• Knasiga morsan

Körtelfeber?????? Hur var det för er?

Var till doktorn igår för jag hade så j-a ont i halsen att jag inte kunde svälja. Han sa att halsen såg förkastlig ut, jag lät hemsk när jag pratade. Han sa att antingen är det körtelfeber eller halsfluss. Tog test för halsfluss - gav negativt på provet.

Eftersom gårdagen var dag nr 2 med så pass svår halsont så sa den doktorn att test för körtelfeber inte kunde tas, först efter 5 dgr typ. Varit febrig sedan måndags dock.

De symtom jag haft och har:
    - Feber 38,5 - 38,7 (hög för mig som ligger på 36 annars)    
    - Smärta i alla lederna
    - Halsont som hindrar mig att svälja
    - trötthet, sov bort dag 1 och 2
    - Svullna ögonlock - ser ju ut som jag gråtit ett dygn... :S
    - Jävlig hosta - därmed har jag gått ner 1½ kg på 3 dagar för jag inte kan äta ngt..

MEN nu är det så att halsontet inte känns lika hemskt men det är fortfarande väldigt svullet. Men det är väl för att jag hostar så hemskt att smärtan tas bort i halsen..

MEN skulle jag fortfarande kunna ha körtelfeber eller hur var det för er?       

• Svar på tråden Körtelfeber?????? Hur var det för er?
  • simmisen

Jag hade körtelfeber när jag var 16 år, jag var sjuk i feber och svullna körtlar i närmare 4 veckor, jag var fruktansvärt sjuk!! Jag gick nog ner 5-6 kilo, knappt någon mat gick ner under tiden. Till råge på allt så hade jag dubbelsidig öroninflammation och urinvägsinfektion, dessutom hände detta i juli månad :(

• simmisen

Glömde säga att det finns ingen medicin mot körtelfeber så det är bara att härda ut om det är de du har:( lycka till och hoppas att det är något mindre allvarligt du har:)

• Lajkie

Jag hade körtelfeber på avslutningen i 9:an. En lindrig form. Hög feber och halsont. Läkarna skrev ut 2 pc kurer... Som givetvis inte hjälpte.

• dimi

Min man hade körtelfeber för 2år sedan, det var fruktansvärt. I 4 veckors tid hade han mellan 39-40 graders feber, det gick ner som minst till 38,5 efter att ha tagit ipren och alvedon, och det fick han ta konstant. Han provade 2 penicillinkurer innan de kom på vad det var. Vi fick kasta hans kudde tom för han hade svettat ner den så fruktansvärt.

Han är nästan helt återhämtad idag (alltså 2 år senare), men inte helt. Han har fortfarande väldigt lätt för att bli sjuk, blir trött onormalt snabbt osv. Var extremt försiktig med motion eller ansträngning i flera veckor efter att du blir bra tom. Sen måste de hålla koll på mjälten och levern så de inte förstoras så det blir riktigt farligt. Usch, lider med dig, men håll ut - och ta det på allvar. 

• dimi

Förresten, glömde jag säga att han hade inte så mycket ont i halsen, bara lite, och ingen hosta alls. Så det kanske inte är det har iaf. De kan ju missa halsfluss vid provtagning också.

• seandra82

jag hade körtel feber för ca 3 år sedan o mådde APA  under 2.5 veckas tid . inte mer igen nånsin .

feber runt 40 i fram o tebaka nästan 2 veckor  ipren och alvedon käkade man en del utav enbart för att kunna sova kan ja säga annars hade ja helt blivit knäckt av sömnbrist , jättetrött , o inte alls hungrig gick ner ngra kilo kan man säga , drack vatten o saft mest försökte äta det fick bli potatismos el soppa ngt som var enkelt å svälja lika så vattenflaska i frysen det lindrade då det inte finns ngn medicin mot körtelfeber , när jag var på vc så skulle de ta prov på halsen den sköterskan som gjorde det bara titta in i halsen o sa utan att stoppa in den där grejen de har  för att ta prov användes aldrig då sa sköterskan direkt du har körtelfeber å skickade tebaka mig till doktorn för att få ngn bedövning för halsen . 
    sen kan det ta upp till 6 månader till 1 år tills tröttheten försvinner för det tog säkert ett halvår inna ja hade den någolunda konditionen efter ja hade haft körtelfeber jag åkte även på en inflammation i ena axeln bara ngn månad efter  detta nu vet man ju inte om det har med körtelfebern å göra men det blev sjukgymnastik under 2-3 månader jag kunde knappt röra axeln  

Svar på tråden Körtelfeber?????? Hur var det för er?