du pratar om. Jag har ju precis förklarat att jag varken har provat eller skulle få för mig att prova dem, att det hela låter både hemskt och obegripligt. Nu hoppas du att jag ska förklara hur jag tänker kring att barn kan bli trygga av att bli ignorerade!? Hur tänker DU?
    Jag ber om ursäkt om jag lät hård. Det var absolut inte min mening. Det jag reagerade på var att du jämförde det med djupt traumatiserade barn och inte förstod varför ett barn som annars får sina behov tillfredsställda men inte då inte skulle tycka att det var okej.
  • Wimlan

Va? Jag förstår fortfarande inte vad du vill att jag ska utveckla eller förklara men det JAG menade var bara att om det verkligen är sant att barn somnar tyst och lugnt i sin säng efter ett par kvällar med den här metoden, har jag svårt att tro att ORSAKEN till tystnaden skulle vara att de tystnat pga av att de "gett upp", att de insett att det är meningslöst att uttrycka behov eftersom de ändå bara blir ignorerade och övergivna. Metodens påstådda effektivitet torde ju bero på något annat eftersom det i alla andra sammanhang kräver betydligt grövre försummelse än att ignorera ett barns skrik i fem minuter, för att de ska ge upp och bli helt tysta. Jag utgick från mina egna erfarenheter av att ha nattat mina egna tre barn, och mina 25 år som förälder och 25 år med många andra barnfamiljer i bekantskapskretsen. Min äldste pojke somnade nästan alltid själv, han ville det och älskade sitt eget sällskap den sista vakna halvtimmen på dagen. Detta gjorde han knappast för att han var försummad eller ignorerad. Barn nr två däremot, ville aldrig somna ensam och behövde naturligtvis heller aldrig göra det.

• MalinEddie
    Wimlan skrev 2012-05-17 00:19:21 följande:
    Va? Jag förstår fortfarande inte vad du vill att jag ska utveckla eller förklara men det JAG menade var bara att om det verkligen är sant att barn somnar tyst och lugnt i sin säng efter ett par kvällar med den här metoden, har jag svårt att tro att ORSAKEN till tystnaden skulle vara att de tystnat pga av att de "gett upp", att de insett att det är meningslöst att uttrycka behov eftersom de ändå bara blir ignorerade och övergivna. Metodens påstådda effektivitet torde ju bero på något annat eftersom det i alla andra sammanhang kräver betydligt grövre försummelse än att ignorera ett barns skrik i fem minuter, för att de ska ge upp och bli helt tysta. Jag utgick från mina egna erfarenheter av att ha nattat mina egna tre barn, och mina 25 år som förälder och 25 år med många andra barnfamiljer i bekantskapskretsen. Min äldste pojke somnade nästan alltid själv, han ville det och älskade sitt eget sällskap den sista vakna halvtimmen på dagen. Detta gjorde han knappast för att han var försummad eller ignorerad. Barn nr två däremot, ville aldrig somna ensam och behövde naturligtvis heller aldrig göra det.
    Först och främst handlar det inte om 5 minuter. Det är 5 minuter gång på gång på gång. Det vanliga är att det tar mellan 30-60 minuter första kvällen. Det enda man ska göra som förälder var femte minut är att gå in , ge noll kroppskontakt och med bestämd ton säga en fras. Detta upprepar man så många dagar det krävs tills barnet är tyst.
    Varför tror du att barnet tystnar till slut efter denna behandling om de inte har gett upp?
    Min son har somnat själv sedan han var 2 månader men vissa undantag för känsliga faser. Det handlar inte om barn som somnar själva nöjda, utan barn som lämnas ensamma med sin gråt.
  • Wimlan

Jag undrar varför metoden fungerar, om den nu gör det, för de gånger jag tvingats avbryta nattningen eller inte kommit snabbt till barn som skrikit, så har de ju aldrig tystnat utan blivit jätteledsna och rädda och skrikit etter värre. Jag tror det krävs oerhört grav försummelse innan barn tystnar av den anledningen. Blir de tysta av den där metoden så borde det väl vara för att de fått svar på sin fråga - typ att ja, mamma är i närheten och hon är lugn och glad, alltså kan jag vara trygg och sen kommer vissa ungar på att de trivs med att somna själva. Jag vet ju inte, eftersom jag aldrig provat men visst låter en sådan förklaring rimligare än att de skulle bli lugna av skräck och övergivenhet? Tänk på hur barn är när det gäller t ex godis i affären. Vissa perioder skriker de hela tiden efter sötsaker och leksaker, men är man tydlig och förklarar lugnt att på lördag får du men inte idag, så slutar de ju skrika om godis. De slutar ju inte för att de blivit försummade utan trygga med att mamma håller vad hon lovar, godis får jag på lördag. Nu skulle jag själv aldrig få för mig att sätta gränser gällande närhet och tröst, men det jag menar är att det låter helt orimligt att det ens GÅR att få barn att bete sig som trygga och lugna med hjälp av försummelse.

• MalinEddie
    Wimlan skrev 2012-05-17 00:45:41 följande:
    Jag undrar varför metoden fungerar, om den nu gör det, för de gånger jag tvingats avbryta nattningen eller inte kommit snabbt till barn som skrikit, så har de ju aldrig tystnat utan blivit jätteledsna och rädda och skrikit etter värre. Jag tror det krävs oerhört grav försummelse innan barn tystnar av den anledningen. Blir de tysta av den där metoden så borde det väl vara för att de fått svar på sin fråga - typ att ja, mamma är i närheten och hon är lugn och glad, alltså kan jag vara trygg och sen kommer vissa ungar på att de trivs med att somna själva. Jag vet ju inte, eftersom jag aldrig provat men visst låter en sådan förklaring rimligare än att de skulle bli lugna av skräck och övergivenhet? Tänk på hur barn är när det gäller t ex godis i affären. Vissa perioder skriker de hela tiden efter sötsaker och leksaker, men är man tydlig och förklarar lugnt att på lördag får du men inte idag, så slutar de ju skrika om godis. De slutar ju inte för att de blivit försummade utan trygga med att mamma håller vad hon lovar, godis får jag på lördag. Nu skulle jag själv aldrig få för mig att sätta gränser gällande närhet och tröst, men det jag menar är att det låter helt orimligt att det ens GÅR att få barn att bete sig som trygga och lugna med hjälp av försummelse.
    Det du pratar om är önskningar. Det jag pratar om är behov. En viss skillnad. Jag är så trött så jag nästan stupar men jag fortsätter gärna diskussionen imorgon. Kan inte säga mycket vettigt nu. Sov gottGlad
Svar på tråden Arga bebisar och sömnmetoder