• DR DREI

Folkdräkten.

Befinner mig i Norge, 17 maj imorgon, varit en massa konfirmationer och dylikt, folk går omkring i sin landskapsdräkt, så jäkla sexigt Skrattande vi behöver mer sånt i sverige. Här hittade jag de finaste, nordlands bunad. finns i 2 färger. dessa damer var ju inte så sexy måste tilläggas.. 

">

ska vi slå ett slag för detta nu då..

• Svar på tråden Folkdräkten.
  • DR DREI

Läckert. Fast den gröna e ju inte dum heller, 

• BuoBä
    DR DREI skrev 2012-05-16 13:55:54 följande:
    Nationaldagen, dop. vigsel, konfirmation, födelsedag, finns massor av tillfällen Skrattande

Jag har ingen själv, men måste skaffa, men vet inte vilken, jag e ju som utvandrad så jag kan ju inte ha en svensk variant. De är ganska dyra, läste om de i tidningen idag, 35000 för damernas är standardpris.. 

Klart du ska ha en svensk dräkt om du är svensk från början! Finns massor med fina dräkter runt om i Sverige.

Det finns för övrigt en "unionsdräkt" som jag tycker är snyggare än sverigedräkten:

finncdn.no/mmo/2/222/499/32_-729162518.jpg

• DR DREI

De är rätt dyra, googlade lite, 18000 begagnade, ny över 20000, sen tillkommer nog silvret, en massa smågrejer så man hamnar nog som tjej uppemot 30000 iallafall..

• Khaleesi
    BuoBä skrev 2012-05-16 14:11:36 följande:

Klart du ska ha en svensk dräkt om du är svensk från början! Finns massor med fina dräkter runt om i Sverige.

Det finns för övrigt en "unionsdräkt" som jag tycker är snyggare än sverigedräkten:

finncdn.no/mmo/2/222/499/32_-729162518.jpg

Den var riktigt fin!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • DR DREI

Jag önska jag vore tjej nästan, så fina är de. Tungan ute kollade in herrarnas, 18000 kr, sen silver till det, 8000 kr till. så 26000 kr hehe, billigt..

• BuoBä
    DR DREI skrev 2012-05-16 14:17:13 följande:
    Jag önska jag vore tjej nästan, så fina är de. Tungan ute kollade in herrarnas, 18000 kr, sen silver till det, 8000 kr till. så 26000 kr hehe, billigt..
    De flesta norska herrdräkter har ju "bomblucka" bak. Inte jättesexigt kanske... Men å andra sidan, hur sexiga är de kyckling-gula knäbyxorna med tofs som många svenska herrdräkter har... Det är någon herrdräkt från dalarna som har ett rejält skinnförkläde, det är manligt.
  • BuoBä
    Khaleesi skrev 2012-05-16 13:57:22 följande:
    Kolla Tradera och Blocket. Där kan du hitta folkdräkter för runt 3000 kr.

Ja oj, vad många det låg ute, till låga priser jämfört med vad det kostar att få en uppsydd. Vill bara till att man hittar en från rätt ställe, i rätt storlek.

• Khaleesi
    BuoBä skrev 2012-05-16 14:21:11 följande:
    De flesta norska herrdräkter har ju "bomblucka" bak. Inte jättesexigt kanske... Men å andra sidan, hur sexiga är de kyckling-gula knäbyxorna med tofs som många svenska herrdräkter har... Det är någon herrdräkt från dalarna som har ett rejält skinnförkläde, det är manligt.
    En kille i min årskull vågade ha sin folkdräkt med kycklinggula byxor med knätofsar när vi tog studenten. Inget fel på sexigheten hos den killen, kan jag lova. Mycket sitter ju i att våga bära upp dräkten. Känner man sig löjlig med knäbyxor så kommer man också att ge ett löjligt intryck.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Lisastina

men de norska är i måååånga fall komponerade på typ 20-talet, inte del i en obruten tradition, de svenska smäller högre, dvs de som har en levande tradition. 
    Men en del norska klutar/hattar är senmedeltida, så de får fler poäng på det sättet, tycker jag iallafall.  

• Argo
    Khaleesi skrev 2012-05-16 13:57:22 följande:
    Kolla Tradera och Blocket. Där kan du hitta folkdräkter för runt 3000 kr.

Jag har min mest på midsommarafton och bröllop.
    Värsta rean ju, 219 spänn!

http://www.tradera.com/snygg-och-sexig-klanning-folkdrakt-vintage-retro-ny--auktion_301743_134026517

Eller så får man låtsas vara från Västerbotten:
     http://www.tradera.com/folkdrakt-vasterbotten-liten-dam-hembygdsdrakt-sockendrakt-auktion_1635_154938493

Njae, själv tycker jag nog att ska man ha folkdräkt så bör den komma från det man ser som sina hemtrakter och i så fall är det bara till att låta sy upp en sockendräkt - för en 20-30 papp ungefär.
  • DR DREI

va ute i 17 majtåg idag, så fina alla kvinnor är i sina bunader. very sexy Drömmer

• 20120523

Jag tycker det är rasistiskt att diskutera specifika folkdräkter och i synerlighet om det gäller Svenska folkdräkter, tycker vi ska föregå med gott exempel och ha en mångfaldsdräkt istället och på vår nationaldag så kan vi ha en fin mångfaldsdag istället där vi dansar Afrikansk dans,läser koranen och kanske tar en nubbe tillsammans hand i hand.

Det var precis såhär det började i Nazityskland och det är inte rätt det ni gör.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för att dumma SD bara kommer med fakta,siffror och statistik
  • hägge

Det är ju helt underbart med folkdräkter! Tycker att fler ska börja med folkdräkter i Sverige. :)
    Själv tycker jag att många norska folkdräkter är mycket finare än dom svenska..

Vilken svensk folkdräkt tycker ni är vackrast?  

Svar på tråden Folkdräkten.