Varför bryr ni er inte om hur ni ser ut ??
Men alltså, nu måste jag fråga - det här med omatchat, det är ju så det är modernt att se ut, typ som hipsters mfl. Det finns ju även i barnmodet, att blanda färger och mönster på ett sätt som inte gjorts förut.
Jag som är uppväxt på 70-80-talen lärde mig att skor måste passa ihop med ytterkläder och väska, färger med varandra osv så att jag mår lite dåligt när jag ser att en kvinna har tex två olika blommönster på sig, eller rutiga byxor med en kofta i två färger med muddar och kanter i avvikande färg och utan att en färg kommer igen . För det passar inte ihop, enligt vad jag fått lära mig.
MEN jag fattar också att det är ett slags textil ironi, ett sätt att leka med ett klädval av typen se ut-som-en-tönt-som-gått-vilse-i-tvättkorgen-år-1988, en historisk blinkning och att det är helt avsiktligt.
Och jag fattar att det faktum att det gör ont i mig när jag ser det, det är ett tecken på att jag är en tant. Tecknet är nämligen när man inte spontant vill följa nya moden utan, om man inte hindrade sig själv, skulle klä sig som när man själv var som snyggast. Och att man kallar det att vara snyggt klädd, proper, ordentlig eller liknande...