Inlägg från: Pompeia01 |Visa alla inlägg
  • Pompeia01

Är det WT att bo i hyesrätt?

Anonym skrev 2012-05-18 17:31:00 följande:

what? jag fick en lägenhet där jag valde att köpa en... förstår inte vad du menar..

ja, det är ju tydligt att ekonomi inte är din grej. som jag försökt förklara tusen gånger så försvinner dina 5000 kr som du ger din hyresvärd varje månad. dessa ser du inte röken av igen

betalar du 5000 kr till banken så gör du det för att du har ett lån på en investering. dvs du betalar till dig själv. pengar som du med största sannolikhet kommer att få igen en dag när du säljer. räntekostnader är för övrigt avdragsgilla i deklarationen. om du vet vad det innebär?     

Pengar som du har lånat och nu betalar igen blir ju bara plus/minus noll de också. Det vill säga: de är lika borta som om du betalat dem i hyra till din hyresvärd. Dessutom har du räntekostnaden, som är en REN kostnad. Dessutom tillkommer massor med kostnader utöver amorteringen som är inbakade i hyran för hyresgästen, men som du som ägare måste ut med på en gång. Tex. om något går sönder - värmepannan, tvättmaskinen, frysen, kylen... Eller om taket plötsligt börjar läcka. Kostnader för sophämtning, vatten och mycket annat. Likaså måste du hela tiden lägga undan till en renoveringsbuffert.

Ditt resonemang stämmer endast om du en dag lyckas sälja huset med så stor vinst att det täcker allt det ovanstående. Och så har det varit i en del områden under några decennier, men nu är ju nästan alla experter ense om att husen är gravt övervärderade i åtminstone storstadsregionerna. "Bostadsbubblan", du vet...

Jag tror att man måste ha MYCKET goda marginaler, samt en kontantinsats på minst  procent att stoppa in direkt, för att det ska vara vettigt att köpa en bostad idag. I storstadsregionerna som sagt - i glesbygder är ju husen inte övervärderade, men då gäller det i stället att hitta en försörjning som håller...
  • Pompeia01
    Hippolyte skrev 2012-05-19 09:30:25 följande:
    Nej men när man har kommit en bit i livet och är 40 eller över så anser jag att man borde ha skaffat sig ett hus eller bostadsrätt. En hyresrätt är enligt mig något man bor i när man inte kan köpa egen bostad.

Det är sådana där uppfattningar som är så märkliga, och som tyvärr förstör för människor som går på dem. Om man trivs i sin hyresrätt, så finns det väl ingen anledning att skaffa något annat bara för att man har kommit till en viss ålder..? För att ANDRA människor ska uppfatta en som lyckad, eller..?

Familjer som bor i hyresrätt har ju t.ex. mycket mera tid med sina barn och deras intressen, och med sina egna hobbies såklart, när de inte har allt detta arbete med tomten och huset, och allt annat extra som det blir som man kanske inte är medveten om innan. *been there, done that* 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Hippolyte skrev 2012-05-19 09:42:58 följande:

Därför att man kastar bort pengar som man istället hade kunna investera i något man äger. Om man inte har anmärkningar och ett fast jobb så får man oftast bolån och den summan man betalar för ett hus eller en br är ofta längre än det man betalar i en hyresrätt.

Det kan bli massor av oväntade utgifter också, som man slipper betala i hyresrätt. Eller rättare sagt: som slås ut på ALLAS hyra när man bor i hyresrätt, så att det inte är bara just den lägenhetinnehavare som drabbades av felet - t.ex. en vattenskada - som behöver stå för beloppet plötsligt. Själv tycker jag att det är tryggt att veta, att det bara är samma hyresbelopp jag måste ut med varje månad. Samt elräkning (som är på ungefär samma belopp varje kvartal) och teleräkning (samma där - brukar vara runt samma belopp varje kvartal). I övrigt behöver jag inte nödvändigtvis köpa något annat än mat. Det KAN inte bli någon stor oväntad utgift som man får magsår över...
  • Pompeia01
    Anonym skrev 2012-05-19 09:45:04 följande:

Ni Stockholmsbor är ju sena på allt så jag skjuter fram åldern till 60 år för er. Vid 60 år så borde ni bo i något ni köpt och inte i något ni hyrt.
    Som sagt - vilken egendomlig uppfattning! Jag hatar sådant där överhuvudtaget: att ANDRA ska bestämma hur man ska leva sitt liv, och vad som måste ingå vid en viss ålder för att man inte ska ses som en loser. Många går ju tyvärr på det, och så skaffar de hus de inte har råd med, barn de inte vill ha, bil de inte är intresserade av, hund de inte orkar med... Bara för att kunna visa upp det utåt.
  • Pompeia01
    Anonym (d) skrev 2012-05-19 09:58:42 följande:
    ts, finns det något WT som inte bor i hyresrätt? Jag tror att det är sällsynt att ett WT bor i br eller hus.
    På landet finns det absolut det - där husen är billiga. Där får de ha kvar sina hus för soc och få bidrag ändå, för att det antingen inte finns några hyresrätter, eller för att det inte skulle bli billigare för samhället att betala för en hyresrätt. Ofta är det fallfärdiga ruckel och vildvuxna trädgårdar fulla med skrot, eftersom de inte orkar hålla efter, och stoooora familjer.
  • Pompeia01
    Anonym (hus på landet) skrev 2012-05-19 12:20:37 följande:
    Ja, jag har känt familjer som jag ansett vara WT som bott i hyrda hus på landet. Skälet till att de hyrt istället för köpt har varit att de inte kunnat få lån pga betalningsanmärkningar. Jag talar då om hus som skulle kostat minde än en etta i Sthlm att köpa. Dessa personer har då lagt ut mycket mer på hyra än vad det skulle kosta i månadskostnad att betala ett huslån.  Det har varit familjer med många barn och dåligt betalda jobb och utan chans att förbättra sina omständighter pga låg ambitionsnivå.

Håller med dig om din analys, även om många av dessa har ärvt sina hus också. Eller så har de fått en bit av föräldrarnas mark avstyckad medan dessa fortfarande levde, och byggt ett hus på när de var unga. Typiskt för dessa människor - precis som för WT i storstäder - är ju att de bildar familj väldigt tidigt. Killen är 20 och tjejen 17, typ...
  • Pompeia01
    Anna Paulita skrev 2012-05-19 12:37:11 följande:
    Vi flyttar i dagarna från en br till en hr, jag tror inte vi kommer vara med WT efter vår flytt än innan. ;)

Klart att ni kommer. Du ska se att du kommer att känna ett tvångsmässigt behov av att röka och släppa ner fimparna på grannen unders balkong! Och att tatuera dig! Och att skaffa en mördarhund och dressera den att anfalla områdets småbarn!
  • Pompeia01
    Anonym skrev 2012-05-19 16:26:26 följande:
    Inget av dem säger speciellt mycket.

Det som visats i tråden är att BR- och villaägare gärna VILL tro att det säger mycket.

Den som har en villa i 6-7 miljonklassen kan ha stora lån, vilket de brukar ha, och därmed också en ganska bedrövlig ekonomi. De har råd med boendet men inte så mycket mer.

Vinst går att göra på HR fastän villaägare inte VILL att det ska vara så.
    Otur för dig. :-P

...och det värsta tycker jag är, att man inte kan kliva av ekorrhjulet ens om man skulle vilja. Jättemånga sitter i den fällan, att huset har minskat i värde och att de därför inte kan sälja det utan att få stora skulder. Utan de måste fortsätta att tjäna ihop pengar till räntor, amorteringar, avgifter, reparationer, renoveringskonto och allt annat - fast de egentligen inte trivs med sitt jobb längre utan skulle vilja trappa ned.

Allra värst är det, om ett par har skaffat hus med så dåliga marginaler att de är beroende av två heltidslöner för att dra runt det. Och så skaffar de barn... och dessa barn måste förvaras på dagis 11 timmar om dygnet för att både mamma och pappa måste arbeta heltid. De barnen hinner inte få mycket glädje av huset, utan skulle ha mått mycket bättre av att få bo i en hyreslägenhet, börja på dagis vid tre års ålder och då också bara gå 9-15...
  • Pompeia01
    Gumsegumsan skrev 2012-05-19 16:44:57 följande:

pengarna är INTE lika mycket borta om jag betalar ränta och amortering på ett bostadslån som att betala dem till en hyresvärd. jag betalar på ett lån för en investering som i de allra flesta fall (i alla fall i storstäder) ökar i värde. Som jag tidigare nämnt så har mina bostadsvinster täckt både räntekostnader, avgifter och renoveringar under den tid som jag bott i lägenheten. en sån vinst kan du omöjligt göra med en hyresrätt, såvida du inte får svarta pengar under bordet för ett första handskontrakt. men om vi håller oss till lagliga alternativ så är det omöjligt.

det dyraste som kan hända i en bostadsrätt är väl typ att kylen/frysen går sönder (såvida man inte har haft någon pajas till rördragare eller liknande som utfört jobb). detta löser en vanlig hemförsäkring rätt så bra, vilket jag vet av egen erfarenhet efter att vår kyl och frys pajade. det kostade oss 1500 kr i självrisk att lösa. 
    så jag fattar inte vad folk pratar om som behöver fixas hela tiden i bostadsrätt? och vad är det som är dyrt att fixa?? lite skillnad på hus där det ska målas om, dräneras, läggas nytt tak etc etc 

Nä alltså - jag tänkte nu närmast på fristående hus. I en BR-lägenhet kan det inte hända SÅ mycket - men även där kan det bli problem.

Mina föräldrar bodde så. Där var det en förening, som tillsammans skulle komma överens vad man skulle göra i lägenheterna. Alla måste göra samma. Och alla måste betala in ett ganska högt belopp till en fond, som dessa renoveringar sedan bekostades med. Mina föräldrar var väldigt mycket emot detta, för de var nöjda som de var - de var inte intresserade av nytt kök när de redan hade ett fullt fungerande, eller av inglasning av balkongen.

De försökte alltså bromsa och det blev en massa osämja mellan grannarna... Men det kanske finns olika upplägg för hur mycket man får bestämma när man har BR-lägenhet - det känner jag inte till.
  • Pompeia01
    vixtoria skrev 2012-05-19 20:30:36 följande:
    Som medlem i en brf är väl det minsta man gör att läsa all redovisning, kolla upp alla företag som anlitas och så vidare. Allt en brf gör är offentliga handlingar.

Jo, och det där stjäl ju en massa tid och engagemang från annat. Samt orsakar en massa oro.
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?