Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.

Våra dotter är multiallergisk mot både förämnen, pollen och pälsdjur. Detta vet skolan om eftersom de bla fått byta kapprum till henne pga klasskompisar som använder stallkläder i skolan utan att tvätta dem emellan och dottern då reagerar på det (tros att hon dagligen äter allergimediciner). Dotter har så pass allvarliga allergier att hon alltid måste ha med sin en Epipen (akutmedicin mot anafylaktiskt chock) för säkerhets skull. 

Nu beslutade skolan att de skulle annordna en utflyckt till lokala ridskolan och ha djurdag då alla skulle få ta med sig sina husdjur till skolan och berätta om dem.
    När vi ifrågasatte det lämpliga med dessa aktiviteter med tanke på vår dotters allergier blev lärarna skitsura. De ställde in allt och har till de andra barnen i klassen sagt att det beror på vår dottern. Nu är det andra barnen sura och taskiga mot vår dotter.

Ska det vekligen få gå till på det här sättet?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.
  • Dr Mupp
    Severus skrev 2012-05-16 18:23:40 följande:
    Resten av klassen kunde väl åkt?
    Ser inte vitsen med att avblåsa en aktivitet pga en person
    Hur skulle de lösa problöemet med att alla barnen behöver ducsha och byta kläder innan de kommer tillbaka till skolan och hur skulel en djurdag ordnad utan att dottern blir lidande? Skulle det tas med ett dussin eller mer pälsdjur till skolans lokaler så hade de behövt allergisaneras sen.

Djurdagen hade tex gått att ordna så att alla får ta med bilder av sina husdjur och bersätta om det och stallbesöket hade ju kunnat byta ut mot nått annat besök istället.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Severus skrev 2012-05-16 18:38:40 följande:
    Gäller det enbart allergier?
    Eller ska de med fysiska funktionshinder styra vad resterande elever får göra?
    De med fysiska funktionshinder kan oftast delta på sina villkor.

Och ja finns den en i klassen som sitter i rullstol så är inte vandring i fjällen en lämplig skolaktivitet eftersom hen inte kan vara med. Man kan istället göra nått annat med hela klassen, nått som fungerar även om en sitter i rullstol.
  • Dr Mupp
    Mrs Lilac skrev 2012-05-16 18:42:45 följande:
    Folk i allmänhet verkar inte få in i skallen att vissa kan dö av sina allergier. Klev en gång på tåget i en djurvagn med mina 2 hundar. Då var där en lågstadieklass i vagnen. En pojke satt och skruvade på sig och tittade oroligt på hundarna. Jag tänkte först att han var rädd, men en av fröknarna såg honom och sa att "det är ingen fara Gustav, pälsen kommer inte dit bort" (satt ngn rad bort). Jag förstod då att han är allergisk och eftersom jag är uppväxt med en superallergisk bror så vet jag att han kan få allt till kli i ögonen till akut andnöd och anafylaktisk chock. Han ska inte behöva vara rädd för sitt liv bara för att fröknarna inte har vett att kliva på en icke djurvagn. Men även lite kli i ögonen kan ju vara väldigt jobbigt och förstöra en utflykt! Jag blev väldigt arg och röt åt fröknarna att "ni får väl för fan kliva på en med djurförbud så han ska slippa bli allergisk!" sa snabbt "det är inte ditt fel" till den ngt uppskrämda ungen som log lite blekt tillbaka. Sedan gick jag till andra änden av vagnen. Fröknarna skämdes och sa ngt i stil med "vi tog fel vagn, "eller liknande. Dom tyckte säkert jag överreagerade men jag blir så trött på att folk inte förstår. Samma sak med nötter i lösvikt. Tycker dom det är värt att riskera att ngn ovetandes kliver in i affären och plötsligt får en anafylaktisk chock och kanske dör?
    Folk verkar tro att allergier är pjosk och larv. 
  • Dr Mupp
    Severus skrev 2012-05-16 18:49:19 följande:
    Vår kommun har t.ex temadagar för skolan. De är samma sak varje år
    Kan man inte delta, eller inte vill så finns det alternativ
    Det är det jag ville framföra.
    Alternativ. Inte att aktiviteter som alla vill fara på ställs in

Och jag vet att allergier och olyckor och funktionshinder inte är samma sak
    Fortfarande anser jag det är fel att en person styr aktiviteter som rör en hel klass
    Så i dina ögon så är det helt ok om min dotter hamnar på akuten eller i värsta fall dör för att de andra barnen ska få titta på hästar och andra djur på skoltid?

Stallbesök innebär att alla barn behöver duscha och byta kläder innan de kommer tillbaka till skolan, annars kommer min dotter reagera på kläderna, så allergisk är hon. Hon reagerar redan på den tjejen som har stallkläder i skolan, att det skulle bli 60 till i stallkläder skulle bli rent livsfarligt. 
    Djur i skollokalerna skulle innebära att dottern inte kan vara där utan att riskera sin hälsa innan loklaerna är allergisanerade.
  • Dr Mupp
    Severus skrev 2012-05-16 18:55:08 följande:
    Inte fasen ska de tillbaka till skolan efter stallet!!!!??
    Det vore ju rent idiotiskt!!
    Tänkte mig en "normal" friluftsdag/temadag som avslutas efter aktiviteten
    Här var det tänkt stallbesök på förmiddagen, sen till skolan och ha lunch och resten av dagen vanlig skoldag. 
  • Dr Mupp
    Tow2Mater skrev 2012-05-16 18:58:33 följande:
    Du kunde ju frågat om deras plan för sanering. Inte omöjligt att ordna.
    Lättare om alla tar med bild på djuren istället, vilket jag föreslog, men då valde de att ställa in istället. 

Jag tror inte en djurdag skulle vara det bäesta för husdjuren heller. Tror det skulle kunna bli riktigt stressigt och kunna sluta i olyckor, antingen djur som smiter eller blir skadade eller barn som blir bitna eller rivna (och vem vet kanske finns det fler barn som har allergier där det inte blivit diagnosterat än för att barnet inte utsätts för en massa djur) 
Svar på tråden Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.