Inlägg från: Anonym (Är det sant?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Är det sant?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

beccagranen skrev 2012-05-18 07:16:29 följande:

Nej, i kombination med område skulle jag säga. Min bror har en hyresrätts två i centrala sthlm, han betalar 24 000kr/mån - inte direkt WT enligt mig.

Va?!
    Sån dyr lägenhet har jag aldrig hört talas om i Sthlm. Jag har bott i S innerstad i hela mitt liv. 

Är den på 200 kvm och helt ny? 
  • Anonym (Är det sant?)

@ Beccagranen 

Du skrev att din bror betalade 24000 kr/månad för en hyresrätt.

Jag har ganska mkt koll då jag ska byta min lgh nu. Jag har aldrig sett så dyra lgh.

Är medlem på björnsbytare samt lägenhetsbyte och har stenkoll. 

• Anonym (Är det sant?)
    beccagranen skrev 2012-05-18 08:51:39 följande:
    Nix, 80-85kvm och ligger angränsande till stureplan.
    Vilken adress? 

Det där stämmer inte. Nybyggen ligger på strax under 10000 kronor och då är de strax under 70 kvm 
  • Anonym (Är det sant?)
    beccagranen skrev 2012-05-18 08:56:38 följande:
    Bostaden ägs av banken han arbetar på, han blev förflyttad till sthlm från NY. Han har ett års kontrakt i taget, tills han hittar något på egen hand.
    Ja, men då är det väl ftg som betalar i sådana fall. Jag har som sagt var stenkoll på området då jag själv håller på att byta lgh. Just i områdena Vasastan-Östermalm.

Om han betalar så mkt är han korkad (ursäkta med det tycker jag faktiskt). Skulle hellre sätta mig i Rinkeby. 
  • Anonym (Är det sant?)
    Anonym (B) skrev 2012-05-18 08:59:03 följande:
    Det finns så dyra lägenheter. Jobbar som målare och för bara nån månad sen va jag inne i en 3a på 93 kvm som hyresvärden tänkte ta runt 24 000 för. Kan tillägga att de bara valde att måla om den lite snabbt, så inget nybygge eller riktig renovering.
    Ja, men hyrorna är reglerade så det handlar om ngt annat då. Företagsuthyrning snarare än 1:a hands kontrakt.

Hemska priser. 
  • Anonym (Är det sant?)
    Argo skrev 2012-05-18 09:00:57 följande:
    www.blocket.se/stockholm/Fullt_moblerad_trea_...

Även om det är andrahandshyra så får en sådan inte dra iväg ALLT för mycket från orginalhyran. runt 10% har jag för mig.

Men säg att annonsören lagt på 50% på orginalhyran - då är denna ändå på runt 24.000.

Vem vet, det kanske till och med är Beccas bror som hyr ut?

Det finns garanterat hyreslägenheter som ligger på de nivåerna, men de är ju inte normen.
    Men vi pratar om 1:a handskontrakt nu. Det vet väl alla att andrahands uthyrning är ngt annat. Herregud. Du kan hyra ut en villa för dubbla kostnaden också. Vilken löjlig jämförelse.
  • Anonym (Är det sant?)
    vampyria2 skrev 2012-05-18 09:02:03 följande:
    Min faster har en hyreslägenhet mitt i centrala stockholm, ligger fem min i från centralstationen, hon har en trea och betalar 15.000 kr i månaden, så det låter som någon lurar din bror rejält och är det hanns jobb som gör det så är det ju för jäkligt Obestämd
    Ja, själv hade jag för 5 år sedan en 5:a på 150 kvm och betalade 11500 kr.
  • Anonym (Är det sant?)
    beccagranen skrev 2012-05-18 09:04:18 följande:
    Ja så kan man tycka om man inte har den ekonomin som han sitter inne på. Han är på jakt efter att köpa något eget, men väntar på rätt boende. Blir man flyttad med kort varsel så är det inte lätt att få tag i boende på direkten, så han ska ha denna året ut och under tiden leta efter något annat. Men med hans ekonomi så är det småpengar.

Sen verkar du inte ha stenkoll om du tror att de dyraste i sitt lag ligger på 10 000kr/mån. Vi betalte 9 000kr i ett halvdant område i gbg, för en trea på 78kvm. Höär i gbg kan man enkelt finna centrala bostäder för minst 15 000kr.
    Men läs vad jag skriver. 
    Hyrorna är reglerade när det gäller 1:a hands kontraktsinnehavarna.
    Hyrorna sätts efter överenskommelse med värden och hyresgästföreningen.
    Det vet väl jag med att hyrorna kan överstiga 10000 kronr.

Jag gjorde en jämförelse där jag vet att det finns hyresrätter som är helt nybyggda t ex på Värtavägen 63 på Gärdet i Sthlm. Där ligger en lgh på 66 kvm på just strax under 10000. Sen finns det lgh som bytt stammar och som har mkt högre priser än vad äldre lgh har. 
  • Anonym (Är det sant?)
    Argo skrev 2012-05-18 09:06:58 följande:
    Jepp!

Och med en ockerhyra på 1,5 ggr orginalhyran så hamnar du på samma storleksordning som hyra Beccas bror har.
    Sant
  • Anonym (Är det sant?)
    Anonym skrev 2012-05-18 09:04:18 följande:
    Får och får. Det är jättevanligt med ockerhyror för 2:a hands.
    Problemet är att de sitter i en rävsax, anmäler de en sån hyra till hyresnämnden så får de visserligen pengarna tillbaka men de kommer att stå utan bostad och rekommendationer.
    Visst kan man anmäla i efterhand men det är väldigt få som gör det.

Anledningen till att jag vet är att jag hyr ut själv och det betalar sig bra. Så pass bra att det är värt risken att någon anmäler och jag får betala tillbaka. Jag har med andra ord stenkoll på 2:an handsmarknaden.
    Hyr du ut till ftg eller privatperson?
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?