Är det WT att bo i hyesrätt?
Anonym skrev 2012-05-18 17:31:00 följande:
what? jag fick en lägenhet där jag valde att köpa en... förstår inte vad du menar..
ja, det är ju tydligt att ekonomi inte är din grej. som jag försökt förklara tusen gånger så försvinner dina 5000 kr som du ger din hyresvärd varje månad. dessa ser du inte röken av igen
betalar du 5000 kr till banken så gör du det för att du har ett lån på en investering. dvs du betalar till dig själv. pengar som du med största sannolikhet kommer att få igen en dag när du säljer. räntekostnader är för övrigt avdragsgilla i deklarationen. om du vet vad det innebär?
Pengar som du har lånat och nu betalar igen blir ju bara plus/minus noll de också. Det vill säga: de är lika borta som om du betalat dem i hyra till din hyresvärd. Dessutom har du räntekostnaden, som är en REN kostnad. Dessutom tillkommer massor med kostnader utöver amorteringen som är inbakade i hyran för hyresgästen, men som du som ägare måste ut med på en gång. Tex. om något går sönder - värmepannan, tvättmaskinen, frysen, kylen... Eller om taket plötsligt börjar läcka. Kostnader för sophämtning, vatten och mycket annat. Likaså måste du hela tiden lägga undan till en renoveringsbuffert.
Ditt resonemang stämmer endast om du en dag lyckas sälja huset med så stor vinst att det täcker allt det ovanstående. Och så har det varit i en del områden under några decennier, men nu är ju nästan alla experter ense om att husen är gravt övervärderade i åtminstone storstadsregionerna. "Bostadsbubblan", du vet...
Jag tror att man måste ha MYCKET goda marginaler, samt en kontantinsats på minst procent att stoppa in direkt, för att det ska vara vettigt att köpa en bostad idag. I storstadsregionerna som sagt - i glesbygder är ju husen inte övervärderade, men då gäller det i stället att hitta en försörjning som håller...