Inlägg från: Hallonröd |Visa alla inlägg
  • Hallonröd

Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.

Men herreguud...nej så får det verkligen inte gå till Lärarna borde veta bättre än att hänga ut er dotter, fy fasen så elakt! Korkat av dem att anordna nånting sådant när det vet om er dotters allergier Obestämd 

• Hallonröd
    Severus skrev 2012-05-16 18:23:40 följande:
    Resten av klassen kunde väl åkt?
    Ser inte vitsen med att avblåsa en aktivitet pga en person
    Ok, och TS dotter skulle bli lämnad utanför...är också taskigt om nåt? Bättre då att anordna en aktivitet där alla kan vara med..?!
  • Hallonröd
    Severus skrev 2012-05-16 18:30:09 följande:
    Uppfattade det som att stallbesök och medtag av djur var vid samma tillfälle och plats.

Att barnen inte ska få träffa djur låter väl lite långsökt?
    Så länge det inte sker i klassrummet.
    Träffa djur kan de väl göra på fritiden,  inte alls nödvändigt att det just ska ske på skoltid?
  • Hallonröd
    Liten elak och intelligent skrev 2012-05-16 18:34:37 följande:
    Jag tycker inte man kan begära att hela klassen ska avstå en utflykt pga ett barns sjukdom/funktionshinder.
    Jag tycker inte att man planerar en sådan utflykt när man vet hur läget är...TS dotter kan ju inte rå för att hon är allergisk, ska hon bli uthängd för det och ev. bli lämnad utanför när alla andra åker iväg bara för att lärarna planerar sånt som TS dotter inte kan vara med på?!
  • Hallonröd
    Severus skrev 2012-05-16 18:36:38 följande:
    Liten elak och intelligent
    Tycker som du
    Varför ska en hel klass drabbas pga EN

Ska man avblåsa idrottsdagar eftersom Pelle sitter i rullstol?
    Är väl inte riktigt samma sak ändå...då skulle man ju förbjuda barn att gå och springa överhuvdtaget i så fall....
  • Hallonröd
    Severus skrev 2012-05-16 18:41:30 följande:
    Här i kommunen gör de iaf att så att det finns alternativ för de som inte kan/vill delta på vissa aktiviteter
    Det är klokast

Ebba med brutet ben kan inte åka med på klassens skiddag
    Antingen får ingen åka, eller så får de andra t ex korvgrillning, film osv
    Men att ett barn går och bryter benet är ju en olyckhändelse...det är skillnad. Klassen kan åka på skiddagen ändå!

Ts dotter har ju inte helt plöstligt blivit allergisk...
  • Hallonröd
    Kajee skrev 2012-05-16 18:36:06 följande:
    Barn klarar sig utmärkt utan att behöva se djur genom skolans försorg.
    Jag har inte tagit med mina elever på ridning och jag har vägrat djurdagar (till andra lärares ilska, idén uppkom vid ett tillfälle eftersom en lärare inte hade hundvakt en dag). Samtidigt vill ingen ta in björkLÖV i skolan på avslutningen eftersom det kan finnas allergier. (Fastän björken blommat färdigt och pollenet är borta från löven pga regn).Det finns massor av andra aktiviteter man kan göra som inte blir jobbiga för allergikerna.

• Hallonröd
    Severus skrev 2012-05-16 18:49:19 följande:
    Vår kommun har t.ex temadagar för skolan. De är samma sak varje år
    Kan man inte delta, eller inte vill så finns det alternativ
    Det är det jag ville framföra.
    Alternativ. Inte att aktiviteter som alla vill fara på ställs in

Och jag vet att allergier och olyckor och funktionshinder inte är samma sak
    Fortfarande anser jag det är fel att en person styr aktiviteter som rör en hel klass
    Men varför ska lärarna ska planera sådant från första början när man vet hur det ligger till...och gå ut med det i klassen?! Hur fasen lär man barn förståelse och empati med ett sådant beteende?!
Svar på tråden Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.