Hel kyckling i lergryta?
Nån som har nåt bra recept/tips på hur man gör en hel kyckling i lergrytan. Vill ha den saftig och god......Hur lång tid tar det i en lergryta?
Nån som har nåt bra recept/tips på hur man gör en hel kyckling i lergrytan. Vill ha den saftig och god......Hur lång tid tar det i en lergryta?
Ca 1,5h, beror lite på hur stor kycklingen är. Jag brukar göra det receptet som finns i Rutiga Kokboken.
1-2h den kan stå två timmar utan att bli torr. Jag brukar bara krydda med salt och peppar. Ibland någon mer krydda. När det är 30min kvar häller jag i en påse frysta majskorn.
Kycklingen ska vara tinad, då tar det ca en timme. Ställ in kycklingen i den blöta lergrytan i kall ugn och sätt ugnen på 250 grader. Lägg lök, morötter, vitlöksklyftor runt kycklingen. Efter fyrtio minuter lägger du i hela champinjoner, sugar snaps, körsbärstomater, och annars vad du är sugen på. När det är fem-tio minuter kvar tar du av locket så det blir fin färg.
Den här är vår favorit hemma. Med bacon, champinjoner, potatis och annat gott.
lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/08/det-har-en-repis-kycklign-i-lergryta-nu.html