• lisamadeleinee

6 månaders har gått ner i vikt

Hej!
    Tänkte se om det är någon mer här, vars 6 månaders haft svårt att gå upp i vikt/gått ner i vikt?
    Vår dotter hade vid 6 månaders kontrollen gått ner lite i vikt. Självklart blir man lite orolig då hon alltid haft lite krångligt med vikten.
    Fick tips att tillsätta fett i maten osv, något annat "tips" ni kan ge?
    Hon älskar gröten men är inte jätteförtjust i vanlig mat, bara viss mat som faller henne i smaken.
    När hon är vaken är hon väldigt aktiv, misstänker att viktnedgången kan bero på det.

• Svar på tråden 6 månaders har gått ner i vikt
  • Fiffi79

Min tjej gick också ner i vikt därikring 6 månader och hon var väldigt aktiv hela tiden. De sa till mig också att jag kunde tillsätta fett, vilket jag aldrig gjorde och hon har sen gått upp efter den nya kurvan hon hoppade ner till. Så bara för att din bebis gått ner en gång så behöver du inte oroa dig, hon har säkert gått upp igen nästa gång. Läste mig även till att det kunde bero på att kurvorna är gjorda efter ersättningsbarn eller något sådant så inte helt ovanligt att barnen hoppar ner lite på kurvan. Min BVC sa att det inte var något att oroa sig för när det hände utan berodde mest troligt på att hon var ett så aktivt barn som gjorde av med mycket. Så länge bebisen mår bra och verkar ha energi så behöver man inte oroa sig.

• lisa73

Råkade ut för samma vid 7 månaderskollen. Vi har nu rapsolja i gröten, hon gillar inte heller annan mat så mkt. turkisk yoghurt med frukt funkar bra också, lite fetare än vanlig.

• Fru Karlsson

Ammar du fortfarande? Om inte kan du prova att börja med majsvälling som är för sex månader.
    Innan vi började med välling gick vår son knappt upp någonting och stod still länge.Sen vi började med välling har han gått upp nästan ett kg vid varje vägning och väger precis som han ska:) Bebisar som bara får ersättning får inte i sig tillräckligt med näring.Har erfarenhet av det här då jag sett bekantas bebisar leva på bara nan.
    Dessutom har de ju ändrat det nu så nan 2 och semper 2 från sex månader heter nu tillskottsnäring.Så varför ge det till en frisk bebis lixom?

• stickkontakt
    Fru Karlsson skrev 2012-05-23 07:44:46 följande:
    Ammar du fortfarande? Om inte kan du prova att börja med majsvälling som är för sex månader.
    Innan vi började med välling gick vår son knappt upp någonting och stod still länge.Sen vi började med välling har han gått upp nästan ett kg vid varje vägning och väger precis som han ska:) Bebisar som bara får ersättning får inte i sig tillräckligt med näring.Har erfarenhet av det här då jag sett bekantas bebisar leva på bara nan.
    Dessutom har de ju ändrat det nu så nan 2 och semper 2 från sex månader heter nu tillskottsnäring.Så varför ge det till en frisk bebis lixom?
    Vilket skitsnack! Varför skulle man inte ge bröstmjölksersättning till en bebis som inte ammas? Välling är utspädd gröt och absolut inte bättre än bröstmjölksersättning. Det innehåller inte tillnärmelsevis så mycket näring som ersättningen. Att det heter tillskottsnäring är bara för att man normalt börjat ge lite fast föda i den åldern och ersättningen är ett komplement till det. 

Att gå upp 1 kg mellan varje kontroll låter för övrigt inte särskillt hälsosamt det heller. 
  • Fiffi79

Jag tror det löser sig av sig självt. Jag gjorde som sagt inget annorlunda och sen gick hon upp som hon skulle men hade hoppat ner en kurva. Så vänta in nästa kontroll och se hur det ser ut då.

Svar på tråden 6 månaders har gått ner i vikt