• frippe02

Tillfällig föräldrapeng i samband med födsel - ta ut men jobba?

Har ett jäkla bekymmer. Barnet ska landa när som helst. Jag kommer bara kunna ta ut 5 dagar pga ett väldigt intensivt jobbande. De andra 5 tänkte jag skänka till svärmor. Det gick inte om jag inte var inlåst, på sjukhus eller fader okänd.

Därför tänkte jag vara hemma 5 dagar och sedan börja jobba, men ändå ta ut dessa andra 5 och sedan skänka slantarna till min kära svärmor.

Hur granskas dessa saker? Stickprov? Är det safe att köra en liten sån här sk fuling? (Klart det inte är men blir man upptäckt?)

• Svar på tråden Tillfällig föräldrapeng i samband med födsel - ta ut men jobba?
  • Miloxan

Skulle inte chansa att ta ut dagarna och jobba samtidigt, de tar stickprov ibland. De gjorde det när jag var hemma med sjukt barn. Jag undrade varför ja aldrig fick ersättning så ja ringde och kollade och då hade de lagt mitt ärende på is tills de hade tid att ringa min arbetsgivare för att kolla.....suck...har aldrig fuskat och fick ändå vänta på ersättning i 2 månader eftersom de tydligen inte hinner ring och kolla så snabbt.

• Miloxan

man kan ju dela upp dagarna om man vill, mitt ex tog 5 dgr sen tog han 1 dag/v i 5 v...och då var det barn nr 4 som kom....kanske ett alternativ för er, svärmor kanske har några semesterdagar att ta ut istället.

• Miloxan
    Miloxan skrev 2012-05-16 15:05:32 följande:
    man kan ju dela upp dagarna om man vill, mitt ex tog 5 dgr sen tog han 1 dag/v i 5 v...och då var det barn nr 4 som kom....kanske ett alternativ för er, svärmor kanske har några semesterdagar att ta ut istället.
    alltså då pratar jag om de 10 första pappadagarna i samband med barnets födsel.
  • frippe02

Jag vet hur regelverket ser ut kring detta. Men det är inte min fråga. Min fråga är om man praktiskt kan göra detta och vad skulle påföljden kunna bli?

• CeeJay

Påföljden kan bli böter och fängelse, om brottet klassas så. Läs mer på FKs hemsida.

Slumpvisa kontroller görs alltid, vet inte exakt på hur många procent av ärendena, och om man kommer med i en kontroll och det misstämmer gör handläggaren bedömning om det kan röra sig om brott eller "miss". Om man arbetar en hel vecka och samtidigt tar ut TFP vid barns födelse skulle i alla fall jag klassa ärendet som medvetet fusk och skicka vidare till fusk-enheten.

Det första som händer är att du blir återbetalningsskyldig. Sen kan en större utredning dras igång där man tittar på alla dina ersättningsärendet under 1 års tid. Hittar man fler fel alt att det är uppenbart fusk kan alltså en polisanmälan göras.

Och även om polisanmälningarna inte brukar dras så långt när det inte gäller stoooora summor är jag osäker på vad som händer i tex brottsregister. Om man får en prick pga anmälningen alltså.     

• Hannah76
    frippe02 skrev 2012-05-17 10:59:56 följande:
    Jag vet hur regelverket ser ut kring detta. Men det är inte min fråga. Min fråga är om man praktiskt kan göra detta och vad skulle påföljden kunna bli?

Bedrägeri?

Du kan inte ta ut halva dagar?
  • Dixie
    frippe02 skrev 2012-05-17 10:59:56 följande:
    de kan ju ringa ditt jobb och kontrollera - det har de gjort för mig när jag har tagit ut vård av sjukt barn.
    jag skulle aldrig chansat på att fuska - du har ju 60 dagar på dig att ta ut dessa dagar
  • Hoppfull84

men du kan väl ta ut fem dar den veckan du kan vara ledig, två till samma helg(man har ju 7dar/vecka att att föräldrapenning på) sen är jag lite osäker om man "måste" ta ut dom i en klump eller om du kan ta ut två till lör-sön veckan efter osv. men det jag VET är att du inte får ta ut fp-dagar för en dag då du jobbar, men du jobbar väl inte 7 dar i veckan så de lediga dagarna borde du få ta ut fp dagar på tycker man.
    vet att man iaf får ta halvdagar och på så vis vara halvledig i 20 dagar om man vill så man borde ju få ta ut dom med lite uppehåll imellan. ring fk och fråga, du måste ju inte uppge namn och personnummer om du nu känner dig osäker.

• Seven Costanza
    Hoppfull84 skrev 2012-05-18 21:11:33 följande:
    men du kan väl ta ut fem dar den veckan du kan vara ledig, två till samma helg(man har ju 7dar/vecka att att föräldrapenning på) sen är jag lite osäker om man "måste" ta ut dom i en klump eller om du kan ta ut två till lör-sön veckan efter osv. men det jag VET är att du inte får ta ut fp-dagar för en dag då du jobbar, men du jobbar väl inte 7 dar i veckan så de lediga dagarna borde du få ta ut fp dagar på tycker man.
    vet att man iaf får ta halvdagar och på så vis vara halvledig i 20 dagar om man vill så man borde ju få ta ut dom med lite uppehåll imellan. ring fk och fråga, du måste ju inte uppge namn och personnummer om du nu känner dig osäker.
    Det första tio dagarna kan endast tas ut på arbetsdagar.
Svar på tråden Tillfällig föräldrapeng i samband med födsel - ta ut men jobba?