• Anonym (Rådvill)

Hjälp, kan man säga upp sig "utifall att eller om" om man får en tjänst?! Och hur får man reda på uppsägningstiden?

Jag är föräldraledig nu, det är tänkt att jag ska börja jobba igen (fast tjänst) i början av augusti.

Nu är jag dock väldigt intresserad av en annan tjänst, och jag tror att med min erfarenhet, utbildning och goda referenser från annan person på samma företag har en god chans att få jobbet.

Jag vet INTE hur lång uppsägningstid jag har på mitt nuvarande jobb.

Denna nya tjänst är tänkt att så smått (kanske bara någon gång i veckan under första månaden) köra igång i juli, jag kommer antagligen få besked i mitten av juni/början av juli. Gissar jag. Troligtvis åt det senare hållet.

Hmm... nu när jag skriver inser jag att jag med nöd och näppe kommer att "komma undan", om jag bara har EN uppsägningsmånad. Men tänk om jag har tre? Hur tar jag reda på det? På mitt avtal står det bara kollektivavtal typ. Hm, tråden bytte riktining...

• Svar på tråden Hjälp, kan man säga upp sig "utifall att eller om" om man får en tjänst?! Och hur får man reda på uppsägningstiden?
  • Tessan S

I de flesta kollektivavtal har du en månads uppsägning när du säger upp dig. Kanske din arbetsgivare kan släppa dig tidigare eftersom du ändå är föräldraledig men det är upp till deras goda vilja.

Vet du vilket avtal du tillhör?

♥ E 30/5 2008 ♥ M 1/4 2010 ♥ Liten BF 28/10 2012 ♥
  • Anonym (kakan)

Generellt är det väl 1 månads uppsägningstid som kollektivanställd och 3 månader som tjänsteman, om det inte stod något annat i det anställningskontrakt du skrev under.

• Khaleesi

Sök oavsett, men säg inte upp dig innan du har ett nytt påskrivet avtal! Om den nya arbetsgivaren vill ha dig så kommer de naturligtvis att ta hänsyn till den uppsägningstid du har från din nuvarande arbetsgivare. Om det finns lite goodwill så kanske du dessutom blir släppt lite tidigare, särskilt med tanke på att du ju ändå är föräldraledig nu och alltså inte gör någon nytta på ditt gamla jobb.

Och så kan du naturligtvis kolla med facket vad du har för uppsägningstid.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym

Gå in på fackets hemsida och läs vad som gäller hos dem när det kommer till uppsägning, troligtvis har du dock 3 månader om det inte står något annat.

Fast om det nya företaget vill ha en person som är duktig och har utbildning för det så får de vara ute i bättre tid, de kan tyvärr inte räkna med att man kan få sluta på sitt jobb på några veckor. Tror nog de låter dig börja när du kan om de vill ha dig. Å andra sidan så borde företaget du är ansttälld på låta dig gå på direkten i och med att du inte kommer tillbaka från föräldraledigheten om din vikare kan och vill fortsätta.

• Kjell2

Du kollar i kollektivavtalet vilken uppsägningstid du har. Eller så frågar du facket eller arbetsgivaren.

Du kan i grunden inte säga upp dig vilkorat om inte din chef accepterar det.

Är det nya jobbet inom samma företag/koncern brukar man lösa det hela på enklaste sätt, dvs cheferna kommer överrens om lämplig tidpunkt för övergång

• Anonym (Rådvill)

Tack för era svar! Jag tänker helt sonika vänta och hoppas på det bästa. Har jag en månad ordnar det sig nog, men har jag tre... jaa, då får det gå som det går.

Svar på tråden Hjälp, kan man säga upp sig "utifall att eller om" om man får en tjänst?! Och hur får man reda på uppsägningstiden?