• Philippa

En fråga om torrfoder till innekatt

Jag har sett ett foder som är till långhåriga innekatter samt ett foder som är för kastrerade katter. Båda är Hills.

Min katt är långhårig, innekatt och kastrerad.

Vilket av torrfodrena är bäst då?   

• Svar på tråden En fråga om torrfoder till innekatt
  • Idaped

Jag har en skogis och han får fodret hair and skin från royalcanin, fodret motverkar hårbollar samt ska göra så att dem fäller mindre, få finare och glansigare päls. Tycker faktiskt fodret håller vad det lovar (:

• nemo1

Skippa allt vad foder med sterilized, light och allt dom hittar på för att sälja. Köp ett normalt vuxenfoder, det behövs inget annat larv. Det är bara försäljningsknep.
    Jag skulle inte rekommendera Hill eller RoyalCanin då båda dessa innehåller väldigt mycket spannmål=fetma, sjukdom.
    Eukanuba fick bäst i test tex. Porta21 sensible, Applaws, Orijen, Zewe Peak.
    Läs på om foder innan du bestämmer dig.
    En bra regel är att animaliskt protein (tex kyckling) alltid ska stå först, gärna på andra tredje plats också, då finns det mest av det. Det ska innehålla mycket fett och så lite kolhydrater som möjligt. Katter tar sin energi från fett och inte kolhydrater som vi människor.
    Sedan kan jag starkt rekommendera blötmat, tex Mjua tetra då detta är ett helfoder nu för tiden och betydligt mycket bättre än alla torrfoder. 

• ForReal
    nemo1 skrev 2012-05-16 21:55:04 följande:
    Skippa allt vad foder med sterilized, light och allt dom hittar på för att sälja. Köp ett normalt vuxenfoder, det behövs inget annat larv. Det är bara försäljningsknep.
    Jag skulle inte rekommendera Hill eller RoyalCanin då båda dessa innehåller väldigt mycket spannmål=fetma, sjukdom.
    Eukanuba fick bäst i test tex. Porta21 sensible, Applaws, Orijen, Zewe Peak.
    Läs på om foder innan du bestämmer dig.
    En bra regel är att animaliskt protein (tex kyckling) alltid ska stå först, gärna på andra tredje plats också, då finns det mest av det. Det ska innehålla mycket fett och så lite kolhydrater som möjligt. Katter tar sin energi från fett och inte kolhydrater som vi människor.
    Sedan kan jag starkt rekommendera blötmat, tex Mjua tetra då detta är ett helfoder nu för tiden och betydligt mycket bättre än alla torrfoder. 
    Håller med. Satsa på Eukanuba eller nån av de andra som nemo nämner, som innehåller ännu mera kött. Håller med om att mat för långhåriga/steriliserade är larv, faktiskt :)
  • IceJossan

Blötmat är det bästa - innehåller endast köttprodukter och vatten i den mängd katten är gjort för att få i sig via maten :) Inget annat skit, i alla fall inte om du köper Mjau eller Bozita. Många andra märken innehåller däremot både spannmål och socker :S

• Philippa

Pratade med min grannne vars man är veterinär... han sa att det är mycket viktigt att en katt som är kastrerad äter mat för kastrerade katter för den maten innehåller nåt ämne som motverrkar njurstenar... som tydligen kastrerade katter kan få... och kan dö av.

• tinis77

Mina kastrerade katter äter mjau burkmat nu, tidigare åt de porta 21. De är i bra hull och mår toppen.
    Tidigare åt de ett foder som skulle motverka urinsten (från veterinär), och då fick min ena katt just urinsten...

• IceJossan
    Philippa skrev 2012-05-17 14:59:35 följande:
    Pratade med min grannne vars man är veterinär... han sa att det är mycket viktigt att en katt som är kastrerad äter mat för kastrerade katter för den maten innehåller nåt ämne som motverrkar njurstenar... som tydligen kastrerade katter kan få... och kan dö av.

Njä, sånt är oftast inte riktigt sant. Veterinärer får minimalt med utbildning inom just katter näringslära. Utbildningarna inom det hålls främst av fodertillverkarna själva som naturligtvis påstår att just deras foder är de bästa och deklarerar om varför.

Det mest rimliga brukar vara att halvt bluda för det andra säger och själv börja forska inom ämnet. Det finns oerhört mycket studier och forskning gällande just kattmat och katters näringslära!

Det viktiga är hur som helst att efterlikna den föda som katten är anpassad för att jaga och äta - smågnagare och småfåglar. Vad består ett bytesdjur av, allt som allt? Äts de tillagade eller råa? Ligger de serverade i skålen dygnet runt? Betar katter spannmål på åkrarna? Hur mycket vätska är de gjorda att få i sig via maten?

• nemo1

Hahaha... lyssna inte på veterinärer som pratar foder, dom har inte en aning. 
    Om du inte tror oss så läs på innehållsdeklartionen. 

• Paksenarrion

Har man en katt som har problem med urinstenar så finns det medel att strö på maten (minns dock inte vad det heter)

• Philippa

Nu blir jag galet förvirrad......:-0 Hur ska jag hitta info om allt detta? Ska jag googla på kattens mat, eller?

• Paksenarrion
    Philippa skrev 2012-05-17 20:59:46 följande:
    Tack!! I morgon ska det inköpas Eukanubas torrfoder
    Om det är det du känner är bäst. Jag är för blötmat med fibertillskott för långhåriga katter, men det är jag det
Svar på tråden En fråga om torrfoder till innekatt