• Angels

Timanställd, tvingas jobba?!

Jobbar som timanställd under min studietid. Har tidigare jobbat på inringning, men har nu fått lite mer framförhållning. För 8 dagar sedan fick jag veta att jag tydligen har fått en rad. Problemet är att jag inte bett om det och dessutom har jag sedan mars planerat åka bort på en privat betald kurs i början på nästa vecka. Har bett företaget fixa någon annan som jobbar "mina" tider de två dagarna, vilket inte skett, då företaget säger att det inte finns någon annan. Tvingas jag nu ställa in min kurs och jobba dessa två dagar? Kan företaget verkligen tvinga mig? Förstår om jag blir av med jobbet om jag inte kommer men tycker samtidigt det är dålig stil av företaget att kräva av mig att jobba när jag bara är timvikarie. Hade jag haft rad tidigare som jag jobbat efter så hade jag sagt mycket tidigare att jag skulle bort dessa två dagar, men nu kom det lite snabbt eftersom jag inget visste och att jag, trots att jag tydligen går på rad, inte jobbat de tiderna...

• Svar på tråden Timanställd, tvingas jobba?!
  • krompa

Nej, de kan inte tvinga dig att jobba såvida du inte skrivit på ett avtal... Eftersom du studerar och bara jobbar extra för att dryga ut pengarna genom att vikariera så har du full rätt att tacka nej om du blir erbjuden att jobba.

Säg till igen att du redan betalt för att gå på kurs, men gärna jobbar en annan gång. Var tydlig, trevlig och bestämd. Sen ser du till att gå på kursen också...

• Seven Costanza

Som timvikarie på allmän visstidsanställning kan de inte sätta in dig på ett pass utan att fråga innan. Du har rätt att tacka nej vid varje enskilt erbjudande om jobb. Visst, de kanske blir sura och då har de all rätt att sluta ringa in dig, men om du inte har sagt att du är tillgänglig det passet har de ingen rätt att boka upp dig och förvänta sig att du kommer.

• Elaifiknow