• Angels

Timanställd, tvingas jobba?!

Jobbar som timanställd under min studietid. Har tidigare jobbat på inringning, men har nu fått lite mer framförhållning. För 8 dagar sedan fick jag veta att jag tydligen har fått en rad. Problemet är att jag inte bett om det och dessutom har jag sedan mars planerat åka bort på en privat betald kurs i början på nästa vecka. Har bett företaget fixa någon annan som jobbar "mina" tider de två dagarna, vilket inte skett, då företaget säger att det inte finns någon annan. Tvingas jag nu ställa in min kurs och jobba dessa två dagar? Kan företaget verkligen tvinga mig? Förstår om jag blir av med jobbet om jag inte kommer men tycker samtidigt det är dålig stil av företaget att kräva av mig att jobba när jag bara är timvikarie. Hade jag haft rad tidigare som jag jobbat efter så hade jag sagt mycket tidigare att jag skulle bort dessa två dagar, men nu kom det lite snabbt eftersom jag inget visste och att jag, trots att jag tydligen går på rad, inte jobbat de tiderna...

• Svar på tråden Timanställd, tvingas jobba?!
  • krompa

Nej, de kan inte tvinga dig att jobba såvida du inte skrivit på ett avtal... Eftersom du studerar och bara jobbar extra för att dryga ut pengarna genom att vikariera så har du full rätt att tacka nej om du blir erbjuden att jobba.

Säg till igen att du redan betalt för att gå på kurs, men gärna jobbar en annan gång. Var tydlig, trevlig och bestämd. Sen ser du till att gå på kursen också...

• Seven Costanza

Som timvikarie på allmän visstidsanställning kan de inte sätta in dig på ett pass utan att fråga innan. Du har rätt att tacka nej vid varje enskilt erbjudande om jobb. Visst, de kanske blir sura och då har de all rätt att sluta ringa in dig, men om du inte har sagt att du är tillgänglig det passet har de ingen rätt att boka upp dig och förvänta sig att du kommer.

• Elaifiknow

Du kan aldrig bli tvingad att arbeta pass, du är inte anställd mellan arbetspassen. Det jag undrar över är hur det gick till då du fick din rad/schema? Jag ser rad/schema som = inbokade pass. Givetvis kan du avboka dem, men då har du ju redan godkänt tiderna, i.o.m. att du godkände raden/schemat.

• Seven Costanza
    Elaifiknow skrev 2012-05-18 10:26:06 följande:
    Du kan aldrig bli tvingad att arbeta pass, du är inte anställd mellan arbetspassen. Det jag undrar över är hur det gick till då du fick din rad/schema? Jag ser rad/schema som = inbokade pass. Givetvis kan du avboka dem, men då har du ju redan godkänt tiderna, i.o.m. att du godkände raden/schemat.
    Men det står ju att hon inte bett om att få en rad, utan att de helt plötsligt bara gett henne det? Visst, om de utgår ifrån att alla timanställda är arbetslösa och bara går och längtar efter att få jobba mer hos just dem så kanske de tycker att de gjort henne en tjänst, men alla vill ju faktiskt inte jobba mer än då och då och det kan de ju inte tvinga henne till. Såvida det inte var så att de har ett sådant system där man lägger sig tillgänglig vissa dagar, för blir man inbokad dessa dagar så får man ju vara beredd på det även om man inte får ytterligare en förfrågan om just den aktuella tiden. Men det verkar ju inte troligt att hon gjort det om hon nu vetat länge att hon är upptagen.
Svar på tråden Timanställd, tvingas jobba?!