Om pappan vill vara hemma en dag i veckan??
Nästa barn OM det blir, så har vi tänkt att sambon ska vara hemma 1 dag i veckan redan från början. Kan han det? Kan arbetsgivaren neka? Kan jag ta semester 1 dag i veckan?
Nästa barn OM det blir, så har vi tänkt att sambon ska vara hemma 1 dag i veckan redan från början. Kan han det? Kan arbetsgivaren neka? Kan jag ta semester 1 dag i veckan?
Han har rätt att vara hemma en dag i veckan men om du har rätt till semester 1 dag i veckan det vet jag inte. men det enklaste måste ju vara att ringa fk och din arbetsgivare och fråga.
Lycka till och hoppas att ni snart hamnar på +
Egentligen kan arbetsgivaren neka, men det är inte säkert att han vet om det. Min sambo tar ut varje fredag och det går bra med hans chef.
Enligt lagen är arb.givaren bara skyldig att låta nån va föräldraledig under tre perioder på ett år, och dess perioder måste vara sammanhängande. Och man måste säga till senast två månader i förväg.
Men är arbetsgivaren schysst kan det ju gå en då. Finns ju många som gör så!
mallis78 : tack, vi har inte "börjat" än. Ska vänta ett tag till. Men alltid bra å veta vad man har rätt till
Ja, han kan vara hemma 1 dag i veckan.
Ja, arbetsgivaren kan neka både semester och föräldraledighet 1 dag/vecka.
Däremot så är de allra flesta arbetsgivare juste och fixar det till familjernas bästa.
Ofta är det så att när någon väljer att jobba 80% så är man ledig 1 dag/vecka istället för en liten stund varje dag.
Men det hela handlar om hur det går att lösa rent schematiskt...och där har arbetsgivaren lagen på sin sida.
Man har rätt att jobba ner till 75% när man har barn under 8år, men man har inte rätt att ta ut denna ledighet hur man vill.
Semester är samma sak.
Har du en juste arbetsgivare så fixar det sig säkert, men det är ingen rättighet du har att få semester en dag i veckan.
De allra flesta arbetsgivare uppskattar om man ansöker om dessa två saker låååångt innan det ska träda ikraft så hinner de fixa ersättare och allt sådant.
Celinda : men sammanhängande? Du menar typ som 1 vecka i taget osv? Man kan inte typ skriva det dierkt att dom & dom datumen vill jag vara hemma? Typiskt.
Jennie Brunflo , tack Hade varits skoj å vara hemma alla ibland
Jo, det går bra för din sambo. Jag har kollat upp detta med tre perioder! Så här är det:
- Om han lämnar in EN ansökan om att vara föräldraledig varje fredag i låt säga ett halvår så räknas det som EN period.
- Om han däremot lämnar in en ny ansökan för varje vecka så räknas det som FLERA perioder.
Om du vill veta mer, så kan jag leta reda på länken med reglerna!
Däremot tror jag du skulle ha svårare att få igenom din semesteransökan. Men kanske du kan ta tjänstledigt en dag i veckan? Jag tror att det är lättare att kombinera med föräldraledighet, men du får kolla upp det. I så fall kan det ju sättas in en vikarie för dig.
Vad är anledningen till att du funderar på att ta en semesterdag/vecka...? Du kan ju ta t ex 5 dagar även om pappan tar en dag... Om det är för att behålla din SGI (men det behöver du ju inte tänka på förrän barnet fyller 1 år)...
Jag hade nog hellre tagit x antal f-dagar sammanhängande och sedan lagt semestern sammanhängande för sig...
Vad gäller hur arbetsgivaren räknar som en/flera perioder är det väldigt olika. Det är inte alla arbetsgivare som tolkar en inlämnad ansökan med löpande ledighet 1 dag per vecka som en period bara för att den är inlämnad vid ett tillfälle...
Men som sagt - de flesta arbetsgivare är sjyssta (dock inte makens, men det är en annan historia... ;o)
Jo, men enligt de regler som finns som gäller ALLA arbetsgivare så ska det räknas som EN period. Annars tolkar ju arbetsgivaren det fel och då är det bara att kontakta facket.
Min arbetsgivare räknar inte EN ansökan för ett halvår på en dag i veckan som EN period.
Tänk också på att du kan vara 100% föräldraledig och din sambo föräldraledig 1 dag/vecka utan att det är något krux med det.
Det enda ni måste tänka på är att du inte kan ta föräldrapenning den dag din sambo gör det.
Man kan alltså vara föräldraledig 100% samtidigt - men inte ta FP samtidigt.