Voluptuous Shalimar skrev 2012-05-17 18:02:48 följande:
Jag bor i Tyskland (Frankfurt) och trivs superbra. Vintrarna är milda, sommaren varar från april till oktober och skolorna sägs ju vara bättre än de svenska.
Det optimala landet att få barn i måste annars vara Luxemburg. Barnen pratar endast Luxemburgska i förskoland (från 4 års ålder), därefter sker all undervisning på tyska i åk 1-6. De börjar med franska som andraspråk i tvåan, fr.o.m. åk 7 är undervisningen endast på franska. Engelska ingår även i den obligatoriska undervisningen. Så i princip är barnen fyrspråkiga när de går ut skolan...
Språk är fantastiskt och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bo i Luxemburg i 15 år bara för att mitt barn (om jag får något) skulle ha möjlighet att lära sig fyra språk flytande (förutom svenskan).
Luxemburgska? Aldrig hört talas om.. är inte det mer av en dialekt isåfall?
Engelska är obligatoriskt i nästan alla länder, men barnen kommer få engelskan ifrån pappan.
Om det är bara för att lära barnen flera språk skulle JAG bo i Schweiz... Jag tycker att man har mycket mer användning av italienska istället för Luxemburgska

I Schweiz pratar man franska, tyska, italienska, engelska och rätoromanska (?). Plus att barnen skulle få svenska från oss, alltså möjlighet att lära sig 6 språk

Dock så är det inte bara pga språk som vi flyttar. Det handlar mest om att få uppleva värmen och bättre skolsystem! :)