• 3 barns mamma84

Vad tycker du om 5-minutersmetoden ?

Jag som mamma skulle aldrig välja testa 5 mm men jag skulle inte säga nej och jag skulle aldrig peppa någon till att testa på 5 mm .
    Jag som mamma vill såklart gå fram kanske inte direkt så fort ungen skulle gråta.
    Utan skulle gå fram då jag ser att det inte blir lugnare.
    Såklart tröstar jag och ser om något är tokigt antingen välling/ersättning/ammning/blöja/napp/snuttefilt men om det inte skulle hjälpa skulle jag ta honom/henne upp till mig eller pappan.
    Men jag tycker inte 5 mm är barnmisshandel och inget man skas anmälas mamma/pappan för.
    Då skulle halva av familjeliv anmälas för barnmisshandel Obestämd

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om 5-minutersmetoden ?
  • lövet2

Jag anser att 5mm är misshandel i vissa fall.
    Jag anser att 5mm är försummelse i många fall.
    Jag anser att 5mm är en kränkning av barnet i de flesta fall.
    Jag anser att 5mm skadar relationen mellan barn och föräldrar i alla fall.

• Queenie70

Tror verkligen inte att 50% av föräldrar använder sig av 5mm. De allra allra flesta har nog vid det här laget förstått att det inte är nån särskilt bra ide´.

• Mynta

5mm är vidrigt. Det finns ett begrepp för det man faktiskt lär barnet genom att använda sig av metoden, "Inlärd hjälplöshet". Googla det, det är ingen vacker läsning...

• MalinEddie

Jag är trött och orkar inte utveckla men jag avskyr den. Den går (bör i alla fall) gå emot en frisk förälders instinkter och går ut på att ignorera ett barns behov. Ser inget som helst positivt med det.

• 3 barns mamma84
    lövet2 skrev 2012-05-16 23:15:40 följande:
    Jag anser att 5mm är misshandel i vissa fall.
    Jag anser att 5mm är försummelse i många fall.
    Jag anser att 5mm är en kränkning av barnet i de flesta fall.
    Jag anser att 5mm skadar relationen mellan barn och föräldrar i alla fall.
    Behöver inte men kan .
    Jag vet inte men vi alla tycker väldigt olika.
    Jag tycker inte det är barnmisshandel men jag skulle aldrig i livet testa då mitt hjärta skulle inte klara av det alls.
    Då jag älskar mina barn väldigt mycket.   
  • La Lola

Den borde fan förbjudas!
    Jag fattar inte hur nån normalt funtad människa vill använda sig av den.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ollibolli

Jag tycker att det är barnmisshandel. 
    Jag genomförde faktiskt 5 mm på min son när han var bebis...och jag skäms! Nu i efterhand kan jag inte fatta att jag gjorde det och jag får ångest när jag tänker på hur han måste ha känt sig. Jag får väl "skylla på" att jag var totalt utmattad både psykiskt och fysiskt. 5 mm "fungerade" och vi var nöjda och glada. Men sen började han sova dåligt igen efter att han varit sjuk, var då runt 8 månader tror jag. Men då klarade jag/vi inte av att låta honom gå igenom det en gång till så sedan dess har jag lagt mig med honom och legat kvar tills han somnar. Gör så än idag och nu är han snart 3 år, och det är inte mycket som slår den stunden när man får gosa ner sig i sängen tillsammans :) Jag har verkligen lärt mig en läxa och kommer aldrig att genomföra metoden igen på ev. framtida barn!
    Jag och min son har verkligen jättefin kontakt idag och har haft länge! Men jag kan säga att anknytningen fick sig en törn i samband med 5 mm och jag fick kämpa ordentligt efter det för att få den fina relation som vi fick. 

• MalinEddie
    Ollibolli skrev 2012-05-16 23:32:10 följande:
    Jag genomförde faktiskt 5 mm på min son när han var bebis...och jag skäms! Nu i efterhand kan jag inte fatta att jag gjorde det och jag får ångest när jag tänker på hur han måste ha känt sig. Jag får väl "skylla på" att jag var totalt utmattad både psykiskt och fysiskt. 5 mm "fungerade" och vi var nöjda och glada. Men sen började han sova dåligt igen efter att han varit sjuk, var då runt 8 månader tror jag. Men då klarade jag/vi inte av att låta honom gå igenom det en gång till så sedan dess har jag lagt mig med honom och legat kvar tills han somnar. Gör så än idag och nu är han snart 3 år, och det är inte mycket som slår den stunden när man får gosa ner sig i sängen tillsammans :) Jag har verkligen lärt mig en läxa och kommer aldrig att genomföra metoden igen på ev. framtida barn!
    Jag och min son har verkligen jättefin kontakt idag och har haft länge! Men jag kan säga att anknytningen fick sig en törn i samband med 5 mm och jag fick kämpa ordentligt efter det för att få den fina relation som vi fick. 
    Härligt med sådan insikt!
  • 3 barns mamma84
    Ollibolli skrev 2012-05-16 23:32:10 följande:
    HjärtaHjärtaDu låter som en toppen mammaHjärtaHjärta
    Visst blir man tvättad till sig massa metoder mer inte alltid allt skulle fungera för mamman eller barnet.
    Skönt att ni sover tillsammans och skönt att ni har det bättre   
Svar på tråden Vad tycker du om 5-minutersmetoden ?