• Anonym

Diskmedel i ögat? Vad göra?

Jag har troligen fått diskmedel i ögat imorse.
    Det har svidit satan hela dagen i ögat, det känns precis som när man får schampo i ögonen. Har provat att ha en blöt handduk på , men det hjälper inte. 
    Jag har kontaktlinser och har tagit ur den ur ögat, men har inte blivit bättre. Blir tusen gånger värre om jag har den i. 

Vad kan jag göra? Ska jag kontakta läkare? 

• Svar på tråden Diskmedel i ögat? Vad göra?
  • Anonym
    Millan83 skrev 2012-05-17 20:43:51 följande:
    In i duschen och stirra in i duschstrålen?
    Nej men fy sjutton! Du måste driva med mig?
  • bambigirl

Skölj ögat med massor av vatten ca 15 minuter, ljumt. Det borde du gjort direkt, men gör nu istället.

• Anonym

Vilken typ av diskmedel pratar du om? Om det är vanligt handdiskmedel är det nog bara skölja och stå ut. Om det är maskindiskmedel är det mycket värre! Det är kraftigt frätande så då borde du se till att få vård (och skölja själv först förstås!)

• oväntatväntatgravid
    Millan83 skrev 2012-05-17 20:43:51 följande:
    In i duschen och stirra in i duschstrålen?
    Det funkar faktiskt... eller om du kupar händerna och har dit vatten och sen blinkar med ögat ner i vattnet. Byt vattnet ofta och se till att händerna är rena innan! Jag fick en fluga i ögat en gång när jag cyklade... trodde allvarligt att ögat skulle falla ut av sveda men då funkade det iaf med att duscha/blinka bort skiten. 
  • Ely

massa vatten... fick en dusch handsprit i ögat en gång....det sved också (y)

• mrsStatham

Att få siskmedel i ögat är precis som att få schampo i ögat, det innehåller nästan precis samma ämnen.
    Diskmedel är bara liite starkare.
    Så, vad brukar du göra när du får schampo i ögonen?
    Gör precis likadant och gå och lägg dig. 

Bara två saker är oändliga
  • Pickeli

Men herregud, om du får något i ögonen som svider så borde du ju om inte annat rent instinktivt skölja ögonen ordentligt!?

Ta en shotsglas och fyll med vatten och vända det över ögat och blinka några gånger om du har problem med rinnande vatten. Eller spola upp handfatet och dyk med ögonen öppna.

• Anonym

Koka egen saltlösning och skölj en massa. 1 dl vatten och 1 krydmått  salt tror jag blir bra, annars googla efter recept. Koka upp och låt svalna. Inte så skönt att skölja med kranvatten. Som föregående skriver ta nåt litet glas eller äggkopp och tryck mot ögat och blinka.

• Millan83
    Anonym skrev 2012-05-17 20:45:28 följande:
    Nej men fy sjutton! Du måste driva med mig?

Inte ett dugg. Du måste skölja bort det. Finns nog inte så mycket annat att göra tyvärr.
Svar på tråden Diskmedel i ögat? Vad göra?