• Dr Mupp

Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.

Våra dotter är multiallergisk mot både förämnen, pollen och pälsdjur. Detta vet skolan om eftersom de bla fått byta kapprum till henne pga klasskompisar som använder stallkläder i skolan utan att tvätta dem emellan och dottern då reagerar på det (tros att hon dagligen äter allergimediciner). Dotter har så pass allvarliga allergier att hon alltid måste ha med sin en Epipen (akutmedicin mot anafylaktiskt chock) för säkerhets skull. 

Nu beslutade skolan att de skulle annordna en utflyckt till lokala ridskolan och ha djurdag då alla skulle få ta med sig sina husdjur till skolan och berätta om dem.
    När vi ifrågasatte det lämpliga med dessa aktiviteter med tanke på vår dotters allergier blev lärarna skitsura. De ställde in allt och har till de andra barnen i klassen sagt att det beror på vår dottern. Nu är det andra barnen sura och taskiga mot vår dotter.

Ska det vekligen få gå till på det här sättet?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.
  • Kajee

Barn klarar sig utmärkt utan att behöva se djur genom skolans försorg.
    Jag har inte tagit med mina elever på ridning och jag har vägrat djurdagar (till andra lärares ilska, idén uppkom vid ett tillfälle eftersom en lärare inte hade hundvakt en dag). Samtidigt vill ingen ta in björkLÖV i skolan på avslutningen eftersom det kan finnas allergier. (Fastän björken blommat färdigt och pollenet är borta från löven pga regn).Det finns massor av andra aktiviteter man kan göra som inte blir jobbiga för allergikerna.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • ElinoreK

Extremt dåligt av skolan att peka ut din dotter som skyldig till inställd utflykt åh djur dag... De tycker jag du ska ta upp med någon på ditt kommun kontor, så får de bara inte gå till!!! 

Sen vet jag sen jag gick i skolan att vi hade en kille i min klass som va JÄTTE allergisk (som din dotter) åh skolan anordnade djurdag åh utflykter till ridskolor, ladugårdar m.m. för oss andra!! Dock ej några djur inne i skolan!!!!  Men då i samförstånd med föräldrarna till denne pojke och han fick stanna hemma de dagarna, nu va ju hans föräldrar nöjda med de för de hände ju så sällan, i princip aldrig :P

Så tycker de är tråkigt att de andra barnen inte får komma iväg men som lärare får dom absolut ALDRIG "peka ut" din dotter som den skyldige, det är extremt lågt gjort!! Dom kunde ju ha frågat er innan, hur ni hade ställt er till något sådant upplägg.... 

• Severus

Liten elak och intelligent
    Tycker som du
    Varför ska en hel klass drabbas pga EN

Ska man avblåsa idrottsdagar eftersom Pelle sitter i rullstol?

• Kajee
    Hallonröd skrev 2012-05-16 18:32:39 följande:
    Träffa djur kan de väl göra på fritiden,  inte alls nödvändigt att det just ska ske på skoltid?

Exakt. Det finns annat man kan göra. Något som alla kan göra.
  • Hallonröd
    Liten elak och intelligent skrev 2012-05-16 18:34:37 följande:
    Jag tycker inte man kan begära att hela klassen ska avstå en utflykt pga ett barns sjukdom/funktionshinder.
    Jag tycker inte att man planerar en sådan utflykt när man vet hur läget är...TS dotter kan ju inte rå för att hon är allergisk, ska hon bli uthängd för det och ev. bli lämnad utanför när alla andra åker iväg bara för att lärarna planerar sånt som TS dotter inte kan vara med på?!
  • Severus

Gäller det enbart allergier?
    Eller ska de med fysiska funktionshinder styra vad resterande elever får göra?

• Liten elak och intelligent

Klart de inte ska peka ut ett barn som skyldigt. Annars så tycker jag inte att det är rimligt att de andra ska avstå. Det finns många andra aktiviteter som man också kan avstå men då de ändå är givande så har man dem. <Var ska man dra gränsen? Inte gå till en lekplats för att en rullstolsburen elev inte kan klättra i klätterställningen? Inte gå på konsert pga ett ljudkänsligt barn med autism?

• Kajee
    Severus skrev 2012-05-16 18:36:38 följande:
    Tycker som du

Vi har haft idrottsdagar med rullstolsbundna elever. De deltar på sina villkor och ibland har det varit helt jämbördigt med övriga elever. Det går inte att jämföra med allergier eftersom en idrottsdag inte heller får en rullstolsbunden att bli akut sjuk.
  • Hallonröd
    Severus skrev 2012-05-16 18:36:38 följande:
    Tycker som du

Är väl inte riktigt samma sak ändå...då skulle man ju förbjuda barn att gå och springa överhuvdtaget i så fall....
Svar på tråden Skolan pekar ut dottern för att hon är allergisk.