• Queeroverhere

Hur reagerar ni lärare på förälskade elever?

Hej!

Satt och skummade igenom lite random crap i min favorit-lista i explorer. Plötsligt hittade jag denna länken som legat och skräpat i datorminnet i en väldans massa år;

http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/9801/14/14elev.html

Läste och tyckte det var väldigt intressant. 
    Finns det någon lärare här som har råkat ut för det här, vanligt förekommande fenomenet med förälskade elever? Vad finns det för tecken? Hur tacklar ni detta?

Är det svårt att vara lärare, utan att bygga upp en känslomässig relation till elever?

Frågar för att jag faktiskt är genuint intresserad, går i tankar om att själv bli lärare nämligen :)

Ha det fint!

Q                 

• Svar på tråden Hur reagerar ni lärare på förälskade elever?
  • krompa

Jag har haft en elev som blev lite förälskad i mig.

Till en början reagerade jag inte alls, han var ju trevlig mot alla. Det var först när han totalt missade en uppgift och ritade av mig istället som jag lade ihop puzzelbitarna. (Kan tillägga att jag undervisar i NO, inte i bild)
    De följande 2-3 veckorna var jättejobbiga... Jag funderade länge på hur jag skulle få honom att fokusera på arbetet och inte mig, men allt jag gjorde misslyckades och jag kunde se i hans ögon att han inte förstod hinterna att jag inte var intresserad. Jag var jättetydlig med att jag var gift och hade barn, eleverna träffade även min son vid 2 tillfällen.
    Det var först när han bråkat med en annan elev och jag visade tydligt att jag inte tog någons parti när vi skulle utreda saken som han återgick till att se mig som lärare.

Jag är glad att det löste sig så smidigt som det gjorde ändå.

• Familjen01
    Utropstecknet skrev 2012-05-18 02:39:14 följande:
    Nej det är hon inte. Igår spammade hon forumets trådar med ett långt inlägg där hon förklarade sin problematik.
    ?
  • Utropstecknet
    pluvdo skrev 2012-05-18 03:24:21 följande:
    Vad var problematiken då?
    Jag avstår att svara ifall det är någon som är ute efter att svartmåla bloggens upphovsman, hoppas på förståelse.
  • Familjen01
    Utropstecknet skrev 2012-05-18 03:30:01 följande:
    Jag avstår att svara ifall det är någon som är ute efter att svartmåla bloggens upphovsman, hoppas på förståelse.

Ska anmälda dig!
  • Queeroverhere

Vad diskuteras det om att anmäla nu då?

krompa: Du märkte det så tydligt alltså? Måste varit väldigt jobbigt! Är det inte smickrande också, på något sätt? Jag skulle själv ha väldigt svårt att "stänga av" känslorna sådär.

MikNis: Tvivlar på att någon professionell lärare flirtar med sina elever. Tonåringar är emotionellt förvirrade. En väldig gest kan uppfattas som en invit. Vi har ju alla varit tonåringar, been there, done that liksom ;)     

• krompa

Det blev tydligt... Men helt ärligt så känns det inte smickrande då mina elever bara går på högstadiet.  Jag är glad att jag bara råkat ut för det 1 gång(vad jag vet), jag har en kollega som råkar ut för det flera gånger varje år då hon ser yngre ut än hon är. (dessutom är hon snygg)

• Seven Costanza

Jag ska börja arbeta som lärare till hösten och om jag misstänkte att en elev blivit förälskad i mig skulle jag nog inte göra något mer än att nämna iförbifarten att jag är gift osv, om det inte går så långt som att personen gör närmanden fysiskt eller förklarar sin kärlek öppet. Detta just eftersom det kan bli väldigt pinsamt och bara sluta i att personen säger att den inte alls är kär i dig och att du är knäpp som ens kan tro det. I värsta fall kanske det slår tillbaka på dig själv på något sätt om eleven berättar för föräldrarna eller kompisarna.

Dock (om man ser ut ett heteronormativt perspektiv) tror jag att det är betydligt vanligare att kvinnliga elever blir förälskade i manliga lärare än att killar/pojkar blir det i kvinnliga lärare. Jag är 28 och alla mina elever på högstadiet tycker ju att jag är huuur gammal som helst, så jag tror inte det är någon risk att vare sig tjejer eller killar blir kära i mig  .

• FruOMor

jag kan svara för mig som elev, jag var upp över öronen förälskad i min lärare jag hade på trafikskolan. Han se han en hundradels sekund så var jag såld och well de gick lixom inte att undvika.. Han var duktig på att hinta på sex, mycket skämt om sex när vi var ute och körde samt att han tyckte jag var så duktig på att köra så vi åkte och fikade istället och han bjöd alla gånger.. 
    Sen så blev café fikat sex i hans villa och jag klarade körkortet och vi blev tillsammans och förhållandet varade i ca ett år, dock inte felfritt just pga han älskar att flörta med andra tjejer och bli sedd.. 

• mammagandhi

Jag är lärare inom vuxenundervisning och jag är noga med att alltid ha väldigt anständiga kläder trots att jag inte är det minsta kurvig, tunikor eller tröjor som går ner på halva låret, långärmat, inget smink mer än mascara och eyeliner, dessutom ordentligt uppsatt hår, oftast med sjal runt. Jag flörtar INTE med mina elever och är noga med att varje enskild elev får individuell uppmärksamhet under varje lektionspass för att aktivt jobba för att inte favorisera någon. Och lik förbaskat blir killarna förälskade!!! Jag fattar inte alls varför men det här är helt seriösa killar med massor av IQ, mellan 22 och 30  år för det mesta. Jag är 44 och har de senaste åren haft någon eller ett par elever i varje årgång som efter att de slutat tagit kontakt med mig för att fråga om jag vill gå ut med dem. Jag bor i en storstad så det skulle kanske funka men hittills har jag alltid sagt nej. 

Svar på tråden Hur reagerar ni lärare på förälskade elever?