• Anonym (Desperat)

Han har lämnat mig med 7 mån son och 11 000 i räkningar!!

Hej, 

För 2 månader beslöt sig min man (vi är gifta sen 3.5 år tillbaka) att lämna mig ensam med vår då 5 månader gamla son som vi har gemensam vårdnad om. Nu visar det sig att han inte är på väg att komma tillbaka och då återstår den ekonomiska biten. 

Vi har fastna kostnader för boende inkl tv, tele, försäkring, el på runt 11 000 kr per månad. Nu säger min man att han kan bidra med 4 000 kr (denna summa är inklusive underhåll för vår son) Båda står på kontraktet för boendet (hyreslägenhet) vi är fortfarande gifta och har båda vårdnaden om vår son. 

Jag har ut ungefär 8000 kr i föräldrapenning per månad, medan han har lön på runt 15 000. Vad är han enligt lag tvungen att betala? Han pratar om att jag ska ta ut fler fk dagar för att klara med med de 4 000 kr jag ska få. Men han borde väl vara skyldig till minst hälften av våra boendekostnader samt underhåll för vår son? Vilket borde innebära 6 600 kr (11 000 / 2 + 1 100) 

Jag har även kontaktat en jurist nu men då det är helg så vore det skönt om någon kunde stilla min oro lite för jag mår väldigt dåligt. 

Ekonomiska frågor är väldigt svårt att diskutera med min man och jag misstänker att en tredje part skulle behövas. 

Trevlig helg! 

• Svar på tråden Han har lämnat mig med 7 mån son och 11 000 i räkningar!!
  • Anonym

Har ni separerat och vart och hur bor han nu?

• Anonym (Desperat)

Han har dragit och bor inneboende hos två vänner 10 minuter bort sen 2 månader tillbaka. Sover på en madrass i den hyreslägenheten som är en 2a på drygt 40 kvm och kostnar inte mer än 4000 kr i månaden så dvs 1 300 kr per person vet dock inte vad de har kommit överens om att han ska betala. Han har möjlighet att vara här, men i det stora hela så har vi ju sepaterat eftersom han dragit och vägrar komma tillbaka. Vi är dock fortfarande lagligt gifta. 

Jag står för alla kostnader för vår son förutom en gång i veckan när han tar honom och köper barnmat för 15 kr dvs lägger han 60 kr i månader på vår son + -  

• CoolJen

Han borde ju iaf betala hälften av hyran i 3 mån(lika länge som uppsägningstiden är)
    Däröver underhåll och de räkningar som står på honom.

• h8him

Han är skyldig att bidra till hushållets gemensamma kostnader samt att ni har mat på bordet så länge ni är gifta. 

• Anonym

Underhållet grundas på hans inkomst så vet du inte den så är det inte säkert att han ska betala de 1100 du anser. Han betalar era gemensama kostnader i 3 månader sen får du själv betala om du ska bo kvar. Varför ska han betala för att du ska bo kvar där om du inte har ekonomi för det? Sen kan du ha rätt till bostadsbidrag beroende på din inkomst och hyrreskostnader.

• Anonym (Skyldig)

När man är gifta har man försörjningsskyldighet mot varandra. Dvs att han enligt lag borde vara skyldig till din försörjning när du har låg inkomst. Sen får du se till att få bort honom från kontraktet och att han skriver sig på sin nya adress, då kan du söka bostadsbidrag för att dryga ut kassan.

• Nezzan
    Hej Ts - jag har bara klippt direkt ur äktenskapsbalken men vet att din make inte kan resonera som han gör - det håller inte rent juridiskt Så länge er skilsmässa inte gått igenom (6 månaders betänketid gäller för er med så litet barn) så har han underhållsskyldighet för er båda!!

2 §
    Om det som den ena maken skall bidra med inte räcker till för den makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll, skall den andra maken skjuta till de pengar som behövs.

5 § Om den ena maken försummar sin underhållsskyldighet, får domstolen ålägga den maken att betala underhållsbidrag till den andra maken.

6 § Om makarna inte varaktigt bor tillsammans, skall den ena maken fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till den andra maken.
       Domstolen får, när makarna inte varaktigt bor tillsammans, förplikta en av makarna att lämna bohag till den andra maken att användas av denne. Skyldigheten omfattar dock bara det bohag som tillhörde makarna eller någon av dem när samlevnaden upphörde. Avtal som efter domstolens beslut ingås med tredje man om egendomen inskränker inte nyttjanderätten till bohaget.

Lycka till!!
  • sirisdotter

Du kan knappast fortsätta att ha en boendekostnad  (vad du själv kallar det)   på 11 000 om du har en inkomst på 8000?    Okej,   bostadsbidrag  kan tillkomma beroende på  rena hyreskostnaden i relation till din inkomst.   Får du  högre inkomst när du går tillbaka till jobb efter föräldraledigheten?  Underhåll(stöd)  lär det också bli,  det verkar som om maket lämnat barnet hos dig?    Realistiskt att räkna med lägsta  beloppet  (1 273?)   -   Försäkringskassan vet.   

Trodde lagen sade att makar ska leva på samma standar tills skilsmässan är klar  -  6 månaders betänketid  gäller när minderåriga barn  är inblandade.    Har ni ansökt om skilsmässa?   Din makes standard verkar inte så hög nu,  enligt dina uppgifter....

• Anonym

Enligt lag är han tvungen att betala underhållsstöd på 1273kr/månad.

• Anonym
    sirisdotter skrev 2012-05-17 12:57:32 följande:
    Du kan knappast fortsätta att ha en boendekostnad  (vad du själv kallar det)   på 11 000 om du har en inkomst på 8000?    Okej,   bostadsbidrag  kan tillkomma beroende på  rena hyreskostnaden i relation till din inkomst.   Får du  högre inkomst när du går tillbaka till jobb efter föräldraledigheten?  Underhåll(stöd)  lär det också bli,  det verkar som om maket lämnat barnet hos dig?    Realistiskt att räkna med lägsta  beloppet  (1 273?)   -   Försäkringskassan vet.    Trodde lagen sade att makar ska leva på samma standar tills skilsmässan är klar  -  6 månaders betänketid  gäller när minderåriga barn  är inblandade.    Har ni ansökt om skilsmässa?   Din makes standard verkar inte så hög nu,  enligt dina uppgifter....

Så ska de ha samma standard räcker det at ts och ungen har en madrass på golvet hos några kompisar menar du???
Svar på tråden Han har lämnat mig med 7 mån son och 11 000 i räkningar!!