• gulan83

Allt går ut över barnen....

Jag har 2 barn som är 7 och 4 år gamla. Har de varannan vecka eftersom jag och barn har separerat. saknar ju barnen när jag inte har dom, men tycker samtidigt det är gott att jag får tiden för skola jobb och träning den veckan.. Har väl tyvärr egentligen haft ett ganska dåligt tålamod.

Jag pluggar som sagt för o få en vettig utb därav har jag urusel ekonomi. Har äntligen hittat ett jobb som jag går på timmar och ska jobba i sommar. Men de ringer ofta och vill att jag ska jobba så har jobbat en del samtidigt med skolan.

Nu börjar pressen komma för att jag ska få allt att gå ihop. Behöver utb för att få ett framtida yrke, behöver jobbet för att få vardagen att gå runt. Behöver vara en mamma till mina barn. Men just nu går allt ut över dom. Försöker hålla snyggt hemma, de stökar ner, lagar mat som de vara ratar, inget jag gör verkar passa och hur jag än försöker blir det bara fel, och skrik och tårar.. Blir arg på barnen, blir arg på mig själv, ledsen för att jag inte bara kan njuta med barnen..

Vad gör man?? 

• Svar på tråden Allt går ut över barnen....
  • Ramborg

Vardagsliv är sällan att "bara njuta". Tagga ner dina förväntningar och ta vara på de små små stunderna när det är ok! Det låter som ni har det rätt normalt hemma.

42.
  • mammalovis

Ja du, jag känner igen mycket av det. Jag har en dotter på 16 månader och känner att jag egentligen borde börja jobba mer än de 75% jag har nu, men för att kunna jobba mer är det ett evigt pusslande att få ihop det. Helger kan jag inte jobba om inte pappan ställer upp, då jag inte har fått tillgång till nattis ännu. De har ju fyra månaders kö och när det väl gått sedan flytten har de semester i 4 veckor när jag behöver det som mest.

Jag tror att du liksom jag känner dig pressad och stressad över ekonomin, det dåliga samvetet att inte orka fullt ut som mamma och det tror jag tyvärr att våra barn känner av. De blir då oroliga och söker kontakt med oss ännu mer, vilket stressar oss ännu mer och så är spiralen igång. Då är det lätt att skjuta dem ifrån sig med konflikter som följd. Jag märker väldigt väl på min dotter att jag tycker hon blir oerhört mycket mer tjurig när jag mår dåligt. Sedan kan ju en del bero på att hon vill kontrollera och bestämma över världen nu så det blir många konflikter per dag.

Dina barn är ju rätt stora, så jag tror du kan prata en del med dem och berätta att du behöver ha deras hjälp för att ha tid att umgås mer med dem. De kan ju utan problem plocka upp sina leksaker, börja lära sig lägga sina smutsiga kläder i smutskorgen, duka, kanske ställa in tallriken i diskmaskinen. Små saker som ändå är till hjälp i längden. Kanske hjälper det att de får önska en måltid var i veckan och hjälpa till att skära korv, grönsaker eller liknande. Sedan vet jag att det är lätt att vara stressad och vilja göra allt själv, men det kan ju också vara ett sätt att umgås och hinna prata mer med barnen, vilket skulle kunna lätta på ditt dåliga samvete.

Här försöker jag låta tösen få lära sig att ta på och av sig jacka, mössa och skor själv. Allt kan hon självklart inte, men det gäller ju att försöka börja i tid. Lite kan hon också hjälpa till att städa upp sina leksaker även om de ibland åker ut lika fort.

Styrkekramar till dig!

• gulan83

Nä itne lätt för dig heller förstår jag. 

Barnen eller 7 åringen är väldigt duktig på att plocka undan iaf inne på deras rum. hotar jag med damsugaren så går det ännu fortare. Men alltid ligger det något o skräpar på golvet. Aldrig brytt  mig tidigare men nu stör det mig jättemycket.

K'änns beklant mycket av det du säger att man stöter bort de bara för man mår dåligt är stressad, de söker min kontakt särskilt 7 åringen och ist stöter jag bort han mer. Försökt och förklara att jag behöver hjälp men ja jag vet inte vad som  går in och inte. 

Känner bara när den onda cirkel är igång med att jag blir arg o arg på mig själv för det och att barnen då blir ännu värre, jättesvårt att komma ur den=/ 

• sugosu73

hallå gulan 83 :) jag e en pappa med tre barn 11,6,4 åringar här hemma!!! orden du fått här tror jag stämmer!! jag har i alla år jagat lugnet med barna genom ordning och dom samhällsenliga måtten etc!! tills jag fick nog en dag!!! då jag bara tog barna och satt dom i soffan bredvid mig och förklara att nu mina barn kommer det att bli lite mera damråttot och disk men en gladare pappa med tid för oss som familj!!! jag tömde mitt hjärta och frågade om dom skulle välja mellan en saga och mys och en glad känsla mellan slalomtagen i tvätthögarna etc!! :)) och du kan säkert gissa vad dom sa!! idag så längtar mina barn att få känslan av att bara få vara oss och det genom att göra mycket tilsammans!! så som att ha sina saker att bestämma över och att vi som föräldrar endast våga lita på barnen att dom klarar det!! sedan ge dom galet mycket beröm etc!! jag jobbar från 07,00 till 1600 och lämnar på dagis typ vid 06,30 sedan hämtar vid 16,15 oftast!  å det känns som man e värsta skiten! men jag har inget val pga att man e ensammen när man har barnen och det andra att man vill gärna kunna ha råd att uppleva saker med sina älskade för det e inte billigt att va förelder till barn i denna ålder så som 4-6år och där kommer din utb i bilden!!! jag tror att tvätten kan vänta en till två tim eller dagar om så nödvändigt!!! sen att städa!! hehehe har du sett hur kul det är att ge en 6årin en damsugare??? hahahaha dvs släppa på sina egna värderingar och även där lita på att dom kan!! även om det åker me några strumpor eller hemma nycklarna i snabeldraken!!! ;) så det jag vill säga dig i mina ord är att du är en kanon mamma med all säkerhet och det gör fan inget att det är varken stökigt eller dammigt med laviner av tvätt för det kan ni som familj fixa så länge du finns där med ett helt hjärta och ett brett flin!! och ett lugn att plugga till din och dina finaste framtid!!! mvh richard :) glöm inte att du är det största av allt! )

• birgitt

Vänta med plugg till barnen är äldre. Lite skit skadar ingen så länge barnen får kärlek.

• Igelkotten

"Ingen har någonsin legat på sin dödsbädd och önskat att de gjort mer hushållsarbete medan barnen var små"

Jag lämnar på dagis vid 7 och hämtar dem halv sex på kvällen. Mina barn är 2 & 6.

Då går vi hem och de får välja mellan att titta på tv medan jag lagar mat eller hjälpa till så vi får mer tid tillsammans. När de hjälpt till att laga maten gnäller de aldrig på maten de lagat.

Vi har ju rätt ont om tid så vi gör ett veckoschema för maten och alla får tycka till innan vi handlar på lördagen.
    Alla får välja två maträtter och vilken dag de vill ha dem på. När vi äter sitter vi tillsammans i köket och äter och pratar och skrattar tillsammans och sedan är det baddax. Barnen plockar undan på bordet och jag diskar medan de badar. Sedan kryper vi i säng och gosar och läser böcker i en timme och sedan är det sovdax.

De har inte tid att röra till det och om de gör det när jag lagar maten måste de själva plocka bort innan vi kan läsa och gosa.

Mellan 20 och 22 är min tid och då ska barnen sova!

På helgerna håller vi inte på läggtiderna men då får de vara med och diska och handla istället.

Om man gör sysslorna tillsammans så har man mycket mer tid tillsammans!
    Du ska se att min 2 åring kan dammsuga, det är ju jättekul när man är liten!

• gulan83
    sugosu73 skrev 2012-05-17 22:32:16 följande:
    hallå gulan 83 :) jag e en pappa med tre barn 11,6,4 åringar här hemma!!! orden du fått här tror jag stämmer!! jag har i alla år jagat lugnet med barna genom ordning och dom samhällsenliga måtten etc!! tills jag fick nog en dag!!! då jag bara tog barna och satt dom i soffan bredvid mig och förklara att nu mina barn kommer det att bli lite mera damråttot och disk men en gladare pappa med tid för oss som familj!!! jag tömde mitt hjärta och frågade om dom skulle välja mellan en saga och mys och en glad känsla mellan slalomtagen i tvätthögarna etc!! :)) och du kan säkert gissa vad dom sa!! idag så längtar mina barn att få känslan av att bara få vara oss och det genom att göra mycket tilsammans!! så som att ha sina saker att bestämma över och att vi som föräldrar endast våga lita på barnen att dom klarar det!! sedan ge dom galet mycket beröm etc!! jag jobbar från 07,00 till 1600 och lämnar på dagis typ vid 06,30 sedan hämtar vid 16,15 oftast!  å det känns som man e värsta skiten! men jag har inget val pga att man e ensammen när man har barnen och det andra att man vill gärna kunna ha råd att uppleva saker med sina älskade för det e inte billigt att va förelder till barn i denna ålder så som 4-6år och där kommer din utb i bilden!!! jag tror att tvätten kan vänta en till två tim eller dagar om så nödvändigt!!! sen att städa!! hehehe har du sett hur kul det är att ge en 6årin en damsugare??? hahahaha dvs släppa på sina egna värderingar och även där lita på att dom kan!! även om det åker me några strumpor eller hemma nycklarna i snabeldraken!!! ;) så det jag vill säga dig i mina ord är att du är en kanon mamma med all säkerhet och det gör fan inget att det är varken stökigt eller dammigt med laviner av tvätt för det kan ni som familj fixa så länge du finns där med ett helt hjärta och ett brett flin!! och ett lugn att plugga till din och dina finaste framtid!!! mvh richard :) glöm inte att du är det största av allt! )

Tack dina ord värmde verkligen.. Och ni andra med.. Känner väl ja måste hitta på något nytt. Men stressen över att det är stökigt finns där. Men ska bli bättre på att barnen ska få städa innan Godnatt sagan. Kan nog kanske funka hoppas det ta en bit i taget i se vad som händer..
Svar på tråden Allt går ut över barnen....