• Sanna Ryan

Vilket land ska man flytta till?

Vi har bestämt oss för att flytta utomlands inom en snar framtid med 2 barn. 
    Vi vill att landet ligger i Europa och att vi får slippa flera decimeter snö..

Jag pratar svenska och engelska. Har höga kunskaper inom spanska och tyska. Nybörjarfraser på italienska.
    Sambon pratar svenska, engelska och spanska.  

Och eftersom vi har barn så KRÄVER vi att skolorna är bra. Minst i nivå med Sverige.

Vilket land tycker du att vi ska satsa på? 

2012 Adam & Oliver 2012
  • Svar på tråden Vilket land ska man flytta till?
  • Voluptuous Shalimar

Jag bor i Tyskland (Frankfurt) och trivs superbra. Vintrarna är milda, sommaren varar från april till oktober och skolorna sägs ju vara bättre än de svenska. 

Det optimala landet att få barn i måste annars vara Luxemburg. Barnen pratar endast Luxemburgska i förskoland (från 4 års ålder), därefter sker all undervisning på tyska i åk 1-6. De börjar med franska som andraspråk i tvåan, fr.o.m. åk 7 är undervisningen endast på franska. Engelska ingår även i den obligatoriska undervisningen. Så i princip är barnen fyrspråkiga när de går ut skolan... 

Språk är fantastiskt och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bo i Luxemburg i 15 år bara för att mitt barn (om jag får något) skulle ha möjlighet att lära sig fyra språk flytande (förutom svenskan).  

• Muminmamman

Min erfarenhet av Luxemburg är att det är så ruggigt tråkigt där...

Skolor finns det nog bra överallt även om det ibland innebär privatskola. Där handlar det mycket om att ha råd och vilja betala för bra utbildning.

Själv bor jag i London och trivs fantastiskt bra här men det passar inte alla.

Som läget ser ut i Europa idag skulle faktorn var man kan få bra och intressanta jobb vara viktig för mig. Men det kanske inte är något problem i ert fall?

Schweiz kanske skulle passa?

• Voluptuous Shalimar
    Muminmamman skrev 2012-05-17 18:23:10 följande:

Skolor finns det nog bra överallt även om det ibland innebär privatskola. Där handlar det mycket om att ha råd och vilja betala för bra utbildning.

Som läget ser ut i Europa idag skulle faktorn var man kan få bra och intressanta jobb vara viktig för mig. Men det kanske inte är något problem i ert fall?

Luxemburg är ju jättemysigt! Jag gick på museum en hel dag i Luxemburg City och hann bara med två museer - inte ens dessa hann jag igenom helt och fullt! Det finns jättebra restauranger med fantastisk mat och underbara promenadstråk med andlöst vacker utsikt. Och det ligger mitt i Europa, man har nära till allt!
  • Sanna Ryan
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-05-17 18:02:48 följande:
    Jag bor i Tyskland (Frankfurt) och trivs superbra. Vintrarna är milda, sommaren varar från april till oktober och skolorna sägs ju vara bättre än de svenska. 

Det optimala landet att få barn i måste annars vara Luxemburg. Barnen pratar endast Luxemburgska i förskoland (från 4 års ålder), därefter sker all undervisning på tyska i åk 1-6. De börjar med franska som andraspråk i tvåan, fr.o.m. åk 7 är undervisningen endast på franska. Engelska ingår även i den obligatoriska undervisningen. Så i princip är barnen fyrspråkiga när de går ut skolan... 

Språk är fantastiskt och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bo i Luxemburg i 15 år bara för att mitt barn (om jag får något) skulle ha möjlighet att lära sig fyra språk flytande (förutom svenskan).  
    Luxemburgska? Aldrig hört talas om.. är inte det mer av en dialekt isåfall?
    Engelska är obligatoriskt i nästan alla länder, men barnen kommer få engelskan ifrån pappan. 

Om det är bara för att lära barnen flera språk skulle JAG bo i Schweiz... Jag tycker att man har mycket mer användning av italienska istället för Luxemburgska I Schweiz pratar man franska, tyska, italienska, engelska och rätoromanska (?). Plus att barnen skulle få svenska från oss, alltså möjlighet att lära sig 6 språk Dock så är det inte bara pga språk som vi flyttar. Det handlar mest om att få uppleva värmen och bättre skolsystem! :)
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Sanna Ryan
    Muminmamman skrev 2012-05-17 18:23:10 följande:

Fast jag ser hellre att de kommunala skolorna håller måttet än att man ska behöva betala för att få bra skola! 
    London anser jag är för stort och det är inte så stor skillnad på vädret i London.. Inte så mycket sol och bad kanske Vi är utemänniskor och bra väder skulle vara det ultimata för oss! 

Jo, självklart flyttar vi ju inte om vi inte får jobb men nu var vi ute efter ett antal länder att söka jobb i Men då det kan dröja flera år innan vi flyttar så kan vi ju inte kolla jobbsituation utan att vara säker på några länder eller när flytten blir. Läget kan ändras snabbt..

Schweiz har vi faktiskt funderat på men vet inte om det är kallt pga alperna? 
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Voluptuous Shalimar
    Sanna Ryan skrev 2012-05-17 18:35:14 följande:
    Luxemburgska? Aldrig hört talas om.. är inte det mer av en dialekt isåfall?
    Engelska är obligatoriskt i nästan alla länder, men barnen kommer få engelskan ifrån pappan. 

Om det är bara för att lära barnen flera språk skulle JAG bo i Schweiz... Jag tycker att man har mycket mer användning av italienska istället för Luxemburgska I Schweiz pratar man franska, tyska, italienska, engelska och rätoromanska (?). Plus att barnen skulle få svenska från oss, alltså möjlighet att lära sig 6 språk Dock så är det inte bara pga språk som vi flyttar. Det handlar mest om att få uppleva värmen och bättre skolsystem! :)
    Fast undervisningen sker inte på alla dessa språk i Schweiz. Har varit ganska mycket i både Geneve och Zürich och det är väldigt uppenbart att de kan tyska ELLER franska ELLER italienska. 

I Luxemburg pratar ungarna alla språken som infödda. Och nä, luxemburgska är inte en dialekt. Det är ett eget språk, som tyskarna försökte förbjuda under nazitiden. 

Schweiz är dessutom väldigt dyrt och väldigt byråkratiskt. 
  • Sanna Ryan
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-05-17 18:41:09 följande:
    Fast undervisningen sker inte på alla dessa språk i Schweiz. Har varit ganska mycket i både Geneve och Zürich och det är väldigt uppenbart att de kan tyska ELLER franska ELLER italienska. 

I Luxemburg pratar ungarna alla språken som infödda. Och nä, luxemburgska är inte en dialekt. Det är ett eget språk, som tyskarna försökte förbjuda under nazitiden. 

Schweiz är dessutom väldigt dyrt och väldigt byråkratiskt. 
    Jag är väl medveten om allt du skriver förutom just luxemburgska..
    Men eftersom Schweiz inte är ett alternativ för oss då vi vill ha värmen så spelar det ju ingen roll
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Muminmamman
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-05-17 18:26:07 följande:
    Luxemburg är ju jättemysigt! Jag gick på museum en hel dag i Luxemburg City och hann bara med två museer - inte ens dessa hann jag igenom helt och fullt! Det finns jättebra restauranger med fantastisk mat och underbara promenadstråk med andlöst vacker utsikt. Och det ligger mitt i Europa, man har nära till allt!

Mysigt jo men att bo där... Jag bodde där i ett år och klarade inte av mer. När man har sett det som finns och ser det varje dag, ja då är det inte så kul. Man vill gärna ha mer då. Det bästa med Luxemburg är att det är så nära till mycket annat i Europa.

Men visst om man inte vill ha ombyte ibland så...
  • Kladdkaka

Hej!

Jag som utlandssvensk sedan 10 år tillbaka dras ju till sådana här trådar, det är så intressant att se vad andra tycker om tänker "om sitt nya hemland". Eftersom det varit snack om både Schweiz och Luxemburg är det extra roligt eftersom jag bor i Schweiz men även bott i Luxemburg i ett år!

Jag flyttade till Luxemburg i samband med min praktik jag skulle göra i och med utbildning jag gjorde. Då var jag 22 år och jobbade som en tok och festade ännu mera! Så jag kan inte uttala mig om hur skolorna är, men en av mina bästa vänner är född och uppvuxen där och hon kan fyra språk flyttande. Luxemburgska låter så underbart  också haha!

Sedan 5 år tillbaka bor jag i Schweiz, jag har bott i den tyska delen men numera bor jag i den franska. Min pojkvän talar flytande engelska, franska och tyska i både tal och skrift. Det är ju som sagt lättare att lära sig ett främmande språk som barn vilket han har gjort samt att man blir "tvingad" ju! Flört

Angående klimatet, vi hade 28 grader i fredags och nu ligger det på 20-25 grader! Helt underbart! (på sommaren kan det bli 35-40 grader, för mig är det lite too much, men man kan ju se till att befinna sig i skuggan eller nära en fläkt!)

Jag tänker ge mina barn i framtiden den möjligheten jag aldrig fick, att bli flytande i flera språk, givetvis kommer jag att se till att mitt barn/barn kan svenska också!

Nu är jag gravid! BIM+4 - så lycklig!

Är det någon som har frågor angående att bo i Schweiz är det bara att fråga på! Skriv här eller skicka mail!

• Muminmamman
    Sanna Ryan skrev 2012-05-17 18:39:11 följande:
    Fast jag ser hellre att de kommunala skolorna håller måttet än att man ska behöva betala för att få bra skola! 

London anser jag är för stort och det är inte så stor skillnad på vädret i London.. Inte så mycket sol och bad kanske Vi är utemänniskor och bra väder skulle vara det ultimata för oss! 

Jo, självklart flyttar vi ju inte om vi inte får jobb men nu var vi ute efter ett antal länder att söka jobb i Men då det kan dröja flera år innan vi flyttar så kan vi ju inte kolla jobbsituation utan att vara säker på några länder eller när flytten blir. Läget kan ändras snabbt..

Schweiz har vi faktiskt funderat på men vet inte om det är kallt pga alperna? 

Jag skulle kunna tänka mig att bo i Lausanne. Problemet med varmare länder - om det är sol och bad ni är ute efter, jag trodde det var "ingen snö" - är ju att många av dem har hög arbetslöshet just nu...

Jag föredrar vädret i London mot vädret i Stockholm eftersom våren kommer tidigare och hösten senare.

Spännande att se vad du får för svar. De enda ex-pats jag känner till i södra Europa har barnen på privatskola. Här i London kommer vi inte behöva gå den vägen - i alla fall inte till en början - då de kommunala skolorna där vi bor håller högsta klass.
Svar på tråden Vilket land ska man flytta till?